Dag Mat 64 / Afscheidsrit 25 september 2016
Dag Mat64 Index

Schitterend afscheid van de Mat'64

Startpagina
Fotopagina Plan T's

27-09-2016 / 19.00 uur
UTRECHT - Afgelopen zondag (25 september 2016) heeft de Mat'64 een schitterend afscheid gekregen. In de zon overgoten ochtend vertrok de trein, bestaande uit de Plan-V's 449, 469, 466 en de 876, om 9.37 uur uit Maastricht. Via Sittard, Eindhoven, Nijmegen, Arnhem, Deventer, Zwolle, Amersfoort reed de trein naar Het Spoorwegmuseum op de Utrechtse Maliebaan. Onderweg stonden er vele duizenden mensen langs de baan om al zwaaiend afscheid te nemen van de geliefde trein. Het hoogtepunt was t.h.v. de IJsselcentrale in Zwolle. Een paar honderd mensen stonden daar langs de baan de trein toe te zwaaien. De trein reed op haar beurt luid toeterend door het land om afscheid te nemen van haar reizigers. Binnen in de trein werden vele oude verhalen over het treinstel opgehaald.

Om 16.43 reed de trein het Spoorwegmuseum in Utrecht binnen. Helaas wel op het verkeerde spoor want iedereen stond klaar langs spoor 3 om de trein binnen te zwaaien maar de trein kwam binnen op spoor 2. Hierdoor moesten alle fotografen snel een nieuwe positie kiezen om alsnog een mooi plaatje te kunnen schieten. Maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken. Terwijl binnen een afscheidsreceptie werd gegeven werd de trein later alsnog omgereden naar spoor 3. Daar werd museumstel 876 afgekoppeld en achtergelaten. Heel symbolisch begon het daarna te regen. Om 18.00 uur vertrokken de overige drie Plan-V's in de stromende regen vanuit het museum richting Amersfoort. Daar werd kop gemaakt waarna het treinstel koers zette naar Amsterdam Centraal. Op het station bleef de trein nog een kwartiertje stilstaan. Daarmee is station Amsterdam Centraal het allerlaatste station waar een Plan-V onder NS vlag, en op eigen kracht, door is gereden. Na de stop is de trein naar opstelterrein De Zaanstraat gereden alwaar de treinstellen afgerangeerd werden.

Bij deze wil ik, namens heel veel mensen, de machinisten Linda Kool en Frank Scharloo en NS-persvoorlichter Erik Kroeze heel erg bedanken voor het organiseren van dit fantastische afscheidsfeest. En verder natuurlijk ook erg veel dank aan alle mensen die een bijdrage hebben geleverd aan dit schitterende feest.

Wij van OVnieuws.info maakte er de volgende foto- en filmreportage van. Voor alle foto's en video's geldt © OVnieuws.info tenzij anders is aangegeven.

Fotopagina Plan V's
Mat 64 in de werkplaats
Vrijheidstrein Plan T 520
Groene Plan V 419
Plan V's met reclame
Mat'64 gekoppeld met ander materieel
Sloop Plan T's
Sloop Plan V's
Filmbeelden Mat64
Jullie herinneringen
aan de Mat'64
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmreportage van de afscheidsrit van de Mat'64.
 
Bekijk de filmreportage van Remco van den Bosch van de afscheidsrit van de Mat'64.
© Remco van den Bosch (YouTube-kanaal / Flickr-pagina)
 
De speciale aankondiging op de borden van station Eindhoven voor het afscheid van de Mat'64.
 
Luid toeterend komen de Plan-V's 449, 469, 466 en de 876 het station binnenrollen.
 
Nog even een aantal foto's van het interieur nemen.
 
 
 
 
 
De tweede klas banken in de ex-bagageruimte.
 
Ir. Lex van der Valk vertelde in de trein uitgebried over de geschiedenis van de Mat'64.
 
Bekijk en beluister het Afscheidsverhaal over de Mat'64 vertelt door Ir. Lex van der Valk (NedTrain).
 
Een kijkje in de cabine van de Mat'64.
 
