Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index

Veiligheid voor alles in de Noord/Zuidlijn

Actueel OVnieuws
OV bedrijven

04-01-2016 / 10.30 uur
AMSTERDAM – Nu de ruwbouw van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam af is, rijst bij veel mensen de vraag: “Wanneer gaat de metro rijden?”. Het antwoord hierop is: “Streefdatum oktober 2017”, maar wat gebeurt er in de tussentijd? Naast dat de stations nog verder afgebouwd worden, moet er nog enorm veel getest worden voor de Noord/Zuidlijn officieel in dienst genomen kan worden.

De fase van testen en proefdraaien is cruciaal voor de Noord/Zuidlijn. Hierin moet worden bewezen of wat er gebouwd is, daadwerkelijk voldoet, goed werkt en gebruikt kan worden door de

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

eindgebruikers Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) en Eigendom & Beheer (E&B). Het is complex, omdat er meerdere contractpartijen zijn die verschillende systemen leveren die uiteindelijk samen een rijdende metro moeten opleveren.

Voordat de metro rijdt, zijn er misschien wel honderden testen gedaan. Alle contractpartijen testen hun systemen. Werkt het in de fabriek? Vervolgens moeten al die systemen ingebouwd worden in de stations en tunnels. Werkt het ook op locatie? Bovendien wordt getest of de systemen elkaar verdragen en in combinatie werken met elkaar. Vervolgens wordt gekeken of GVB en E&B de metro veilig kunnen laten rijden. In het testbedrijf en proefbedrijf rijden er meerdere metro’s op de Noord/Zuidlijn en in een fase later stappen er ook proefpersonen in.


.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 

Wat is er al getest?

Signaleren en Control lijn 50
Op de bestaande lijn 50 (Amstelveenseweg / Isolatorweg) is, na een testperiode, het nieuwe treinbeveiligingssysteem Communication Based Train Control (CBTC) gereed. Dit systeem wordt ook op de andere bestaande metrolijn (behalve lijn 51) en de Noord/Zuidlijn geïnstalleerd.

Track Data Checking Noord
Met een M4 is stapvoets over de Noord/Zuidlijn gereden (op het traject in Amsterdam Noord) om de nieuwe apparatuur voor het treinbeveiligingssysteem (CBTC) in te meten. Een elektrisch transportvoertuig heeft de M4 over de baan getrokken. Er is begonnen met testen in Noord omdat het spoor en de systemen hier als eerste klaar voor waren. (Foto: Gé Dubbelman)

 

iPAT Papier
Metro en Tram heeft samen met GVB en de hulpdiensten verschillende scenario’s nagelopen. Daarbij gebruikten ze niet de echte systemen maar de papieren weergave ervan. Er is in deze fase getest of de processen en procedures aansluiten bij de systemen die er gebouwd worden.

Track Data Checking Tunnel Noord/Zuidlijn
De M4 heeft stapvoets door de tunnel gereden om de nieuwe apparatuur voor het treinbeveiligingssysteem (CBTC) in te meten. Ook hierbij is de M4 voortgetrokken door een elektrisch transportvoertuig. (Foto: OVnieuws.info)
.

 

Wat moet er nog getest worden?

Testbedrijf Signalling & Control en Integratie Noord
Op de lijn in Noord worden met de M5 het nieuwe treinbeveiligingssyteem  (CBTC),  het Treindeur Observatie Systeem (TOS), TreinTV, Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS), en het Voertuig Observatie Systeem (VOS) getest. Deze systemen bestaan uit een keten van apparaten en netwerken van verschillende contractpartijen (VIA, Siemens, Thales en Alstom). De metro wordt vanaf Zuid door de ondergrondse tunnel en stations naar Noord getrokken. Daar rijdt de metro op eigen kracht met maximaal 80 km/u op het noordelijke deel van de Noord/Zuidlijn. (Foto: OVnieuws.info) .

 

iFAT Europaplein
Alle systemen op het station Europaplein worden getest. Dit is het eerste moment dat alle systemen op een station ‘aan elkaar geknoopt’ zijn.

Pre-test Europaplein
De dienst Metro en Tram gaan samen met VIA, Thales en Siemens testen of de scenario’s die tijdens de iPAT getest zijn ook echt werken. Het GVB, E&B en de hulpdiensten worden later meegenomen in de testen (zie testen iPAT Live).

Testbedrijf Signalling & Control Noord/Zuidlijn
Meerdere metro’s zullen met verschillende snelheden over de gehele Noord/Zuidlijn gaan rijden. Hierbij worden het treinbeveiligingssysteem (CBTC) en de communicatie (Automatic Train Supervision / ATS) getest. (Foto: OVnieuws.info)

 

iPAT Live
Na het technisch testen van de systemen op station Europaplein (Doen ze het?), wordt er gekeken naar de organisatie hiervan. Kloppen alle processen en procedures? GVB, E&B en de hulpdiensten spelen hierbij een belangrijke rol.

Testbedrijf integratie Noord/Zuidlijn
Meerdere M5’s gaan met verschillende snelheden, tussen de 60 en 80 km/u, over de hele lijn rijden. Hierbij worden alle systemen ‘in de keten’ getest.

Integrale Vrijgave Test
Metro en Tram gaat aan de eindgebruikers GVB en E&B laten zien dat alle systemen technisch goed werken. De eindgebruikers hebben hun processen en procedures op orde. Nu is iedereen klaar voor het proefbedrijf. (Foto: Gé Dubbelman)

 

Proefbedrijf 1
Er wordt opgeschaald met het rijden van enkele metro’s naar meerdere metro’s op de lijn volgens dienstregeling.

Proefbedrijf 2
De Noord/Zuidlijn wordt opgenomen in het Amsterdamse Metronetwerk. Er wordt gereden volgens dienstregeling met proefpersonen.

Na de testfase wordt de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen
De nieuwe verbinding tussen Amsterdam Noord en Zuid wordt een feit en is dan beschikbaar voor alle Amsterdammers en de rest van de wereld.

 
Bron: Maikel Balster / Metro en Tram Gemeente Amsterdam
Met dank aan: Duco Vaillant / Metro en Tram Gemeente Amsterdam