Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index

150 jarig bestaan HTM groots gevierd

Actueel OVnieuws
OV bedrijven

08-07-2014 / 14.00 uur
DEN HAAG - Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM heeft op zaterdag 5 juli haar 150 jarig bestaan groots gevierd. Koning Willem Alexander gaf het startsein voor de historische tramoptocht waar hijzelf in meereed. De tocht ging van het Scheveningse Noorderstrand naar de Grote Kerk alwaar later op de middag de nieuwe HTM-tram, de Avenio, werd gepresenteerd.
Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

Eerste tram van Nederland
In 1864 heeft Den Haag de primeur van Nederland, de eerste paardentram! Op 23 juni reed de eerste paardentram van de Kneuterdijk via de Scheveningseweg naar het Badhuisplein.

Het gebied tussen Den Haag en Scheveningen was toen grotendeels onbebouwd, dus passagiers stapten onderweg niet uit. Spectaculair was dat men ook op het dak kon zitten!

Routenetwerk uitgebreid
Het routenetwerk werd uitgebreid, de stoomtram deed zijn intrede. In 1904 kwam de eerste elektrische tram bij de HTM in dienst. In de loop van volgend jaar doet de nieuwe stadstram zijn intrede bij HTM.

Per jaar maken zo'n 85 miljoen reizigers gebruik van de trams van HTM. Dit zijn 230.000 tot 300.000 reizigers per dag. Het tramnet van HTM omvat tien tramlijnen tussen Den Haag en Delft, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Daarnaast heeft HTM twee RandstadRailtrajecten van en naar Zoetermeer. 

Historische tramoptocht
Speciaal voor 150 Jaar HTM werd een Historische tramoptocht georganiseerd. De trams werden verzameld op de de Eisenhowerlaan, het niet-gebruikte spoor achter het Congresgebouw (World Forum). Van 13.00 tot 14.30 uur konden alle deelnemende trams op de foto worden gezet. Om 14.30 vertrok de stoet, via de route van lijn 1, naar het Noorderstrand. Om 15.00 uur kwam de stoet samen met ZKH Koning Willem Alexander aan op het Noorderstrand. Na een toespraak van een trotse HTM-directeur dhr. Bierman luidde ZKH Koning Willem Alexander de bel waarna de historische tramoptocht door de stad begon. De tocht, waarin de Koning zelf meereed, werd door vele enthousiaste mensen bekeken. Het eindpunt van de optocht was de Grote Kerk alwaar de nieuwe Haagse stadstram, de Avenio, werd gepresenteerd.

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De voertuigen werden verzameld op de de Eisenhowerlaan.
 
Unimog HTM 725. Dit voertuig kan zowel op de weg als op de tramrail rijden. Dit voertuig kan worden ingezet bij calamiteiten.
Dit voertuig is uitermate geschikt om, indien nodig, trams weg te slepen.
 
HTM 2 is een motorwagen uit 1904.
 
HTM 164 is een motorwagen uit 1908. Deze, door werkspoor in Amsterdam gebouwde, trams werd ook wel "Fordjes"genoemd.
De trams werden met een laag dak gebouwd zodat ze als lijn 3 en 4 onder de poortjes van het Binnenhof konden doorrijden.
 
HTM 265 is een motorwagen uit 1920.
 
Aanhangwagen 505 uit 1905. Om de reizigers op de Scheveningse lijnen in de zomermaanden op luchtige wijze te kunnen
vervoeren heeft de HTM meer dan 100 open aanhangwagens in dienst gehad.
 
Aanhangwagen 614 uit 1912. Deze aanhangwagen wordt ook wel de "Koektrommels" genoemd.
 
Motorwagen 57 uit 1923. Deze motorwagens waren speciaal gebouwd om dienst te doen op de buitenlijnen naar Delft,
Voorburg en Leiden via Wassenaar.
 
Aanhangwagen 118 uit 1924. De wagens deden dienst achter de motorwagen die op de buitenlijnen reden.
De bijnaam van dit rijtuig is "salonrijtuig"
 
Railreinigmotorwagen 2 uit 1927. Deze wagen zorgde ervoor dat de groefrails van vuil ontdaan werden.
 
HTM 519 is de huidige Railreinigmotorwagen van de HTM. De vrachtwagen kan zowel op de weg als op de rails rijden.
 
