Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht officieel geopend
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

04-06-2015 / 16.00 uur
UTRECHT - De officiële opening van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht is een feit. Het robuuste, ultramoderne en opvallende gebouw is donderdagochtend 4 juni feestelijk in gebruik genomen. Pier Eringa , president-directeur van ProRail, opende de deuren op ceremoniële wijze. Hij deed dat samen met vertegenwoordigers van NS en Koninklijk Nederlands Vervoer. In de verkeersleidingspost voor de regio Utrecht verwerken de treindienstleiders van ProRail dagelijks het meeste treinverkeer van Nederland. De post staat volledig ten dienste van reizigers en verladers.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Stoere icoon in Cartesiusdriehoek
De verkeersleidingspost ligt in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden. Treinenfabrikant Werkspoor was tot in de jaren zeventig immers in het gebied gevestigd.
Het stoere gebouw heeft een gelaagde, cortenstalen buitenkant, die refereert aan het spoor. Op de tweede etage bevindt zich de seinzaal, het kloppend hart van de verkeersleidingspost. De seinzaal (oppervlakte 1000 m2, 5 meter hoog) biedt eveneens ruimte voor opleidingen via 'serious gaming'. De bouw van de nieuwe post heeft een jaar geduurd en is ontworpen door de Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA) en is gebouwd door Visser & Smit Bouw.

Bewust buiten ontruimingsgebied van Utrecht Centraal
Na de brand in de oude verkeersleidingspost in 2010 was duidelijk dat de nieuwe post buiten het ontruimingsgebeid van Utrecht Centraal moest komen te liggen. Bij eventuele calamiteiten en ontruiming van het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren en ondervindt het treinverkeer minder hinder. Bij de bouw van de nieuwe post is ook rekening gehouden met uitval van stroom: alle stroomvoorzieningen en ICT-systemen zijn dubbel uitgevoerd en mens en techniek zijn gescheiden. De impact van een verstoring of calamiteit blijft daardoor zo klein mogelijk.

Dynamisch en duurzaam ontwerp
Architectenbureau dJGA  koos bewust voor gebruik van cortenstaal en glas in het ontwerp om de post een industriële, robuuste uitstraling te geven. De stalen lamellen aan de buitenkant zijn zo geplaatst dat de post in beweging lijkt te zijn als je er met de trein langs komt. Van veraf lijkt de post onderdeel van het spoor. De post heeft drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen. Bekijk deze dag en nacht infographic.

Sterk spoornetwerk rond Utrecht
Utrecht is hét spoorknooppunt van Nederland en verbindt miljoenen treinreizigers in hun reis door het land. Meer treinen en een groeiend aantal reizigers maken het noodzakelijk om het spoornetwerk rond Utrecht en station Utrecht Centraal te vernieuwen. De stationshal wordt ruim twee keer zo groot (open in 2016), ProRail legt extra sporen en een nieuw perron aan en  bouwt  nieuwe stations in de omgeving van Utrecht. De nieuwe verkeersleidingspost Utrecht is onderdeel van het nieuwe spoornetwerk rond Utrecht. 

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze video van de opening.
 
Het opvallende gebouw met de grote stalen lamellen aan de buitenkant.
 
Het gebouw ligt in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden.
 
Close-up van de stalen lamellen.
 
De VL-Post is klaar voor de opening.
 
De aanwezigen werden toegesproken door ProRail president-directeur Pier Eringa...
 
... en door de directeur van deze Verkeersleidingspost, John Voppen.
 
Alle medewerkers van ProRail op een rij die hun steentje hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit gebouw.
 
Een kijkje in de seinzaal, het kloppend hart van het gebouw.
 
 
Dit is Utrecht Centraal op de schermen in de VL-Post (gezien vanaf de kant waar het stadkantoor staat).
 
 
 
 
 
 
 
Twee verschillende gebouwen die de stroomtoevoer regelen.
 
 
Het nieuwe gebouw vervangt de oude Verkeersleidingspost die vlak naast Utrecht Centraal.