Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Veel werkzaamheden rond Utrecht in 2016
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

16-10-2015 / 11.30 uur
UTRECHT - Utrecht Centraal is hét spoorknooppunt van Nederland. Om in de toekomst veilig en soepel meer treinen te kunnen laten rijden van en naar Utrecht, vernieuwt ProRail de sporen rondom het station. Tijdens de laatste etappe moet er nog hard worden gewerkt: eind 2016 is dan het grootste deel van de spoorvernieuwing klaar. Vooral tijdens weekenden en in vakanties zal de reiziger volgend jaar hinder ondervinden van de werkzaamheden.

Forse hinder, maar Utrecht Centraal blijft bereikbaar
De werkzaamheden hebben in 2016 veel invloed op de dienstregeling.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken zal ProRail vooral in de weekenden, 's nachts en tijdens vakanties aan het spoor werken. In alle situaties blijft Utrecht bereikbaar per trein, maar reizigers moeten rekening houden met langere reistijden, vaker overstappen, drukke treinen en reizen per bus in plaats van met de trein.

Er wordt gewerkt aan het spoor in ongeveer twintig weekenden en gedurende enkele langere aaneengesloten perioden, meestal tijdens vakanties. Dat geldt voor Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, de zomer- en herfstvakantie. In alle perioden gelden andere aanpassingen in de dienstregeling. Zo kunnen vanaf 30 mei gedurende 12 weken geen treinen stoppen op station Utrecht Zuilen. In dezelfde periode rijden er tijdelijk minder Sprinters in de spits tussen Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen. Reizigers wordt dan ook geadviseerd hun reis – ook kort voor vertrek - met behulp van de reisplanner te plannen op ns.nl.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact  
Mail ons
...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.  
Extra maatregelen
NS en ProRail nemen extra maatregelen om reizigers vooraf en tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk van dienst te zijn. Via een landelijke campagne worden reizigers tijdig en intensief geïnformeerd. De treinen die wel rijden tijdens de werkzaamheden en de treinen op de omleidingsroutes worden - waar mogelijk - maximaal versterkt. Daarnaast zal NS haar welbekende Kruitvat- / Blokkeracties niet in drukste werkperiodes laten plaatsvinden.

Belangrijkste werkzaamheden in 2016
2016 is het jaar van de grote ombouw van het emplacement Utrecht. Aan de noord- en zuidzijde van Utrecht Centraal worden sporen en bovenleiding vernieuwd en van een nieuw beveiligingssyteem voorzien. Er komen nieuwe perronkappen en perrons worden verbreed om meer ruimte te maken voor reizigers. Dit gaat ten koste van de aparte goederensporen die het station nu nog heeft. Goederentreinen zullen vanaf eind 2016 het station via de “normale” perronsporen passeren. Om dat de nieuwe perrons extra breed worden verwacht ProRail regiodirecteur Cees de Vries hier geen problemen mee.

Het aantal sporen van Utrecht Centraal naar Utrecht Lunetten gaat van vier naar acht. De nieuwe dive-unders bij Utrecht Lunetten worden in gebruik genomen zodat de treinen Utrecht – Arnhem en Utrecht – Den Bosch elkaar niet meer gelijkvloers hoeven te kruisen. Tevens zal eind 2016 station Utrecht Vaartsche Rijn in gebruik genomen worden, net als de nog te bouwen Moreelsebrug ten zuiden van Utrecht Centraal.

Op naar de finish
Het spoorknooppunt Utrecht is eind 2016 klaar voor de toekomst. De sporen rond Utrecht Centraal zijn dan grotendeels vernieuwd en in rechte banen gelegd en er zijn twee nieuwe perronsporen bijgebouwd. Daarmee is er meer ruimte op het spoor voor reizigers- en goederentreinen. Op vernieuwde, brede perrons is meer ruimte voor de reizigers. Utrecht heeft natuurlijk al een moderne Verkeersleidingspost en eind 2016 heeft Utrecht Centraal ook een vernieuwd station. Geschikt voor 100 miljoen reizigers per jaar.

Bekijk ook: Spoorwerkzaamheden rondom Utrecht Centraal op schema (foto- en filmreportage)

 
Bekijk onze filmreportage.
 
Nieuwe wanden worden geplaatst op perron 19.
 
 
Goederenspoor 13 is al afgesloten en weggehaald.
 
Hierdoor kunnen de omliggende perrons straks breder gemaakt worden.
 
Nieuwe bovenleidingsportalen liggen al klaar.
 
ProRail en NS willen de treinen zo veel mogelijk laten rijden tijdens de werkzaamheden.
 
Aan de verbreding van de perrons 18/19 wordt momenteel druk gewerkt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aan de zuidkant van Utrecht Centraal moet nog veel gebeuren. Het perron links op de foto (20/21) is al klaar.
 
2016 wordt het jaar van de vele werkzaamheden op en rondom Utrecht Centraal.