Pekelaanhangwagen 14 uit 1927. De wagen werd in de winter gebruikt voor het sneeuwvrij houden van de sporen.
 
Pekeltram 3044. Deze tram is een omgebouwde GTL die in de winter zijn uiterste best doet om de tramrails begaanbaar
te houden.
 
Motorwagen 826 uit 1929. De tram deed dienst op de stadslijnen.
 
Slijpwagen H25 uit 1938. Deze wagen werd gebruikt voor het slijpen van de rails.
 
Dit is de huidige slijpwagen van de HTM. Deze wagen kan zowel op de weg als op de rails rijden.
Nummer is ons helaas onbekend.
 
Motorwagen 215 uit 1948. Het waren de eerste trams die door de HTM na WO-II besteld werden.
 
Aanhangwagen 780 uit 1929.
 
Bovenleidingswagen H41 uit 1923. Deze wagen reed tot 1960 rond op een benzine-elektrische motor. Na een revisie in 1960 werd
de benzinemotor vervangen door een diesel-elektrische motor. Dit leverde de wagen al snel de bijnaam "Diesel Tinus" op.
 
De diesel-elektrische motor van de H41.
 
Dit is de huidige bovenleidingswagen van de HTM. De vrachtwagen kan zowel op de weg als op de rails rijden.
Nummer is ons helaas onbekend.
 
HTM 1165 uit 1957. De PCC waren vele jaren beeldbepalend in Den Haag en omstreken.
 
HTM 1210 uit 1963.
 
HTM 1304 uit 1971.
 
HTM 2101 uit 1974. Deze gemoteriseerde aanhangwagens hingen voornamelijk achter de serie 1301 - 1340.
 
Party Tram 1302. Deze tram is na haar active dienst omgebouwd tot Party Tram.
 
Nog een tram met horeca bestemming, de HofTrammm. In dze tram is een restaurant gevestigd die rondrijd tijdens het eten.
Zelfs een bar en wc zijn in deze tram aanwezig.
 
 
Meettram 1315. Bijzonder aan deze tram is dat zij in twee richtingen kan rijden.
 
HTM 3112. Deze tram (type GTL-II) is de huidige tram van de HTM.
 
Hij reed niet mee in de optocht, maar hoort er toch wel een beetje bij, de Ongevallenwagen van de HTM.
De vrachtwagen kan zowel op de weg als op de rails rijden. Nummer is ons helaas onbekend.
 
Om 14.30 vertrok de stoet, via de route van lijn 1, naar het Noorderstrand alwaar het om 14.55 uur aankwam.
 
HTM Motorwagen 2.
 
Om 15.00 uur arriveerde ZKH Koning Willem Alexander bij het Noorderstand. HTM-directeur Bierman (r) ontving de Koning.
 
HTM-directeur dhr. Bierman spreekt de Koning en andere aanwezigen toe.
 
 
Na de toespraak luidt de Koning de bel.
 
 
Hierna vertrok de Historische Tramoptocht naar de Grote Kerk alwaar de nieuwe HTM-tram, de Averio, onthuld gaat worden.
 
HTM Motorwagen 2.
 
HTM Motorwagen 164.
 
HTM Motorwagen 265 met de aanhangwagen 505 en 614. In deze combinatie reed de Koning mee.
 
Motorwagen 57 met aanhangwagen 118.
 
Railreinigmotorwagen 2 met Pekelaanhangwagen 14.
 
HTM Railreinigmotorwagen 519.
 
HTM Pekeltram 3044.
 
Motorwagen 826 met Slijpwagen H25.
 
De huidige Slijpwagen van de HTM.
 
Motorwagen 215 met aanhangwagen 780.
 
Bovenleidingswagen H41 (Diesel Tinus).
 
De huidige bovenleidingswagen van de HTM.
 
HTM Motorwagen 1165.
 
HTM Motorwagen 1210.
 
HTM Motorwagen 1314 met aanhang(motor)wagen 2101.
 
Party Tram 1302.
 
De HofTrammm.
 
HTM Meettram 1315.
 
HTM-tram 3112.
 
Om 16.20 uur werd bij de Grote Kerk, de nieuwe HTM-tram, de Avenio, onthuld.
 
De nieuwe HTM Avenio