Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index

Calamiteitenweekend Spoorwegmuseum goed bezocht

Actueel OVnieuws
OV bedrijven

Maandag 24 okt 2011 / 10.20 uur
UTRECHT - Het calamiteitenweekend van het Spoorwegmuseum, dat afgelopen weekend werd gehouden, is goed bezocht. De calamiteitenploeg van ProRail liet zien hoe ze een ontspoorde trein hersporen. De brandweer van de Veiligheidsregio Utrecht gaf brandblusdemonstraties en er werd een auto opengeknipt. Er kon door de 40 meter lange mobiele werkplaats gelopen worden en men kon de lucht in met een hefbordeswagen.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Verder stond het museum vol met bijzondere treinen, onder andere een videoschouwtrein,  wisselmeettrein, een railwegvoertuig met hydraulische kraan (Unimobiel), een railkart en een stopmachine.

Bekijk hieronder onze film- en fotoreportage.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's  
Metrofoto's  
Tramfoto's  
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons  
.  
.  
.  
.  
.  
.  
 
Bekijk onze videoreportage.
 
 
 
 
Uitgerekend in het weekend dat er grote werkzaamheden bezig waren aan het emplacement in Den Bosch was in het museum een oud bedienningpaneel te zien van de seinen en wissels van dat emplacement.
 
Een uitleg over de werking van de seinen.
 
Een LED-dwergsein van de firma Vialis.
 
Een spoorboominstallatie (firma Vialis) met een BOA van ProRail die op leuke wijze aan de kinderen duidelijk maakte dat je altijd moet wachten voor gesloten bomen.
 
Communicatiemiddellen van vroeger en nu voor spoorbaanwerkers.
 
Eurailscout SIM-10 (Inge) van de Eurailscout.
 
 
Een spoorwegongevallenvoertuig van ProRail.
 
 
Er werden demonstratie gegeven van het hersporen van een wagon.
 
Een klein deel van het vele gereedschap dat ze bij zich hebben.
 
De VideoSchouwTrein VST07-3 van Eurailscout.
 
Een gezellige drukte in het museum.
 
Een gescheurde spoorstaaf.
 
De firma BAM was met een railvrachtwagen, een raillasauto en een stopmachine goed vertegenwoordigd op de Maliebaan.
Deze foto toont Bam Railvrachtwagen 9984 990 0 716-1.
 
Werkgereedschap voor het spoor.
 
De raillaswagen van de BAM. Er werden diverse demonstraties gegeven over het lassen van de rails.
 
Een stopmachine van de BAM.
 
 
De cabine van de railstopper.
 
Een Railkart van Volker Rail.
 
VolkerRail Railvoertuig 501 met de 40 meter lange Mobiele werkplaats van VolkerRail.
 
De 40 meter lange Mobiele werkplaats van VolkerRail.
 
De binnenkant van de Mobiele werkplaats.
 
Een overzicht van het buitenterrein.
 
Een bord uit een ver verleden, echter de tekst is nog steeds actueel.
 

De hefbordesauto XL VRB 25 KL van Strukton wordt gebruikt voor de nieuwbouw van de bovenleiding.

 
En met deze Unimog moesten ze vroeger de bovenleiding maken. Zoek de verschillen met de foto hierboven :-)
 
Buiten konden de kinderen lekker een ritje maken in deze vijfdelige Koploper.
 
Oud brandweer materieel uit Maarsen.
 
De brandweer (onderdeel van het VRU (Veiligheids Regio Utrecht)) was met Tankautospuit 403 uit Vleuten naar het Spoorwegmuseum gekomen.