Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
De overgang van GVU / Connexxion naar U-OV / Qbuzz
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

09-12-2013 / 15.00 uur
UTRECHT - In het weekend van 7 en 8 december 2013 was de grote overgang van GVU / Connexxion naar U-OV / Qbuzz. In totaal werden 155 nieuwe bussen vanaf Nijkerk naar Utrecht gereden terwijl er 142 bussen en 26 trams omgebouwd moesten worden. De bestickering, de OV-Chipkaartapperatuur, de routestips en de huisregels moesten veranderd worden. In Nieuwegein werd zondagochtend de nieuwe klantenservice en de

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's

Verkeerleidingspost in gebruik genomen.

Een grote operatie in een relatief kort tijdsbestek. Wij namen zaterdag een kijkje.

Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's  
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)  
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke
Strukton
VolkerRail
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De nieuwe bussen rijden het (GVU)-terrein aan de Europalaan in Utrecht op.
 
De bussen worden ingecheckt.
 
Schonere bussen.
 
 
De dubbel gelede bussen (serie 4900) blijven nog tot ongeveer september 2014 in dienst.
Dan moeten alle nieuwe dubbel gelede bussen zijn ingestroomd.
 
De bussen blijven wel in de wit-blauwe GVU-kleuren rondrijden maar hebben wel een U-OV log gekregen.
Verder staat er op de zijkant de tekst: "Dit voorjaar ook nieuwe bussen op lijn .."
 
De eerste van de drie nieuwe electrische bussen is ook al in Utrecht gearriveerd.
 
Ombouwproces van Connexxion-bussen naar Qbuzz/U-OV-bussen
 
Voordat de Connexxion-bussen hun garage verlaten worden ze gekeurd op schade(s) en eventuele gebreken.
 
Na te zijn goed gekeurd worden de bussen naar de Morsebaan in Nieuwegein gebracht.
Hier worden ze alle 142 omgebouwd tot U-OV bus. Per bus neemt de ombouw 5 uur in beslag.
 
Nadat de naam Connexxion is verwijderd worden de nieuwe U-OV stickers aangebracht.
 
"999 Qbuzz" op de lichtbalk van een (nog) Connexxionbus. Iets wat je niet vaak zal zien.
 

Oude nummer-stickers worden aan de zij-kant verwijderd terwijl het nieuwe al op de voorkant is aangebracht.
Voor de busspotters: de nummers van de Connexxion-series 3100/3200 zijn met 1242 verhoogd naar U-OV series 4300/4400.

 
Ook van binnen worden de bussen veranderd. De OV-Chipkaart apperatuur van Connexxion wordt vervangen door
de OV-Chipkaart apperatuur van Qbuzz. Ook de communicatie-apperatuur wordt vervangen.
 
De Citaro-bussen uit de Connexxion-serie 9200 worden met 4680 verlaagd naar de U-OV-serie 4500.
 

De afgelopen jaren hebben de Connexxion-bussen rondgereden met oranje stippen op de achterkant.
Hier had de BRU al over nagedacht. (zie foto hieronder)

 
Nu zijn de puntjes veranderd in het nieuwe U-bus logo.
 
Een bovenaanzicht van de hal.
 
 
Consessie directeur Jan Kouwenhoven (Qbuzz) rijdt de eerste aangepaste bus in de stromende regen naar buiten.
 
Het nieuwe uiterlijk van de voormalige Connexxion-bus.
 
Jan Kouwenhoven is blij dat de operatie goed verloopt.
 
Ombouwproces van de BRU-Trams van Connexxion naar Qbuzz/U-OV.
 

Dan nemen we een kijkje in de Voith-werkplaats waar de U-OV-trams worden onderhouden. Ook bij de trams wordt
de bestickering en de OV-Chipkaart apperatuur vervangen.

 
De nieuwe U-OV bestickering op de tram.
 
 
In de spuitcabine worden de trams bestickerd.
 
 
 
Ombouw van de klantenservice en de verkeerleidingspost
 
Dit is de nieuwe verkeersleidingpost van Qbuzz/U-OV in Nieuwegein.
 
Hier kan men met behulp van camera's zien wat er op het busstation van Utrecht gebeurd.