Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Ruim 15.000 bezoekers komen op de Open Dag Noord/Zuidlijn af
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

06-06-2016 / 13.20 uur - Foto- / video-update 23-06-2016
AMSTERDAM - Met ruim 15.000 bezoekers is de Noord/Zuidlijn zaterdag weer de onbetwiste topper van de Dag van de Bouw geworden. Wethouder Pieter Litjens deed 's ochtends de aftrap bij de langste roltrap van de Benelux in station Vijzelgracht, een van de grote publiekstrekkers van deze tiende open dag. Daarna openden ook de stations Noord, Centraal Station en Rokin hun deuren. Van te voren hadden zich via de Noord/Zuidlijn-site www.wijnemenjemee.nl al zo’n 13.500 mensen aangemeld. Op de dag zelf bracht spontane aanloop van het publiek  het totaal aantal op meer dan 15.000 belangstellenden.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

CS en Vijzelgracht aan kop
Als vanouds heeft Centraal Station, ook wel de kathedraal genoemd, de meeste bezoekers getrokken. Met iets meer dan 5000 mensen, versloeg CS de Vijzelgracht nipt (4900 man). Rokin haalde rond de 4000 kijkers en Noord sluit de rij met 1500 bezoekers. Bezoekers waren van alle geledingen: jong en oud, Amsterdammer en toerist en zelfs congresgangers daalden af in de bouwput. Op www.wijnemenjemee.nl is een video-impressie van de dag terug te zien met onder meer interviews met bezoekers. Onze eigen uitgebreide foto- en filmreportage volgt later deze week.

Sneak preview
De bewoners van de Vijzelgracht kregen vanochtend al een sneak preview van de 47 meter lange roltrappen. Het Liftinstituut, de organisatie die alle liften en roltrappen in Nederland keurt, heeft speciaal voor deze dag de roltrappen gekeurd en een tijdelijke vergunning afgegeven. Later in de afbouw zullen alle 93 roltrappen van de Noord/Zuidlijn definitief worden gekeurd. Visser en Smit Bouw, verantwoordelijk aannemer voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn, had voor deze dag speciale looproutes door de verschillende stations gemaakt.

Film en foto's: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
 
 
 
Bekijk onze video over de open dag.
 

Wethouder Pieter Litjens opende de open dag dmv het doorknippen van het lint onderaan de langste roltrappen van de Benelux.

 
Wij beginnen onze dag bij station Vijzelgracht.
 
De plafondplaten hangen al grotendeels in de hal bovenaan de lange roltrappen.
 
We staan bovenaan de langste roltrap van de Benelux. In totaal bevinden zich 6 van deze lange roltrappen in het station.
 
Een kijkje naar boven vanaf het perron.
 
Het station is 260 meter lang, 18 meter breed en 28 meter hoog/diep. Het perron ligt 26 meter onder de Vijzelgracht.
 
Om station Vijzelgracht te kunnen maken is 133.000m3 grond uitgegraven. Dat zijn 22.200 containers vol grond die uit het station zijn getakeld. De grond is afgevoerd met 7400 vrachtwagens.
 
Men is al begonnen met het leggen van de vloertegels.
 
Op de schuine wand boven de lange roltrappen, bij de in-/uitgang aan de kant van café Mulder, komt een kunstwerk van Marjan Laaper te hangen. Het kunstwerk bestaat uit metrolijnen die het gezicht vormen van Ramses Shaffy. Een eerbetoon aan deze bijzondere acteur en zanger die hier om de hoek heeft gewoond.
 
 
Een impressie van het kunstwerk van Marjan Laaper dat bestaat uit metrolijnen die het gezicht vormen van Ramses Shaffy.
 
Deze ruimte ligt bovenaan de lange roltrappen.
 
Er loopt heel wat bedrading door het station.
 
 
De trap naar de uitgang.
 
Boven de in-/uitgang is al het nieuwe M(etro) / R*Net-bord geplaatst.
 
 
De ingang van station Rokin aan de kant van het Ruiterstandbeeld van Koningin Wilhelmina.
 
