![]() |
|||||||||||
Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
NS presenteert gemoderniseerde VIRM-1
|
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 02-09-2016 / 13.30 uur |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | NS-dochter NedTrain heeft de volledige modernisering voor haar rekening genomen. Marjan Rintel, directeur Operations NS: “Dit type dubbeldekker is ons grootste werkpaard dat in de spits tot wel 1.000 reizigers per keer vervoert. Met deze modernisering kan de trein weer jaren mee en hij ziet er ook nog eens prachtig uit. Mooi Hollands vakmanschap.” Hans Seegers, directeur van de werkplaats in Haarlem waar de trein is gemoderniseerd: “Wij zijn ontzettend trots op deze trein die de reiziger als nieuw zal ervaren. We konden voortbouwen op de ervaringen met de 50 dubbeldekkers (type DDZ) die hier eerder al zijn gemoderniseerd en die inmiddels als beste worden gewaardeerd door onze reizigers. Nu we deze eerste dubbeldekker (type VIRM) klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer 20 nieuwe treinen op het spoor en kunnen ze weer jaren mee. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen.” Zones Ontwerp beïnvloed door treinbotsing Amsterdam Serieproductie Het productieproces bestaat uit zes deelprocessen. Deze processen zijn opgedeeld in 22 stations en 67 diensten. Ned Train Haarlem gaat op snelheid produceren in vier diensten per tact, de monteurs werken in twee diensten per dag. Dit betekend dus dat de bak iedere twee dagen een stap opschuift in het proces. Iedere acht dagen komt er een trein (viertje) uit het proces, of iedere 12 dagen een zesbaks VIRM. |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
De VIRM - Stationlocaties In- proces Demontage Casco Conservering Montage Uit - proces Uitleg stations Station 1 (op trein niveau) Station 2 (op bak niveau) Station 3 Station 4 Station 5 Station 6 Station 7 Station 8 (spoelstand) Station 9 Station 10 Station 11 Station 12 Station 13 Station 14 Station 15 Station 16 Station 17 Station 18 Station 19 Station 20 Station 21 en 22 |
|||||||||||
Grootschalige vernieuwing van de vloot |
|||||||||||
Bekijk onze video over de gemoderniseerde VIRM-1. |
|||||||||||
In september 2014 werd in de NedTrain werkplaats in Haarlem gestart met de modernisering van de eerst VIRM-1. Het treinstel, de 9411, wordt eerst volledig gedemonteerd. |
|||||||||||
Alles wordt uit de trein gehaald. |
|||||||||||
Na een een Casco proces en de Conservering (zie uitleg in bovenstaande tekst) komen de losse bakken van het treinstel bij de Montage afdeling terecht. |
|||||||||||
Aan de buitenkant begint het er weer mooi uit te zien. |
|||||||||||
Op deze afdeling wordt de trein weer helemaal opnieuw opgebouwd en ingericht. |
|||||||||||
De bovenste coupé. |
De onderste coupé. |
||||||||||
Een mooie schone omgeving waarin gewerkt wordt. Het ziet er strak uit allemaal. |
|||||||||||
Stap voor stap wordt de trein weer ingericht. |
|||||||||||
Op deze afdeling worden ook de wc's ingebouwd. |
Een stuk techniek wat later achter de spiegel verdwijnt. |
||||||||||
Op 30 augustus 2016 wordt de eerste VIRMm-1 aan de pers gepresenteerd. |
|||||||||||
We gaan naar de eerste klas beneden. |
|||||||||||
Daar treffen we een loungebank en mooie bagageruimtes aan. |
|||||||||||
Glazen tussenwanden en deuren van extra veilig glas. |
|||||||||||
Moderne, verstelbare stoelen met beweegbare armleuningen. De stoel kan in meerdere standen versteld worden. |
|||||||||||
De tafeltjes zijn extra veilig gemaakt doordat ze ze dikker zijn geworden en ronden hoeken hebben. |
|||||||||||
Onder de stoelen zit een 220 volt aansluiting. |
|||||||||||
LED-licht leeslampjes. |
|||||||||||
Mooi vormgegeven kapstokhaakjes. |
|||||||||||
De eerste klas boven is zakelijker inrichting, meer om in te werken en lezen. |
|||||||||||
De tweede klas beneden. Ook hier zijn een loungebank en bagageruimtes aanwezig. |
|||||||||||
Door middel van de beweegbare stang staat de bagage veilig. |
|||||||||||
De handgrepen op de deuren zijn gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar Onno Poiesz. Hij heeft zich laten inspireren door vlekken van lekkende koffiebekers, achtergelaten kauwgom en mayonaiseresten. |
|||||||||||
De tweede klas boven. |
|||||||||||
Op de balkons hangen camera's. |
|||||||||||
Op de trapleuningen zijn bordjes met brailleplaatjes aangebracht zodat ook blinden en slechtzienden makkelijker hun zitplaats kunnen vinden. |
|||||||||||
Mooie wc's... |
|||||||||||
... met zelfs een urinoir! |
|||||||||||
Op de deur van de cabine (waar de machinist in zit) knippert een balk waarmee reizigers worden opgeroepen om de deur vrij te houden. Dit om een vluchtweg van de machinist te waarborgen. |
|||||||||||
De cabine van de gemoderniseerde VIRM-1. |
|||||||||||
De nieuwe VIRMm-1 is een mooie en veilige trein geworden. |
|||||||||||