Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Laatste dag voor het GVU |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
Specials over het OV | 07-12-2013 / 08.00 uur |
||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmuseum | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | Op 27 oktober 1904 besloot de gemeenteraad van de gemeente Utrecht om een gemeentelijk vervoerbedrijf op te richten. Het voorstel was afkomstig van burgemeester Reiger. De belangrijkste reden om een eigen vervoerbedrijf te beginnen, was de wens om elektrische trams te laten rijden. En die wens hing weer samen met de oprichting van het elektriciteitsbedrijf. Doordat men met elektrische trams ging rijden, was het elektriciteitsbedrijf verzekerd van grote afname van elektriciteit. Op 20 juni 1906 gingen de eerste elektrische trams rijden. Natuurlijk was er voor die tijd al openbaar vervoer in Utrecht en wel sinds 1889. Op 3 juli 1889 werd de paardentram van de UTM (Utrechtse Tram-Maatschappij) feestelijk geopend. Op de eerste dag werden bijna 2100 mensen vervoerd. Voor een deel van de rit kostte het kaartje 5 cent en voor de hele rit 10 cent. De UTM was een particuliere onderneming, die dus in 1904 niet de concessie kreeg voor het stadsvervoer in Utrecht. De eerste autobus
|
||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
OV bedrijven | |||||||||||
Arriva | |||||||||||
BBA (voormalig) | |||||||||||
Breng | |||||||||||
Connexxion | |||||||||||
EBS | |||||||||||
GVB | |||||||||||
GVU | |||||||||||
Hermus | |||||||||||
HTM | |||||||||||
HTM-Buzz | |||||||||||
Limex (voormalig) | |||||||||||
Novio (voormalig) | |||||||||||
NS | |||||||||||
Qbuzz | |||||||||||
RET | |||||||||||
Stadsbus Maastricht (vm) | |||||||||||
Stadsvervoer Ned. (vm) | |||||||||||
Syntus | |||||||||||
Veolia | |||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
BAM | |||||||||||
Eurailscout | |||||||||||
Spitzke | |||||||||||
Strukton | |||||||||||
VolkerRail | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Uitbreiding vervoergebied GVU Zelfstandig Met deze notariële handelingen werd de fase van GVU als gemeentelijke dienst afgesloten. De gemeenteraad van Utrecht besloot in 2001dat de verzelfstandiging moest plaatsvinden, maar dat het bedrijf eerst financieel gezond moest worden. GVU NV werd in die drie een gezonde onderneming met een wagenpark waarin de dubbelgelede bus de parel op de kroon is. |
|||||||||||