Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Proef met elektrische bus van start
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

01-06-2017 / 10.30 uur
DEN HAAG - Op 29 mei is in Den Haag een test gestart met een innovatieve vorm van toekomstig openbaar vervoer die nog niet eerder in Nederland is getoond. Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM en de provincie Utrecht zetten daarvoor in samenwerking met Utrechtse vervoerder U-OV de rijdendebatterij.nl in - een elektrische bus die zich in stilstand snel oplaadt nabij de bovenleiding van de tram. Deze unieke vorm van elektrisch busvervoer kan relatief snel worden ingevoerd, omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt. Op deze manier is ook minder gemeenschapsgeld nodig voor het vlot realiseren van uitstootvrij openbaar vervoer.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
Geschikt tramnetwerk
Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze e-bus, omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is. Daarnaast delen HTM, provincie Utrecht en U-OV de ambitie om het openbaar vervoer te verduurzamen met inzet van elektrische bussen. Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer.

Stroom aftappen binnen 8 minuten
Om deze moderne e-bus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. De e-bus is namelijk voorzien van een pantograaf die binnen 8 minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding dankzij het ingebouwde pakket accu’s. Deze batterij en laadtechniek is ontwikkeld door het technologieconcern Siemens en staat garant voor een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Het resultaat is een opmerkelijk stille, duurzame en energiezuinige e-bus.

Test- en proefbedrijf in Den Haag en Utrecht
HTM, provincie Utrecht en U-OV hebben voor deze proef een e-bus van dit type laten overkomen van de Wiener Linien in Wenen. In deze Oostenrijkse stad worden deze voertuigen sinds 2012 ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze e-bus inzet tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2. Reizigers kunnen in deze periode zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken.

Ambitie om openbaar vervoer te verduurzamen
De proef met de rijdendebatterij.nl sluit goed aan bij de gezamenlijk ambities van HTM, provincie Utrecht en U-OV op het gebied van duurzaam openbaar vervoer. HTM heeft aangekondigd het pad van 'zero emissie' geleidelijk in te zetten met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de stadsdienst Utrecht rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Met ingang van augustus 2017 zullen nog eens tien nieuwe elektrische bussen instromen die gaan rijden tussen de wijken Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen met de e-bus uit Wenen worden door de provincie ook gebruikt voor de vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.

Foto- en filmreportage: © OVnieuws.info tenzij anders staat aangegeven.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze video over de elektrische bus.
 
De elektrische bus staat bij de halte Schedeldoekshaven in Den Haag al waar het oplaadstation voor de bus is gerealiseerd.
 
De e-bus met de pantograaf omhoog bij het oplaadstation.
 
Het oplaadstation in Den Haag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De bedieningsknoppen van de pantograaf en een aansluiting voor depotvoeding.
 
 
 
 
Directeur U-OV Han van der Wal in de e-bus.
 
De e-bus voor de Tweede kamer.
 
Directeur U-OV Han van der Wal, HTM-directeur Jaap Bierman en Jeroen Golstein van de provincie Utrecht.
 
 
HTM-directeur Jaap Bierman in gesprek met Jeroen Golstein van de provincie Utrecht.
 
HTM-directeur Jaap Bierman in gesprek met de pers.
 
 
Tussen 19 juni en 30 juni wordt de e-bus in Utrecht ingezet in de stadsdienst op Museumlijn 2. Foto: © Provincie Utrecht.
 
Ook in Utrecht is er al een oplaadstation gebouwd.