Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Uitgebreide foto- en filmreportage over viering 175 Jaar Spoor
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

26-09-2014 / 18.45 uur
AMSTERDAM / HAARLEM - Op 20 september 2014 was het op de dag af precies 175 jaar geleden dat eerst trein tussen Amsterdam en Haarlem reed. Om dit heugelijke feit te vieren werd er bij treinenwerkplaats NedTrain een open dag georganiseerd en reden er tussen Amsterdam en Haarlem historische treinen van het Spoorwegmuseum. Ook werd de nieuwe Groene NS/Eneco-trein onthuld.

Railbouw / onderhoud
Ons eigen forum
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten

Wij waren bij alle festiviteiten en maakte de volgende uitgebreide foto en filmreportage.

Voor alles geldt © OVnieuws.info tenzij anders is aangegeven.

Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen  
Foto's  
Busfoto's  
Metrofoto's  
Tramfoto's  
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons  
.  
.  
.  
.  
.  
 
 
Open dag NedTrain Haarlem
 
Om 10.00 uur gingen de poorten van de NedTrain werkplaats aan de Oudeweg 6 in Haarlem open.
 
De draaistellen revisiehal
 
 
Meteen valt op dat de hal schoon, ordelijk en overzichtelijk is.
 
 
 
Revisiehal loopwerken
 
In deze hal worden de wielen gereviseerd. Deze machine slijpt de wielbanden.
 
 
Buiten liggen vele wielen.
 
 
Schade herstel afdeling
 
Het bedieningspaneel van de spuithallen.
 
 
Een VIRM-bak in een spuithal.
 
Een ICR-rijtuig in een spuithal.
 
Een stuurstandrijtuig wordt gereed gemaakt om gespoten te worden.
 
 
Als één van de laatste Plan-V 's wordt de 954 hersteld na schade.
 
SLT 2658 was op 21 april 2012 in botsing gekomen met VIRM 8711 in Amsterdam thv de Zaanstraat / Westerpark. Bij dat ongeval was 1 dode te betreuren en raakte 136 mensen gewond. VIRM 8711 is later door experts total loss verklaard. SLT 2658, die ten tijde van het ongeval slechts een half jaar oud was, heeft voor 6,5 miljoen euro schade opgelopen. NedTrain is nu begonnen met het herstel van de SLT.
Dit gaat ongeveer 1 jaar duren. (Klik hier voor een uitgebreide foto- en filmreportage over het ongeluk).
 
Dubbeldekkerbak 280 7508.
 
De centrale hal
 
Deze DD-AR stuurstandrijtuig zal omgebouwd worden tot een DDZ-stuurstandrijtuig.
 
 
Het Harmonie-orkest van de NS zorgde voor de gezellige noot.
 
Blokkendoos Jaap "zwierde" op luchtkussens door de hal.
 
Afdeling Materieel Revisie
 
Een stuurstandrijtuig wordt geschikt gemaakt voor het rijden in trek-duw-combinatie met een Traxx-loc over de HSL.
 
SLT-bak van de 2601
 
Een interictyrijtuig wordt gereed gemaakt voor gebuik over de HSL.
 
VIRM-stel 9411. Dit stel is het eerste VIRM-1 stel dat gerenoveerd gaat worden. Lees en kijk hier voor meer info.
 

NedTrain in Haarlem heeft naast het onderhoud en revisie van NS-treinstellen ook een buitenlandse order binnengesleept.
Het gaat om het reviseren van 20 treinstellen (80 rijtuigen) van het treinsteltype Class 73 van de Noorse Spoorwegen.

Het volgende wordt gedaan :

- Nieuwe stoelen
- Reviseren deuren en deuraandrijving
- Nieuw reizigersinformatiesysteem en omroepsysteem
- Reviseren interieurdelen (wanden en plafonds)
- Herstellen vloeren en nieuwe vloerbedekking
- Upgraden restauratie- en panoramacompartiment
- Schilderen en spuiten exterieur
- Extra rolstoelopstelplaats
- Kitten ramen en indien nodig nieuwe plaatsen
- Reinigen ventilatiekanalen
- Kleine aanpassingen cabine en interieur

 
Zo komende de Class 73-treinstellen binnen in de werkplaats.
 
 
Dit wordt de nieuwe kleurstelling van de trein.
 
 
 
Historisch materieel dat in de werkplaats stond opgesteld
 
De blauwe engel.
 
Oud Directie-rijtuig de NS-20 (De Kameel).
 
Motorpost 3031.
 
Ritten met historisch materieel tussen Amsterdam en Haarlem
 
De 1202 met 4 oude rijtuigen en de 1312 in opzending bij doorkomst in station Halfweg-Zwanenburg. © Ron Swart
 
De Blokkendoos bij doorkomst in station Halfweg-Zwanenburg. © Ron Swart
 
De 1312 met 4 rijtuigen en de 1202 in opzending door station Halfweg-Zwanenburg richting Haarlem. © Ron Swart
 
De 1202 met 4 oude rijtuigen en de 1312 in opzending. © Ron Swart
 
De Blokkendoos richting Amsterdam. © Ron Swart
 
Langs het spoor hielden toezichthouders van ProRail een oogje in het zeil.
 
De 1312 met 4 rijtuigen en de 1202 in opzending richting Haarlem. © Ron Swart
 
Een close-up van de 1312 van het Spoorwegmuseum. © Ron Swart
 
Plan-U 114 van het Spoorwegmuseum richting Amsterdam. © Ron Swart
 
Plan-U 114 onder de kap van station Haarlem.
 
Een ontmoeting tussen de 1202 en de Blokkendoos in station Haarlem.
 
Mat'46 273 en Mat'54 386 naast de 1202 met rijtuigen en de 1312.
 
De Blokkendoos thv Halfweg.
 
Mat'46 273 en Mat'54 386 thv Halfweg.
 
Plan-U vlak voor binnenkomst in Amsterdam Centraal.
 
Een foto van Plan-U 114 met de machinist en de condukteur te Amsterdam Centraal.
 
Mat'46 273 en Mat'54 386 vlak voor binnenkomst in Amsterdam Centraal.
 
Mat'54 386 (met de niet zichtbare Mat'46 273) bij vertrek vanuit Amsterdam Centraal.
 
Toneelstuk met de Arend voor Amsterdam Centraal
 
Video van het hele toneelstuk. © 175 Jaar Spoor
 
Na het toneelstuk mochten mensen in groepjes langs de Arend lopen.
 
Klik hier voor een reportage over het optakelen van de Arend op de vrachtwagen in het Spoorwegmuseum voor transport naar Amsterdam.
 
Eerste ritten met de nieuwe Groene trein van de NS / Eneco
 
De Groene trein (VIRM 9556) rijdt als ledig materieel vanaf Haarlem naar Amsterdam om daar officieel onthuld te gaan worden.
Doorkomst station Haarlem Spaarnwoude.
 
De VIRM ging vlak voor station Halfweg-Zwanenburg nog even aan de kant waardoor we hem nogmaals op de foto konden zetten.
 
VIRM 9556 tijdens haar eerste officiele rit als Groene trein van Amsterdam Centraal naar Haarlem.
 
Groene VIRM 9556 richting Haarlem. © Ron Swart