 
Het station is te vergelijken met een ondergronds flatgebouw van 23 meter diep.
Onderin vindt u het perron en daarboven vijf parkeerdekken waar plaats is voor maar liefst 300 auto’s.
 
We treffen een Railtransportvoertuig aan naast het perron.
 
Aan de wanden langs dit perron komt een metershoge natuurstenen mozaíek van de kunstenaars Daniel Dewar en Gregory Gicquel. Het toont alledaagse voorwerpen en dieren op levensgrote wijze. De moderne objecten op de wand staan in relatie met de archeologische vondsten die in vitrines tussen de roltrappen komen.
 
 
Station Rokin ligt midden in het centrum van Amsterdam en wordt het kloppende hart van ‘de rode loper’.
Dagelijks reizen straks zo’n 30.000 mensen hier met de Noord/Zuidlijn.
 
Een kijkje in de tunnel waar straks de metro's vanaf het Centraal Station vandaan komen.
 
De beplating aan de stationswanden.
 
 
Het publiek werd vermaakt met diverse "Noord/Zuidlijn-liederen" (zie ook onze bovenstaande video).
 
De lift en roltrappen naar de uitgang.
 
Een kijkje op de toekomstige parkeerdekken van station Rokin.
 
 
We gaan bij het Centraal Station naar de Noord/Zuidlijn toe.
 
Via de verdeelhal komen we op het tussenplatform.
 
Van hieruit heb je een mooi zicht over de ondergrondse kathedraal.
 
Een kijkje de tunnel in richting het Damrak / Rokin.
 
De palen van het plafond krijgen mooie beplating.
 
Een kijkje naar het plafond van de kathedraal.
 
Dagelijks reizen hier straks 35.000 mensen met de Noord/Zuidlijn.
 
Aan de rechtkant van deze foto, boven de ingang van de perrons, komt een groot LED-scherm van 56M2 te hangen. Het scherm zal bestaan uit allemaal kleinere LED-panelen die samen het hele scherm vormen. De panelen moeten naadloos op elkaar aansluiten, zodat de film van kunstenaar David Claerbout niet onderbroken wordt door lijnen en één geheel vormt. Op de film is een man te zien die zich beweegt in verschillende landschappen. Doordat het scherm in verbinding staat met internet, wordt het weer van morgen weerspiegeld in het landschap dat je in de film op het perron ziet. Als het morgen gaat regenen, regent het dus ook in het werk van David.”
 
De stationsnaamborden hangen er al.
 
Een kijkje over het perron, voor de reizigers naar Noord.
 
 
Op deze foto rechts ziet u waar het LED-scherm zal komen, namelijk daar waar de panelen ontbreken. Achter het scherm is al een loopbordes aanwezig, zodat technici er makkelijk bij kunnen als iets het niet doet.
 
 
Station Noord is het begin- of, zo u wil, het eindpunt van de Noord/Zuidlijn en ligt bovengronds in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg. Onder het station bouwt de gemeente Amsterdam een busstation, dat als start- en eindpunt van veel stadsbussen en regionale bussen gaat fungeren.
 
Hoewel de meeste stations van de Noord/Zuidlijn (diep) onder de grond liggen, ligt het perron van station Noord maar liefst 10,75 meter boven de grond!
 
De liftschacht van onderen
 
De liftschacht van boven.
 
De kap van station Noord is 132 meter lang, 22 meter breed en 16 meter hoog. Hij is opgebouwd uit 10 spanten, daartussen komen 1650 platen van koud gebogen glas.
 
 
In de vloer van het perron van station Noord komt een 180 meter lange tekening van kunstenaar Harm Liemberg, ingelegd in de tegels. Hij vertelt hiermee een verhaal van het gebied ten noorden van Amsterdam, vanuit het perspectief van de volgels.
 
 
Een kijkje in de richting van het opstelterrein in Noord.
 
Een waar lijnenspel.
 
De open dag van de Noord/Zuidlijn was ook dit jaar weer een doorslaand succes.