![]() |
|||||||||||
Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Oplossing voor detectie ontsporingsrisico te zien op vernieuwd buitenterrein van Spoorwegmuseum |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | Vrijdag 25 nov 2011 / 10.40 uur . |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | De systemen signaleren gebreken bij treinen tijdens de treinrit: zij meten de wielcondities en het gewicht van de trein. De bezoekers van het Spoorwegmuseum krijgen een beeld van drie generaties Gotcha sensoren. De werking hiervan wordt op interactieve wijze uitgelegd in een proefveld wat te vinden is op het onlangs vernieuwde buitenterrein van het museum. Waarom in het spoorwegmuseum? Het Spoorwegmuseum heeft een belangrijk deel van het buitenterrein volledig vernieuwd. Nu is er ruimte voor het tentoonstellen van een aantal meer infrastructuurgerelateerde objecten, in aanvulling op de uitgebreide materieelcollectie. Ter gelegenheid van de oplevering van het project heeft ProRail een Gotcha systeem aangeboden aan het spoorwegmuseum. Hoe werkt het? Eind 2011 zet ProRail een volgende belangrijke stap in het voorkomen van ontsporingen. Dan is de zogenaamde “directe signalering” op basis van Quo Vadis informatie bij de ProRail verkeersleiding een feit. Verkeersleiders van ProRail kunnen dan bij mogelijke defecten aan goederentreinen direct opdracht geven aan de machinisten om langzaam te rijden of om de trein stil te zetten. Zo kan ProRail eventuele ontsporingen als gevolg van ‘onronde’ wielen en/of warmgelopen lagers vroegtijdig detecteren en mogelijke ontsporingen helpen voorkomen. De veiligheidsagenda goederenvervoer Vernieuwd buitenterrein van het Spoorwegmuseum |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
Wat is er te zien?
Werkterrein Utrecht Maliebaan is ook een locomotiefdepot. Stoomlocomotieven krijgen er kolen en water en worden er gesmeerd. Er is een spoor met askuil, waar zij hun as en sintels, of zelfs het hele vuur kunnen uitwerpen. De askuil is in de buurt van de kolenkraan, want af en toe maakt die hem leeg. Kolen laden Depothuisje
Het depothuisje was het kantoor van de depotchef. De depotchef hield met weegbriefjes en registers het gebruik van kolen en smeermiddelen in de gaten. Premiestelsel Dit is een belangrijke taak want er is een uitgebreid premiestelsel bij de spoorwegen. Een machinist en stoker krijgen premies als ze zuinig stoken en vertragingen inlopen, maar ook boetes als ze vertragingen veroorzaken of schade maken. Er werd dus wel eens gesjoemeld bij het innemen van de kolen! In aanbouw Er wordt momenteel op Werkterrein Utrecht Maliebaan druk gebouwd aan een depothuisje. Als het af is kun je er zien hoe de depotchef zijn werk deed. Seinhuis Werkend Watertoren Fotoreportage: OVnieuws.info |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De zes dedectoren die zijn aangebracht op de rails. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een close-up. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De systeemkast van het GOTCHA-systeem. In de kasten die langs de baan staan bevinden zich overigens geen beeldschermen. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Terwijl een medewerker van Lloyd's Register de lorie heen en weer rijdt legt Peter Boom (2e van rechts) de technische werking van het systeem uit aan woordvoerster van ProRail Anna Kodde (rechts) en woordvoerder van DBSchenker Nederland Jelle Rebbers (op de rug gezien). |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Peter Boom van Lloyd's Register legt de werking van het systeem uit. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De technische apparatuur in de GOTCHA-kast. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Henk van Oostveen (manager Informatie van ProRail) en Peter-Paul de Winter (Hoofd Collectie van het Spoorwegmuseum) staan bij het GOTCHA-systeem. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De symbolische overhandiging van het GOTCHA-systeem van ProRail aan het Spoorwegmuseum wordt verricht door de lorie over het systeem te duwen. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
En wiel 3 (linksachter) blijkt niet in orde te zijn, zo laat het GOTCHA-systeem ons zien. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een tweetal fotomomenten: Peter-Paul de Winter (l) en Henk van Oostveen (r) bij het GOTCHA-systeem. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Peter-Paul de Winter (l) en Henk van Oostveen (r) schudden elkaar de hand voor het GOTCHA-systeem. |
|||||||||||
Het filmpje over het GOTCHA-systeem zoals het op het beeldscherm in de kast van het Spoorwegmuseum is te zien. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een overzicht van het vernieuwde buitenterrein van het Spoorwegmuseum (foto genomen tijdens het Calamiteitenweekend - 22 okt 2011) |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Door middel van kleine gele mannetjes kan mijn uitleg krijgen over de diverse activiteiten op het buitenterrein van het museum. |
|||||||||||