Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Eerste officiele dienstrit met de nieuwe metro van Amsterdam |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
Specials over het OV | 26-06-2013 / 18.30 uur |
||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV Filmpjes | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmuseum | |||||||||||
Foto's | en vervangt de huidige ruim 35 jaar oude metro, de zogenoemde Zilvermeeuw. De gemeente Amsterdam neemt de metro's, met elk een capaciteit van bijna 1000 reizigers, af van leverancier Alstom. Het Franse bedrijf heeft aan verschillende wereldsteden al vergelijkbare metrotreinen geleverd. De Metropolis is ontworpen met de reiziger als uitgangspunt. Dat heeft geresulteerd in onder andere grote capaciteit, goede instapmogelijkheden, actuele reisinformatie met overstapmogelijkheden en goede toegankelijkheid. Bart Schmeink, directeur GVB, over de nieuwe metro: "Onze reizigers hebben even geduld moeten hebben, maar ik ben blij dat we vandaag kunnen laten zien hoe de nieuwe Amsterdamse metro er uit ziet. |
||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
OV bedrijven | |||||||||||
Arriva | |||||||||||
BBA (voormalig) | |||||||||||
Breng | |||||||||||
Connexxion | |||||||||||
EBS | |||||||||||
GVB | |||||||||||
GVU | |||||||||||
Hermus | |||||||||||
HTM | |||||||||||
HTM-Buzz | |||||||||||
Limex (voormalig) | |||||||||||
Novio (voormalig) | |||||||||||
NS | |||||||||||
Qbuzz | |||||||||||
RET | |||||||||||
Stadsbus Maastricht (vm) | |||||||||||
Stadsvervoer Ned. (vm) | |||||||||||
Syntus | |||||||||||
Veolia | |||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
BAM | |||||||||||
Eurailscout | |||||||||||
Spitzke | |||||||||||
Strukton | |||||||||||
VolkerRail | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
De Metropolis is volledig uitgerust met duurzame LED-verlichting. |
|||||||||||
De nieuwe metro is rolstoelvriendelijk. Op de buitenkant van de metro is duidelijk aangegeven waar er plaats is voor rolstoelgebruikers. |
|||||||||||
Aan weerskanten van de deur is verlichting aangebracht die groen brand als de deuren geopend zijn en men mag in- en uitstappen ... |
|||||||||||
.. en rood brand als de deuren gaan sluiten. |
|||||||||||
De metro is uitgerust met diverse beveiligingscamera's. |
|||||||||||
Nagenoeg alle stoelen zijn tegen de zijkant van de metro geplaatst. |
|||||||||||
Leuk detail in de stoel is dat er namen van de metrostations in verwerkt zijn. |
|||||||||||
De route-kaart is uitgerust met LED-verlichting zodat de reiziger duidelijk kan volgen waar de metro is en welke overstap mogelijkheden er zijn. |
|||||||||||
Ook via TV-schermen is duidelijk te volgen waar de metro zich bevindt. |
|||||||||||
Mooi én handig is ook dat de palen in de metro zich in drieen splitsen zodat de reiziger meer houvast mogelijkheden heeft. Verder is op deze foto mooi te zien hoe lang en overzichtelijk de metro is. |
|||||||||||
De metro het de kleur van het R-Net ipv de bekende blauw-witte GVB-kleuren. |
|||||||||||
Dan lopen we richting de cabine. |
|||||||||||
De stuurtafel van de nieuwe Metropolis. |
|||||||||||