Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Nieuwe website over het naderende afscheid van de Mat'64
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

02-10-2015 / 15.00 uur
HOUTEN - Vrijdagmiddag om 15.00 uur is onze nieuwe website www.DagMat64.nl de lucht in gegaan. De website is een ode aan het treinstel Mat'64 dat al 50 jaar in Nederland dienst doet.

Materieel '64 (Mat '64), ook wel "De Apekop"genoemd, is een karakteristiek electrisch treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. Het treinstel is kenmerkend door zijn bolle neus en het specifieke optrek en rem geluiden. De bolle neus dient voor extra bescherming van de machinist. De treinstellen worden vaak verward met de al lang ter zijdegestelde "Hondekoppen" (Mat '54) maar de neus van

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

de Hondekop steekt veel verder uit dan de neus van een Mat'64.

In de jaren 1964-1965 werd de vervolgserie Plan T gebouwd. Vanaf 1966 werden de tweedelige treinstellen Plan V gebouwd. Mat '64 is afgeleid van de enkele jaren daarvoor gebouwde lichtgewicht dieseltreinstellen Plan U en is het eerste materieel met de thans vaak gebruikte zwenkzwaaideuren. Door de Scharfenbergkoppelingen kunnen de stellen in treinschakeling rijden, maar niet met ander materieel.

De treinstellen Plan T en de oudste 30 stellen Plan V waren oorspronkelijk groen, vanaf het in 1968 afgeleverde treinstel 431 werden zij afgeleverd in de nieuwe NS-huisstijl, geel met grijs en schuine blauwe reclamebanen om de spoorwegen een nieuw elan te geven in het kader van Spoorslag '70. De groene stellen kregen in de jaren daarna ook deze kleurencombinatie.

Een duidelijk verschil tussen Plan T en V waren het verschil in aantal rijtuigbakken: respectievelijk vier (Plan T) en twee (Plan V). Verder waren bij de kopbakken op de cabine de laatste jaren de uiterste raampjes (hoekruitjes) bij Plan T grijs geschilderd en bij Plan V geel.

Plan T
Op 31 maart 2010 werd Plan T 520 door (toen nog) Prins Willem Alexander onthuld als "De vrijheidstrein". De trein werd van binnen en buiten angepast op het thema "65 jaar vrijheid". De trein reed van 1 april 2010 t/m 5 mei 2010 door het land en deed verschillende plaatsen aan. Helaas werd dit treinstel uiteindelijk ook gesloopt. Op 12 september 2011 werd het treinstel over de weg naar de sloper gebracht.

Sinds juli 2010 zijn alle Plan T's buitendienst gesteld. Op de 526 na, die nog op een opstelterrein in Amersfoort in desolate toestand staat, zijn alle Plan T's gesloopt.

Plan V
Door de instroming van de SLT's (vanaf 2007) zijn er al vele Plan-V's buiten dienst gesteld. Een flink aantal daarvan zijn ook al daadwerkelijk gesloopt. Vanaf eind 2006 hebben diverse Plan V's dienst gedaan bij regionale vervoerders, Arriva, Connexxion en Veolia.

Als museummaterieel zijn de treinstellen 876 (bij het Spoorwegmuseum) en 904 (bij Stichting Mat '64) bewaard gebleven. Dit laatste treinstel vervangt sinds 2011 de aanvankelijk bewaarde 419 die bij een aanrijding in 2009 zwaar beschadigd werd.

De Plan V's zullen nog tot en met 12 december 2015 dienst doen. Op 13 december gaat de dienstregeling van 2016 in en daarin zijn de Plan V's niet meer in opgenomen.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.