Goederentreinen.nl
Langdurige werkzaamheden BetuweRoute i.v.m. aanleg derde spoor Duitsland
Index
31-03-2016 / 12.00 uur
UTRECHT -
Vanaf zaterdag 16 april tot en met zondag 16 oktober vinden er zes maanden lang werkzaamheden plaats i.v.m. de aanleg van een derde spoor in Duitsland. Naast de twee bestaande sporen tussen Emmerich en Oberhausen komt een derde spoor te liggen. Daarmee krijgt de Betuweroute een betere verbinding met Duitsland en kunnen er in de toekomst meer goederentreinen van deze route gebruik maken.

Betere aansluiting Betuweroute
De Betuweroute is dé spoorverbinding voor het goederenverkeer tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam, en Europa.

Actuele Fotoreportages
Videoreportages
Goederen vervoerders
Goederen locomotieven
BetuweRoute
Railbouw / -onderhoud bedrijv.
Ongevallen met goederen
Andere websites van ons
OVnieuws.info
Contact

Het treinverkeer groeit zodanig, dat er extra ruimte nodig is. Met name de aansluiting op het Europese spoornet richting Oberhausen kan beter. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer extra spoor aangelegd. En ook aan de Nederlandse zijde komt er 3 km spoor bij.

Omleidingen via Brabantroute en Oost-Nederland
Door de werkzaamheden is de Betuweroute niet altijd volledig beschikbaar voor goederenvervoer. Daarom worden tijdens deze werkperioden goederentreinen omgeleid via de Brabantroute, en – in mindere mate – via het spoor in Oost-Nederland tussen Deventer en Oldenzaal. Treinen gaan dan bij Oldenzaal of Venlo de grens naar Duitsland over. Het treinvervoer van gevaarlijke stoffen blijft zo veel mogelijk plaatsvinden over de Betuweroute.

Stuurgroep Derde Spoor Duitsland

Om de impact van de aanleg van het derde spoor in Duitsland te beperken is de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland opgericht. Hierin werkt ProRail samen met: Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam, het Strategisch Platform Logistiek, decentrale overheden, vervoerders en verladers. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voorzitter van deze stuurgroep.

Mail ons