Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
De stand van zaken: Noord/Zuidlijn - Centraal Station
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

24-12-2015 / 10.30 uur
AMSTERDAM - De Noord/Zuidlijntunnel loopt pal onder het historische Centraal Station door, terwijl onder het Stationsplein de nieuwe centrale metrohal is aangelegd. Er zijn veel bijzondere bouwtechnieken samengekomen in dit stukje Noord/Zuidlijn.

Om de tunnel onder het Centraal Station te bouwen werd er een tunnel onder het CS ingevaren, nadat er hier eerst ruimte was gemaakt waarbij talloze heipalen vervangen werden. Onder veel belangstelling werd tunneldeel Priscilla in mei 2011 secuur op haar plek gelegd, zonder dat Cuypers’ gebouw maar een millimeter van zijn plek week.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Hoewel de reizigers straks ook vanaf de De Ruijterkade het perron kunnen bereiken, zullen de meeste via het Stationsplein de Noord/Zuidlijn betreden. Deze enorme ruimte staat meer bekend als de ondergrondse kathedraal.

Het station Amsterdam Centraal en de geboorde tunnel – die bij het Damrak begint – worden verbonden door drie enorme caissons, te vergelijken met schoenendozen. Deze werden gedurende drie jaar op het Stationsplein gebouwd en afgezonken en waren letterlijk en figuurlijk een doorn in het oog van veel Amsterdammers. Nu rest slechts de herinnering en vormen ze op gemiddeld 20 meter diepte zo’n 110 meter Noord/Zuidlijntunnel.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's  
Treinenfoto's Wij namen begin december een kijkje in de kathedraal en maakte daarvan de onderstaande reportage.
Contact  
Mail ons  
 
Bekijk onze videoreportage.
 
We beginnen onze reportage op het Stationsplein voor het Centraal station. We nemen hier de roltrap naar de verdeelhal voor de metro's.
 
Via de verdeelhal kunt u nu al naar de metro's van de Oostlijn toe en straks ook naar de metro's van de Noord/Zuidlijn.
 
Via de verdeelhal komen we in het metrostation voor de Noord/Zuidlijn, ook wel de ondergrondse kathedraal genoemd.
 
Op de lange muur boven de perrons en de sporen komt een video-kunstwerk te hangen van de Vlaamse videokunstenaar David Claerbout.
 Het kunstwerk, dat 'Weather engine' heet, wordt op een enorm videoscherm geprojecteerd.
 
De schuine kolommen krijgen straks eerst een brandwerend omhulsel voordat ze worden aangekleed.
 
Op de roltrappen is tijdelijk houten bekleding ter bescherming aangebracht. De bouwers lopen via deze trappen en niet meer via de sporen naar de perrons. Dit is alvast een veiligheidsmaatregel in verband met de stroom die binnenkort op de derde rail komt te staan.
 
De roltrappen vanaf de centrale metrohal.
 
 
Men is al bezig met het aanbrengen van de glazen wandpanelen.
 
Ruime overzichtelijke perrons.
 
 
Aan het einde van het perron, aan de achterkant van het Centraal Station, komt er een in- en uitgang naar de De Ruijterkade.
 
Via deze roltrap staat men in één keer aan de achterkant van het Centraal Station.
Zo kan men makkelijk de overstap maken naar het busplatform.
 
Via deze metrohal, boven de sporen, kan men kiezen naar welk perron men wilt gaan.
 
 
U kijkt hier richting het oosten. Deze roltrappen komen in de IJ-hal uit, u ziet de kenmerkende plafondplaten goed hangen.
 
Vanaf het perron richting Amsterdam Noord kunnen we een kijkje nemen in de tunnel onder het IJ door.
 
Dit is het perron voor de richting naar Amsterdam Noord.
 
Een kijkje in de spoorbak naast het perron.
 
De spoorbak in het hart van de kathedraal.
 
In de kathedraal ligt een kruiswissel zodat metro's, indien nodig, van spoor kunnen wisselen.
 
Een kijkje in de richting van het Damrak.