Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Rotterdam Centraal is klaar voor de opening
Actueel OVnieuws
Specials over het OV

11-03-2014 / 13.05 uur
ROTTERDAM - Over morgen wordt het nieuwe station Rotterdam Centraal geopend door Koning Willem Alexander.

Het is een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis geworden.

Met 110.000 reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel reizigers als

Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
175 jaar Spoorwegen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmuseum
Foto's
Busfoto's

luchthaven Schiphol. Naast de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) heeft Rotterdam Centraal ook een aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail. Door de komst van de HSL-Zuid en RandstadRail is de verwachting dat het aantal reizigers op Rotterdam Centraal in 2025 zal zijn toegenomen tot zo’n 323.000 per dag.

Op 26 januari 2005 is met de start van de nieuwbouw van het metrostation Rotterdam Centraal (onder het stationsplein) begonnen. Drie jaar later is men begonnen met het slopen van het oude stationsgebouw van Rotterdam Centraal. Dat viel toen niet bij iedereen in goede aarde omdat veel Rotterdammers gehecht waren aan het oude karakteristieke stations gebouw. De letters "Centraal Station" zijn zorgvuldig van het oude gebouw afgehaald. Toen het nieuwe stationsgebouw klaar was zijn de letters er weer op terug geplaatst.

Het nieuwe stationsgebouw is ontworpen door architect dhr. Bentheim. Deze top-architect werkt naast de verbouwing aan Rotterdam Centraal ook aan de verbouwingen van Den Haag Centraal, Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal.

Een aantal feiten over Rotterdam Centraal:

- Aantal reizigers : Momenteel maken 110.000 reizigers per dag gebruik van het station. In 2025 wordt het aantal reizigers op 320.000 reizigers geschat.

- De oppervlakte : De Bruto vloeroppervlakte is 46.000 m2

- Afmeting reizigerspassage : 49 meter breed, 149,5 meter lang en 3,3 meter hoog

- Afmeting perronoverkapping : 249 meter lang, 156 meter breed en 15 meter hoog

- Oppervlakte perronoverkapping : 38.800 m2 waarvan 28.800 m2 in glas is uitgevoerd en ruim 10.000 m2 in roestvrij staal

- Het station kosten in totaal 675.000 euro

De redactie van OVnieuws.info kreeg een week voor de opening een uitgebreide rondleiding door het station. We maakten de volgende beelden. (Voor alle beelden geldt: © OVnieuws.info)

 

.

Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
OV bedrijven
Arriva
BBA (voormalig)
Breng
Connexxion
EBS
GVB
GVU
Hermus
HTM
HTM-Buzz
Limex (voormalig)
Novio (voormalig)
NS
Qbuzz
RET
Stadsbus Maastricht (vm)
Stadsvervoer Ned. (vm)
Syntus
Veolia
Railbouw / onderhoud
BAM
Eurailscout
Spitzke
Strukton
VolkerRail
Contact
Mail ons
       
       
       
       
       
       
       
       
 
Videobeelden van het nieuwe station.
 
De indrukwekkende voorkant van het nieuwe station.
 
Een zij-aanzicht van het nieuwe station.
 
Architect dhr. Bentheim verteld vol passie over het nieuwe station.
 
Wethouder Baljeu spreekt de aanwezige pers toe in de stationshal.
 
Een blik in de ruime stationshal. In de winkel links op de foto komt een Feyenoord-Fanshop te zitten.
 
De wolk moet het nieuwe ontmoetingspunt van Rotterdam Centraal worden.
 
Het grote LED-scherm is een enorme blikvanger in de stationshal. Dit scherm is het grootste LED-scherm van Europa.
 
Rechts in de hoek van de stationshal zit een modern Service-center van de NS en de RET.
 
Een blik van boven in de stationshal.
 
In de reizigerspassage zitten diverse winkeltjes.
 
Ruime (rol)trappen naar de perrons.
 
Het station is licht, ruim en overzichtelijk.
 
 
 
Op de perrons zijn goede informatievoorzieningen aanwezig.
 
De perrons zijn compleet vernieuwd.
 
 
De twee "Speculaasjes" uit het oude station staan ook weer in dit nieuwe station.
 
In het dak van het station zijn 130.000 zonnecellen verwerkt.
 
 
Van links naar rechts: dhr. Jepma (NS), dhr. Bentheim (architect), mw. Baljeu (wethouder van Rotterdam),
dhr. van der Meer (ProRail) en dhr. Meijer (gemeente Rotterdam).
 
Dan krijgen we een speciaal kijkje in het puntdak van het hoofdgebouw. Het is een ruimte van ongeveer 2 meter hoogte
waarin de constructie is verwerkt.
 
 
Dan krijgen we een kijkje op het dak van het station.
 
De mooie punt van het station.
 
 
Een trotse Architect dhr. Bentheim op "zijn" station.