Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Oude locomotieven met dieplader verplaatst in het Spoorwegmuseum
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

27-06-2016 / 20.30 uur
UTRECHT - De grote museumhal van Het Spoorwegmuseum ondergaat een ingrijpende metamorfose. Het thema van de nieuwe inrichting is ‘Treinen door de tijd’ en vertelt het verhaal van 175 jaar personenvervoer per trein. Door presentaties rond 10 iconische treinen wordt de treingeschiedenis op een speelse manier tot leven gebracht. Op maandag 13 juni is het paradepaardje van het museum, stoomlocomotief 3737, op haar nieuwe plek getakeld. ‘Treinen door de tijd’ wordt op 7 juli officieel geopend. Tijdens de verbouwing is Het Spoorwegmuseum gewoon open voor publiek.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Treinen door de tijd
In de grote museumhal  is de historische collectie treinen van het museum te zien, de getoonde collectie wisselde regelmatig. Het Spoorwegmuseum heeft er nu voor gekozen een tiental ‘iconen’ uit de treinhistorie een vaste plek te geven. De nieuwe opstelling, die de naam ‘Treinen door de tijd’ heeft gekregen, vertelt door middel van interactives, beeld- en geluidsfragmenten en kleine collectiestukken het verhaal van 175 jaar personenvervoer over rails. Daarbij gebruikt het museum presentatievormen die passen bij de tijdsperiode waarin de treinen op het spoor reden zoals een toverlantaarn, stomme film en een viewmaster.

Op vrachtwagen getakeld
De verbouwing is inmiddels gestart, met de verplaatsing van de NS 3737 is de nieuwe opstelling compleet gemaakt. De NS 3737 is beroemd omdat het de laatste stoomlocomotief is die in Nederland in de dienstregeling heeft gereden. Op 8 januari 1958 reed de locomotief haar laatste rit naar Het Spoorwegmuseum. De laatste jaren stond de 3737 op een vaste plek in de Expositieruimte van het museum (Wereld 2). Om de gigantische 72 ton zware stoomlocomotief te verplaatsen moesten zowel tender als locomotief op een dieplader worden getakeld. Stoomloc War Department 73755 die in de grote hal van het museum (Wereld 4) stond is per dieplader naar de Expositieruimte overgebracht.

Nieuwe opstelling
Het Spoorwegmuseum heeft voor ‘Treinen door de tijd’  een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de NS 3737 zal ook de SS 13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk treinen open te stellen voor publiek, er zullen dus meer treinen toegankelijk zijn.

Foto's en filmbeelden: © OVnieuws.info tenzij anders staat aangegeven.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze video over de verplaatsing van de locomotieven.
 

De 3737 was één van de succesvolste locomotieven van het land. De locomotief verscheen in 1911 onder nummer SS 731 op het spoor en deed ruim een halve eeuw dienst. In 1921 kreeg de loc haar bekende nummer 3737 toegewezen. Zij viel regelmatig in voor de nieuwere dieseltreinen uit de jaren 30 die door terugkerende mankementen geregeld niet rijden. De locomotief heeft twee keer zoveel vermogen als haar voorganger en is daardoor zeer geschikt voor sneltreindiensten.

De 3737 maakte op 7 januari 1958 haar laatste reguliere rit: van Geldermalsen naar het Spoorwegmuseum. Dit was ook gelijk de laatste officiele stoomtreinrit van Nederland.

 
 
De vrachtwagencombinatie van Brouwer Transport uit Nieuwegein komt de hal binnengereden.
 

 

De oprij-rails worden aan de oplegger vastgemaakt.
 
De lier van de oplegger wordt richting de tender van de 3737 getrokken.
 
Het slepen kan beginnen.
 
 
 
 
Omdat de 3737 niet betreden mag worden en er normaal gesproken een tender achter de loc zit is de binnenkant van de cabine (de vuurplaat) nooit zichtbaar. Nu de tender achter de loc vandaan is wordt de cabine wel zichtbaar.
 
 
 
De tender staat op de oplegger en zal worden vastgemaakt.
 
De truck wordt weer voor de oplegger gereden.
 
Met veel precisie rijdt de vrachtwagen achteruit de weg op.
 
 
Via de andere achteringang van het museum rijdt de vrachtwagen met de tender het terrein op.
 
 
 
 
 
 
Kolenbak 673 komt de tender ophalen en zal hem naar Wereld 4 rijden.
 
In de stromende regen brengt NS 673 de tender van de 3737 naar de centrale hal.
 
Nadat de 673 de tender van de 3737 had weggebracht koppelde hij de tender van de War Department 73755 aan.
 
 
De lier wordt aan de tender van de War Department 73755 gekoppeld.
 
 
 
 
 
Dan is de 3737 aan de beurt om verplaatst te worden.
 
 
 
 
Een vreselijke regenbui barst los boven het centrum van Utrecht.
 
 
 
 
 
 
 
Nadat de vrachtwagen de 3737 goed had neergezet werd deze afgeladen en met de 673 naar Wereld 4 gereden.
 
De 673 komt met de WD 73755 aangereden. © Rob Dragt
 
De Longmoor was een echte oorlogsmachine, vernoemd naar het legerdepot van het Engels Spoorwegcorps: de Longmoor Military Railway Corps. Dit is een spoorwegcorps van de Engelse Landmacht dat in de bevrijde gebieden militaire treinen lieten rijden en spoorlijnen herstelde. De serie is tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland gebouwd voor de geallieerde legers op het Europese vasteland. Na de oorlog nam de NS een groot aantal van deze locomotieven over om de treindiensten weer op gang te brengen. De locomotief ziet er misschien indrukwekkend uit, maar hij is met goedkoop materiaal gebouwd en ging daardoor niet lang mee. Normaal gesproken zou een locomotief 40 jaar mee kunnen gaan, maar deze serie kwam gemiddeld niet verder dan 8 jaar. De WD 73755 was de 1000ste locomotief die het Engelse Wardepartment naar bevrijd gebied verscheept had. Dit is nog terug te zien op de gedenkplaat die op de loc bevestigd is. © Rob Dragt
 
© Rob Dragt
 
© Rob Dragt
 
© Rob Dragt
 
© Rob Dragt
 
© Rob Dragt
 
De sprintercabine is ook vanuit wereld 2 verplaatst naar het zijstuk van de centrale hal van het museum.