Een foto van SGMm 2958 vanuit Plan-V 449. De SGMm is de volgende treinserie die de NS gaat verlaten.
 
Passage van station Vught.
 
Binnenkomst te Den Bosch. Foto: © Remco van den Bosch (YouTube-kanaal / Flickr-pagina)
 
Mooie foto van museumtreinstel 876. Foto: © Remco van den Bosch (YouTube-kanaal / Flickr-pagina)
 
Op station Den Bosch werden de sluitlichten van museumstel 876 even veranderd in frontverlichting waardoor dit plaatje gemaakt kon worden.
 
De bagageruimte van Plan-V 876.
 
De grijze zwenkdeuren en de drukknoppen (zowel binnen als buiten) voor de deurbediening.
 
Plan-V's 449, 469, 466 en 876 langs spoor 1 in Den Bosch.
 
De welbekende Apenkop.
 
De blauwe stoptrein-strepen op de gele zijkant.
 
 
 
 
De Mat'64 sliert bij doorkomst van station Nijmegen.
 
Mat'64 876 te Nijmegen.
 
De oude Apenkoppen in het nieuwe station van Arnhem.
 
De trein bij binnenkomst van station Deventer.
 
Bij de IJsselcentrale in Zwolle stonden een paar honderd mensen de trein toe te zwaaien. Een mooi afscheid.
 
Treinstel 449 bij de IJsselcentrale in Zwolle. © André Slotman
 
In de trein reed ook oud conducteur Albert Andriessen mee. De conducteur werd bekend vanwege een oude foto waarop hij stond (zie hieronder)
 
De bekende foto van conducteur Albert Andriessen. © NS
 
Mat'64 449 te Zwolle.
 
Op het rangeerterrein van Zwolle stond nog een andere Plan-V.
 
Te Amersfoort werd het museumstel 876 vanaf de achterkant van de trein naar de voorkant van de trein gerangeerd. Dit omdat het stel dan makkelijker achtergelaten kon worden in het Spoorwegmuseum. Foto: © Remco van den Bosch (YouTube-kanaal / Flickr-pagina)
 
Plan-V's 876, 449, 469 en de 466 bij vertrek uit Amersfoort. Foto: © Remco van den Bosch (YouTube-kanaal / Flickr-pagina)
 
Via Amersfoort, waar Plan-V 876 voorop werd gerangeerd, kwam de Mat'64 sliert aan in het Spoorwegmuseum.
 
De officiele sleuteloverdracht van machinist Patrick Lippus aan museum directeur Marten Foppen.
 
De machinisten van de afscheidsrit tesamen met de Spoorwegmuseum-directeur op de foto.
Van links naar rechts: Patrick Lippus, Marten Foppen, Frank Scharloo, Linda Kool en Govert Kool. Machinist Paul, bekend van zijn spoorwegfilmpjes staat helaas achter toegestroomde fotografen (op de foto hierboven staat hij overigens wel (rechts)). Hij heeft de afscheidsrit vanaf Zwolle naar Het Spoorwegmuseum intussen al online gezet.
 
 
Toen de afscheidsreceptie binnen in het museum begonnen was werd de gehele trein omgereden naar spoor 3.
 
Nog een laatste "duifie" van de Mat'64.
 
Museumstel 876 (rechts op de foto) wordt achtergelaten door de overige Mat'64s (links stel 449).
 
Een kijkje naar Plan-V 449 vanuit museumtreinstel 876.
 
Nadat de 876 is losgekoppeld werden de 466, 469 en de 449 weer omgerangeerd naar spoor 2.
 
De binnenkomst van de 449, 469 en de 466 op spoor 2.
 
Plan-V's 449, 469 en de 466 links en museumstel 876 rechts.
 
Om 18.00 uur vertrokken de stellen 466, 469 en de 449 in de stromende regen vanuit het Spoorwegmuseum om via Amersfoort naar de Amsterdamse Zaanstraat te gaan.
 
Onze laatste foto van deze reportage. Plan-V's 449, 469 en 466 te Amsterdam Centraal.
Daarmee is station Amsterdam Centraal het allerlaatste station waar een Plan-V onder NS vlag, en op eigen kracht, door is gereden.