Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index

Dag van de Bouw bij de Noord/Zuidlijn in Amsterdam

Actueel OVnieuws
OV bedrijven

28-05-2014 / 19.40 uur
AMSTERDAM - Afgelopen weekend (24 en 25 mei) hebben ruim 19.000 mensen een bezoek gebracht aan de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Ter gelegenheid van de Dag van de Bouw waren op zowel zaterdag als zondag drie tunnelwandelingen georganiseerd. Zo kon men lopen vanaf de Sixhaven in Amsterdam Noord onder het IJ door naar het Centraal Station,
Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

lopen vanaf station Rokin naar de Vijzelgracht of een wandeling maken van station de Pijp naar de Vijzelgracht. De belangstelling was overweldigend. Beide dag waren helemaal volgeboekt met wandelaars. Waarschijnlijk was het dit jaar het laatste jaar dat er door de tunnels gelopen kon en mocht worden. Het komend jaar worden in de tunnels rails, stroomgeleiders en beveiligingdraden aangelegd waardoor er doorheen lopen niet meer verantwoord wordt. Net zoals voorgaande jaren was de open dag ook deze keer weer uitstekend verzorgd.

Wij van OVnieuws.info liepen vanaf de Sixhaven naar Centraal station en vanaf het Rokin naar de Vijzelgracht.

Bekijk ons beeldverslag.

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact  
Mail ons
.  
.  
.  
.  
.  
 
 
Bekijk hierboven de filmbeelden die we gemaakt hebben.
 
We beginnen deze reportage bij de Sixhaven in Amsterdam Noord. De Sixhaven is het logistieke punt in Amsterdam Noord
waarvandaan de materialen voor de afbouw ondergronds worden vervoerd naar de stations.
 
De rails voor de Noord/Zuidlijn liggen al klaar.
 
Door deze grote opening worden de bouwmaterialen de tunnel ingehezen.
 
Met deze transportwagens worden de bouwmaterialen dan verder de tunnel in vervoerd.
 
Deze transportwagens kunnen zowel over het beton als straks over de rails rijden.
 
Een kijkje de schone en opgeruimde tunnel in richting het IJ. Vorige jaar was de vloer hier nog nat en lagen er veel
bouwmaterialen langs de kant. Nu toont de tunnel al een stuk meer "af".
 
We gaan verder de tunnel in richting het IJ.
 
Bij het begin van de tunnel onder het IJ door hangt deze waterkering die in geval van nood kan zakken.
 
De tunnel die onder het IJ en het Centraal Station doorloopt bestaat uit vier tunneldelen. Deze vier tunneldelen zijn gebouwd
in het bouwdok aan de Sixhaven waarna ze afgezonken in een gebaggerde sleuf. Eén zo'n tunneldeel is 140 meter lang.
 
Dit is een verbinding tussen twee tunneldelen.
 
Alle vier de tunneldelen hebben een naam gekregen. De namen Wendy, Nienke en Priscilla zijn namen van de medewerksters
van de aannemer. De vierde naam mocht Humberto Tan uitkiezen. Hij vernoemde het tunneldeel naar zijn moeder Hilly.
 
Bij de De Ruijterkade aangekomen treffen we weer een waterkering aan.
 
Een kijkje naar boven, naar de De Ruijterkade.
 
Hier gaan reizigers straks vanaf het Busplatform en de IJhal aan de Zuidzijde van het station Amsterdam Centraal
naar de metro. Er komen straks 14 roltrappen en 2 liften.
 
Dit is het vierde tunneldeel. Dit tunneldeel (Priscilla) is onder het Centraal Station ingevaren. Hiervoor won aannemer
Strukton een International Tunnelling Award. Een prijs voor een bijzondere, complexe prestatie in het ondergronds bouwen.
 
Als we door tunneldeel Priscilla zijn gelopen komen we in de Kathedraal terecht, zoals het Noord/Zuidlijn station ook wel wordt genoemd.
 
Zo gaat het er over drie jaar uitzien.
 
Dan lopen we onder het havenfront door richting het Damrak.
 
 
Voor het Damrak hangt deze enorme waterkering die de binnenstad van Amsterdam moet beschermen bij een overstroming.
 
We lopen onder het Damrak door.
 
 
Via een dwarsverbinding keren we door de andere tunnelbuis weer terug naar het begin van het Damrak.
 
Dan gaan nemen we een kijkje in het station Rokin.
 
We gaan 26 meter afdalen om bij het perron te komen.
 
Een kijkje in de bouwput van bovenaf.
 
 
Een doorkijk van station Rokin. Het station is 250 meter lang, en 30 meter breed. Het perron zelf is 130 meter lang.
 
We staan nu op gelijke hoogte met de perronvloer. Onder het perron bevinden zich onderhoud- en inspectiepaden
voor het metropersoneel die het station gaan beheren en onderhouden.
 
Dan lopen we een rondje door het station. We lopen op de spoorplaat waar straks de metro over komt te rijden.
 
 
 
Een kijkje op het perron.
 
 
Hier komen de roltrappen te liggen die de reizigers tussen de stationshal en het perron moeten vervoeren.
 
Dit wordt de technische ruimte van het station.
 
Dan lopen we richting de tunnelbuis die naar station Vijzelgracht gaat.
 
 
 
Deze opdruk zit in de tunnelwand vlak bij het begin van de tunnel.
 
Een tunnelring is 1,5 meter breed. Eén ring bestaat uit 6 elementen. Voor alle geboorde tunnels zijn in totaal 24.858 elementen geplaatst.
 
 
Dan komen we aan bij de op één na krapste bocht van de Noord/Zuidlijn. Dat is de bocht die vanaf het Rokin naar de Vijzelstraat toe gaat.
Alleen de bocht in de tunnel hiernaast is nog ietsje krapper.
 
Deze dwarsverbinding tussen beide tunnels is een vluchtweg voor metroreizigers
bij een calamiteit.
 
 
Dan zijn we bij het diepste punt van de Noord/Zuidlijn aangekomen. Op deze plek, 33 meter onder de straat,
gaat de tunnel onder de Munttoren door.
 
 
Dan komen we bij station Vijzelgracht aan.
 
 
Een indrukwekkend bouwwerk.
 
We lopen langs het perron van station Vijzelgracht.
 
Hier worden in de toekomst 6 roltrappen geplaatst die in één keer van de reizigershal naar het perron gaan.
 
En toen was er weer daglicht. Door deze opening worden bouwmaterialen aangevoerd.
 
 
De andere in- en uitgang van station Vijzelgracht. Hierdoor gaan we het station weer verlaten.
 
Het is toch wel een hele diepte als je zo naar beneden kijkt.
 
Boven werden de bezoekers getracteerd op een lekkere jus d'orange.
 

En zo beeindigen we onze reportage.

Bekijk ook eens onze reportages van de Dag v/d Bouw bij de Noord/Zuidlijn van 2013, 2012 en 2011.

Binnenkort nog veel meer Noord/Zuidlijn op onze website. Dus blijf ons in de gaten houden!!