Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
HTM en RET mogen busvervoer blijven verzorgen
|
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 17-05-2017 / 16.30 uur Marc Rosier, portefeuillehouder Middelen van de Vervoersautoriteit MRDH: “Samen met mijn collega’s Lennart Harpe en Dick van Sluis hebben wij goede afspraken gemaakt met HTM en RET. |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | Er ligt een ambitieus en realistisch plan voor schone bussen, wij krijgen busvervoer dat past bij de reiziger met de focus op een hoge klantwaardering. Kortom: wij krijgen waar voor ons geld.” Pedro Peters, algemeen directeur RET, is apentrots: ‘Geweldig nieuws! Het betekent voor reizigers dat wij tot 2034 het busvervoer in de regio Rotterdam blijven verzorgen en geeft daarmee ook zekerheid voor de werkgelegenheid bij de RET voor 800 collega’s van de bus! De RET blijft -ook in de toekomst- een integraal vervoersbedrijf. Dat was de opdracht waar ik 12 jaar geleden mee begon. De bus inbesteding zie ik dan ook als de kroon op ons werk, zo vlak voor mijn pensioen.’ Jaap Bierman, algemeen directeur HTM: “Wij zijn ook gelukkig met de inbesteding en zullen laten zien dat een OV-bedrijf in overheidshanden wel degelijk innovatief kan zijn. Zo heeft HTM als oudste trambedrijf van Nederland alle expertise in huis om elektrische bussen in de komende jaren geleidelijk en succesvol te introduceren. Net zoals we dat in de afgelopen jaren deden met de modernste stadstram in ons land. Vooruitlopend hierop laten we binnenkort in Den Haag het eerste prototype zien van een elektrische bus die zichzelf binnen een paar minuten oplaadt aan de bovenleiding van onze tram. De inbesteding van deze twee concessies maakt intensivering van de samenwerking mogelijk in het belang van de reiziger tussen RET en HTM. Zoals inkoopvoordelen door schaalgrootte, uitwisseling van kennis en expertise en het ontwikkelen van gezamenlijke technische standaarden”. Voorwaarden voor inbesteden Door een gefaseerde invoer is het mogelijk om optimaal gebruik te maken van de nieuwste technieken op dit gebied. Het schone wagenpark draagt bij aan het terugdringen van de CO2 uitstoot en zorgt voor een leefbare omgeving. Bovendien voldoet de regio hiermee aan de afspraken uit het landelijk bestuursakkoord zero-emissie regionaal busvervoer (april 2016) dat alle bussen in 2030 volledig uitstootvrij zijn. Ook aan de andere twee voorwaarden hebben de vervoerbedrijven voldaan: een marktconforme prijs voor een gelijkblijvend vervoeraanbod en innovaties om de klanttevredenheid te verhogen. Zo komt er in alle RET-bussen nieuwe OV-chipkaartapparatuur dat ook geschikt is voor mobiel betalen, USB oplaadpunten, WIFI en meertalige reisinformatie. In de bussen van HTM zit al de apparatuur waarmee reizigers met hun telefoon kunnen betalen. Ook worden de HTM-bussen geschikt gemaakt voor betalen met de bankpas de nieuwe bussen zijn uitgerust met WIFI. Verder gaat HTM een pilot uitvoeren met digitale haltepanelen. |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||