Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Eerste beelden nieuwe 15G trams GVB Amsterdam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

30-09-2016 / 16.10 uur
AMSTERDAM - GVB heeft eerder deze maand bekendgemaakt dat het de Spaanse fabrikant CAF geselecteerd heeft om de nieuwe 15G trams te gaan bouwen. De rechtsbeschermingstermijn is verstreken en het voornemen is om het contract voor het einde van het jaar getekend te hebben. De aanbesteding van het nieuwe trammaterieel, in opdracht van Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de Gemeente Amsterdam, is in juli vorig jaar gestart. De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft van 2019 in gebruik worden genomen. 
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

63 trams
GVB gaat 63 nieuwe trams aanschaffen, met een optie tot nog eens 60 stuks extra. Deze voertuigen zullen de oudere modellen vervangen en zullen onder andere worden ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn. Na de contractondertekening dit najaar, kan gestart worden met de ontwerpfase.

Volgend jaar wil GVB zijn reizigers, belanghebbenden en andere geïnteresseerden laten kennismaken met de nieuwe tram. Dan wordt een ‘mock-up’ van de tram getoond, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram. Mensen kunnen de nieuwe tram dan ervaren en hun mening geven over de laatste keuzes op het gebied van bijvoorbeeld interieur, inrichting en toegankelijkheid van de tram voor de reiziger. 

Nieuwe generatie
Hoe gaat de nieuwe tram voor Amsterdam er dan uitzien? Dat is te zien op deze beelden (waarbij zaken als inrichting en kleuren nog niet definitief zijn).

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
 
 
De 63 nieuwe trams zijn van het standaardtype URBOS 100 van CAF. De trams hebben een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Ze zijn daarmee iets langer, ongeveer 70 cm, dan de huidige Combino’s. Het voertuig beschikt over 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. De inrichting is echter modulair zodat aanpassingen afhankelijk van de ontwikkelingen in het lijnennet en passagiersaantallen mogelijk zijn. 
 
 
De trams zijn tweerichtings, ook wel tweekops genoemd. Beide uiteinden van het voertuig zijn voorzien van een bestuurderscabine en aan beide zijden bevinden zich deuren. Op die manier zijn ze volledig inzetbaar op de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 51), wat een recht stuk zonder keermogelijkheid is. De voorkant van de trams laten duidelijk zien dat het gaat om een nieuwe generatie tram. En, met een knipoog naar het verleden keert ook een typisch Amsterdams fenomeen terug, namelijk een bestemmingsdisplay voorzien van een groot uitgevoerd lijnnummer met kleuren. De tram wordt zoveel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en is voor circa 92% recyclebaar. De tram gaat bovendien zuinig om met energie.
 
Dit kan u willicht ook interesseren:
Amsterdamse dag bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam