Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Perspresentatie van de nieuwe hogesnelheidstrein van de NMBS en NS Hispeed
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

07-07-2009 / 21.00 uur
AMSTERDAM - Vandaag, 7 juli 2009, hebben NMBS en NS Hispeed de nieuwe hogesnelheidstrein voor het traject Amsterdam – Brussel gepresenteerd in Amsterdam. Michel Jadot, directeur NMBS en Michiel van Roozendaal, directeur NS Hispeed, onthulden daarbij de naam van de  hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel: Fyra.

Michiel van Roozendaal: “Met de onthulling

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's

van deze trein van AnsaldoBreda komt de aansluiting van Nederland op het Europese hogesnelheidsnetwerk naderbij. Dat is voor onze klanten en óók voor Nederland een belangrijke positieve ontwikkeling. Europese steden komen nog dichter bij elkaar te liggen. Met Fyra kunnen reizigers zich sneller, makkelijker en comfortabeler verplaatsen”. Michel Jadot: “Brussel ligt in het centrum van het Europese hogesnelheidsnetwerk. De ontbrekende schakel van Brussel en Antwerpen naar het Noorden wordt straks met deze nieuwe trein aan het netwerk vastgemaakt. Amsterdam ligt dan op 1 uur en drie kwartier van Brussel. Een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van de relaties tussen onze twee landen”.

De hogesnelheidstrein die maximaal 250 km/uur rijdt, zal ingezet worden op het traject Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel en Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda. De nu getoonde hogesnelheidstrein (nr. 4806), gebouwd door AnsaldoBreda in Italië, is een prototype. Dit houdt in dat hij aan de buitenkant volledig gereed is maar aan de binnenzijde voorzien is van meet- en testapparatuur. Binnenkort start het testrijden op de HSL-Zuid in Nederland en de hogesnelheidslijn L4 in België. De testen worden uitgevoerd in opdracht van AnsaldoBreda, die gedurende het testprogramma eigenaar blijft van de trein. Na afloop van het testprogramma gaat de trein terug naar de fabrikant AnsaldoBreda in Italië om te worden afgebouwd.

NMBS en NS Hispeed hebben samen 19 hogesnelheidstreinen (respectievelijk 3 en 16). Deze hogesnelheidstrein is de eerste trein die inzetbaar is in het hele netwerk van de Europese Unie doordat de trein voldoet aan TSI (Technical Specifications for Interoperability).

Afhankelijk van de  testresultaten van onder andere TSI en ERTMS (het gekozen veiligheidssysteem in Europa), zullen de hogesnelheidstreinen naar verwachting een jaar na de start van de testen ingezet worden op het traject Amsterdam-Brussel. Bij de ingebruikname van de hogesnelheidslijn zal eerst met tijdelijk materieel (Traxx locomotief en ICR-rijtuigen) worden gereden met een snelheid van 160 km/uur.

Met Fyra bieden NS Hispeed en NMBS snelheid en comfort aan de klant. Zo zal een treinreis Amsterdam – Brussel, van stadscentrum naar stadscentrum, nog maar 1u46 minuten duren, terwijl de treinreis Rotterdam – Schiphol in 20 minuten wordt afgelegd. Bovendien kan de klant gemakkelijk online tickets kopen.

De belangrijkste kleur van het Fyra-logo is rood, dat staat voor vonken, vuur en snelheid. Met magenta krijgt het logo wat glamour. De merknaam Fyra is kort, internationaal en krachtig en biedt een interessante visuele combinatie waaruit het internationale karakter, de kracht en het zelfvertrouwen spreekt. Fyra staat ook voor het getal vier in het Zweeds, de synthese van ons belangrijkste routenetwerk. De vier belangrijke steden Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel vormen de hoekstenen van het Fyra-netwerk.

Voor alle foto's geldt: © OVnieuws.info / Rob van der Woude

 

 

 

.

Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke
Strukton
VolkerRail
Contact
Mail ons
 
 
 
       
     
       
       
       
 
 
De perspresentatie begon om 11.00 uur in de Hispeed-onderhoudsloods op de Watergraafsmeer in Amsterdam.
Oud RTL-4 nieuwslezer Leo de Late leide de bijeenkomst.
 
Van links naar rechts: Leo de Late, NMBS directeur Michel Jadot, de directeur AnsaldoBreda en
NS Hispeed directeur Michiel van Roozendaal.
 
Na de persconferentie ging de haldeur van de werkplaats open. Het Fyra prototype 4806 kwam de hal binnen rijden.
 
De heren Michel Jadot en Michiel van Roozendaal plakken het bord met daarop de nieuwe naam Fyra op de trein.
 
De beide directeuren feliciteren elkaar met de nieuwe naam (en de nieuwe trein).
 
Uiteraard zal de naam in een later stadium met echte letters op de trein worden aangebracht.
 
En dan snel de nieuwe trein bekijken. Het prototype is alleen aan de buitenkant klaar, van binnen is de trein nog kaal en
staat vol met testapparatuur.
 
 
 
 
 
 
Het voorste wielstel van de Fyra 4806.
 
De bekabeling tussen twee rijtuigen.
 
 
Dan nemen we een kijkje in de (bijna afgebouwde) cabine.
 
Het bedieningspaneel bekijken we in close-up van links naar rechts.
 
De (waarschijnlijk tijdelijke) kilometerteller gaat (nog) niet verder dan 200 km/uur. In de toekomst moet de trein een snelheid van 250 km/u moeten gaan rijden.
 
 
 
 
De gehele bedieningstafel.
 
 
En hoewel het prototype van binnen nog kaal was hebben we van NSHispeed een aantal computerschetsen gehad
waarop het interrieur van de trein te zien is. Zo moet de eerste klasse eruit komen te zien.
 
 
Een beeld van de tweede klasse.
 
 
Een beeld van de wc.
 
Een persfoto van de Fyra.
 
Een schematische tekening van de trein.