Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Werkzaamheden aan metrostation Amsterdam Zuid en aansluiting Noord/Zuidlijn in volle gang
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

31-07-2015 / 08.00 uur
AMSTERDAM - De werkzaamheden aan metrostation Amsterdam Zuid en het aansluiten van de Noord/Zuidlijn op het bestaande metronetwerk zijn in volle gang.

Het metrostation Amsterdam Zuid wordt te klein als eind 2017 de Noord/Zuidlijn daar gaat stoppen. Het huidige station kan deze extra vervoersstromen niet snel genoeg afwerken. Daarom wordt het station gereed gemaakt voor de komst van de nieuwe metrolijn.

De perron opgangen worden verbreed. De liften naast de

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

(rol)trappen verdwijnen waardoor de trappen een stuk breder worden. De nieuwe liften komen in de stationshal te staan. De perrons worden overdekt zodat reizigers bij regen en wind beschut staan.

Aansluiten Noord/Zuidlijn
Afgelopen week zijn de laatste meters spoor tussen Amsterdam Zuid en Europaplein op hun definitieve plek neergelegd. Zodoende kunnen transportvoertuigen die de bouwmaterialen aanvoeren nu helemaal over het spoor rijden van Noord naar Zuid.

42 kilometer spoorstaaf
Voor de 9,7 kilometer lange Noord/Zuidlijn was zo’n 21 kilometer spoor nodig. Elk stukje spoor bestaat weer uit twee spoorstaven. Waarmee er dus 42 kilometer aan spoorstaven is gebruikt. Een normale spoorstaaf bij de Noord/Zuidlijn is 30 meter lang en weegt ongeveer 1483 kilo. Totaal gaat het om 1.400 spoorstaven. De rails is met behulp van thermietlassen en stomplassen aan elkaar gelast.

900.000 onderdelen
In de tunnels is 14,2 kilometer aan spoor op het beton van Paverotti gemonteerd. Hiervoor zijn 82.000 gaten in het beton geboord om met behulp van een speciale spoorbevestiging de rails te bevestigen. Dit is gebeurd met 82.000 ankers die zijn verlijmd in het beton met naar schatting 12.300 liter twee componentenlijm. Elke normale spoorbevestiging op beton heeft minstens 24 onderdelen, waarmee we ongeveer 900.000 onderdelen nodig hebben gehad om het spoor in de tunnels te bevestigen.

10.000 dwarsliggers
Bovengronds is er totaal 6,8 kilometer aan spoor bevestigd op 10.000 dwarsliggers. Om deze te bevestigingen zijn er 40.000 kraagbouten gebruikt. Om de dwarsliggers en daarmee de rails op hun plek te houden was ongeveer 27.000 ton ballast nodig. Voor deze bovengrondse spoorbevestiging waren ongeveer 150.000 onderdelen nodig. Kortom totaal zijn er meer dan een miljoen onderdelen gebruikt voor het bevestigen van alle sporen.

Wissels
Naast al deze spoorstaven zijn er ook 34 wissels – waarvan 2 Engelse wissels - geplaatst. Deze zijn belangrijk om bijvoorbeeld op het opstelterrein te kunnen rangeren, te keren of bij uitval van een metro over het andere spoor te kunnen rijden. Helemaal klaar zijn de spoorbouwers overigens nog niet, zo moeten er nog een tweetal wisselcomplexen – bestaande uit 4 wissels en een kruis – worden afgemonteerd en hier en daar nog een paar aanpassingen worden gedaan.

Bekijk hieronder onze uitgebreide foto- en videoreportage.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze videoreportage.
 
Deze zomer wordt er hard gewerkt aan station Amsterdam Zuid.
 
Achter de bouwschuttingen wordt hard gewerkt om alles in 7 weken af te krijgen.
 
Er worden meer OV-poortjes geplaatst om de doorstroom van reizigers te bevorderen.
 
 
Dit is een foto van de oude situatie. Links de trap, in het midden de roltrap en rechts de lift.
 
In de nieuwe situatie is de lift weggehaald waardoor de roltrap helemaal doorschuift naar rechts waardoor de trap een stuk breder wordt.
 
 
De situatie van boven af. De grijze kolom in het midden is de nieuwe lift die nu in de stationshal is geplaatst.
 
De nieuwe lift komt achter de trappen boven de grond.
 
De vernieuwde perrons worden overdekt om de reizigers meer beschutting te bieden bij slecht weer.
 
 
 
Een overzicht van het oude perron links en het vernieuwde perron rechts.
 
Tussen station Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid wordt druk gewerkt om de sporen van de Noord/Zuidlijn aan te sluiten op de bestaande sporen van het metronetwerk.