Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Nieuwe GTW-treinen van Arriva
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

06-10-2006 / 20.00 uur
LEEUWARDEN - In Nieuweschans, in Groningen, is dinsdag 8 augustus 2006 de eerste van 43 nieuwe Light-railtreinen aangekomen die gaan rijden op 6 lijnen in Noord-Nederland. De Zwitserse treinen (die type aanduiding GTW hebben) kunnen snel optrekken en afremmen. Het noorden wacht al jaren op de nieuwe treinen. De nieuwe treinen kosten in totaal zo'n 100 miljoen euro. Arriva heeft van de noordelijke provincies een concessie gekregen van 15 jaar. De nieuwe treinen rijden er vanaf dit najaar. OVnieuws.info is donderdag 10 augustus 2006 naar Leeuwarden afgereisd om de Arriva Light-rail GTW met nr. 301 voor jullie op de foto te zetten.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Tevens waren we op 4 oktober 2006 bij de opening van de onderhoudshal voor de GTW's (ook in Leeuwarden). Van beide dagen hebben we de GTW-foto's samengevoegd en er een GTW-special van gemaakt.

Voor alle foto's geldt: OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's  
Busfoto's  
Metrofoto's  
Tramfoto's  
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons  
 
De Arriva Light-rail GTW met nr. 301.
 
De GTW 301 vanaf de andere kant.
 
De GTW, bak voor bak. We gaan van links naar rechts. De eerste bak.
 
De tweede bak.
 
De derde bak(je) is het motorgedeelte.
 
En de vierde en laatste bak van de GTW nr. 301 .
 
De gestroomlijnde kop van de GTW. De construktie van de kop is zo sterk dat het de machinist kan beschermen bij een aanrijding tot
een snelheid van 70 km/u. Bij hogere snelheid is het de machinist bij een dreigende aanrijding aan te raden om te vluchten.
 
De nieuwe GTW zal eerst nog uitgebreid getest gaan worden voordat hij ingezet zal gaan worden in de commerciele reizigersdienst.
 
En de opvallende 'stootbuffers'. Deze buffers kunnen een klap van 30 km/u absoberen.
 
Wadloper 3107 met naast hem zijn vervanger GTW nr. 301.
 
Het vooraanzicht van de Arriva GTW.
 
Van links naar rechts: Wadlopers 3231 en 3107 en de GTW 301.
 
De mooie vormen van de GTW.
 
De eigenaar van de nieuwe GTW: Arriva.
 
Op 4 oktober 2006 viel de GTW 304 de eer te beurt de gloednieuwe onderhoudshal van de firma Voith te openen.
Voith gaat de komende 15 jaar de GTW's onderhouden.
 
GTW 304 in de onderhoudshal van Voith.
 
Een kijkje in de cabine van de nieuwe GTW.
 
Veel apparatuur is in de cabine aanwezig.
 
Een mooie kijk over de bestuurderstafel.
 
De machinist zit behoorlijk veilig in de GTW. Hoewel het er aan de buitenkant niet valt af te zien,
zit de machinist nog een aardig stuk naar achteren en heeft nog een grote (bots)neus voor zich.
 
Dan gaan we naar het interieur van de GTW. De foto toont een kijkje in de 2e klasse.
 
De mooi afgewerkte stoelen van de 2e klas.
 
Het looppad door de moterwagen.
 
Ook kan men in de GTW fietsen meenemen. Als deze er niet zijn kan men ook op de klapstoelen plaats nemen.
 
In de GTW is een zeer ruim toilet aanwezig.
 
Een kijkje op de deuren van binnenuit. Tevens zien we rechts de noodrem en vlak daaronder hangt een alarmsysteem
waarmee men in contact kan komen met de machinist.
 
Het alarmsysteem van dichtbij.
 
Ook zijn er mooie afvalbakken aanwezig.
 
En dan nemen we een kijkje in de 1ste klas, waar we mooie stoelen aantreffen.
 
 
Op het matrixbord kunnen allemaal boodschappen getoond worden, waaronder komende haltes en/of reisinformatie.
 
Op deze plaats in de trein kunnen mindervalide mensen plaatsnemen.
Let ook op het extra noodoproepsysteem dat op tafelhoogte is aangebracht.
 
Op de buitendeuren staat aangegeven wat je binnenin de trein kunt verwachten en wat je moet laten.
 
Een kijkje in de moterwagen van de GTW.
 
Een kijkje van bovenaf op de 304.
 
 
 
De GTW gezien vanuit de loopput.
 
Het ATB-systeem van dichtbij.
 
Het moteraangedreven draaistel van de GTW.
 
De baanschuiver van de GTW.
 
De enorme schokdemper die achter de baanschuiver zit.
 
GTW 303 op de opstelsporen voor de werkplaats.