Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Proef elektrische bus nu ook in Utrecht van start
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

20-06-2017 / 21.30 uur
UTRECHT - Als onderdeel van een test in samenwerking met Provincie Utrecht en het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM rijdt er vanaf 20 juni twee weken lang een elektrische bus uit Wenen op de U-OV Museumlijn 2 door de Utrechtse binnenstad; de rijdendebatterij.nl. De oplaadtechniek van deze bus verschilt van de huidige elektrische bussen op lijn 2. De Oostenrijkse bus laadt zich namelijk in stilstand snel op nabij de bovenleiding van de tram. Zo wordt er gebruik gemaakt van het bestaande stroomnetwerk van de tram. De Provincie Utrecht wil vanaf 2028 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Reizigers kunnen in Utrecht tot 30 juni zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken. In Den Haag is de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en Scheveningen. Met name het lage geluidsniveau en het comfort van schokvrij rijden zijn enorm positief ervaren. Ook ervaart U-OV dat het verbruik van deze bus laag is én blijft op 0,8-0.9 kWh/km. Daardoor kan per minuut ruim 1 kilometer bijgeladen worden. In de stad wordt er gemiddeld 17 km/uur gereden en is 15 minuten laden dus altijd voldoende om weer op 100% te komen.

Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze eBus omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is. Daarnaast delen HTM, provincie Utrecht en U-OV de gezamenlijke ambitie om het openbaar vervoer te verduurzamen, onder andere met inzet van emissieloze bussen. Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer. Om deze moderne eBus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding omdat in het voertuig een pakket accu’s is ingebouwd. Deze batterij en laadtechniek die zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens staan garant voor een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Het resultaat is een opmerkelijk stille, duurzame en energiezuinige eBus.

Foto- en filmreportage: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
Bekijk onze filmreportage.
 
De elektrische bus komt aanrijden over de busbaan thv de Moreelsebrug.
De achter haar rijdende Syntusbus past zich qua kleur mooi bij haar aan.
 
De e-bus bij haar oplaadpunt op het Jaarbeursplein.
 
De U-OV elektrische bus uit 2013, de Optare (busnummer 4301) passeert de "Rijdende Batterij". De Optare wordt op een andere manier opgeladen dan de huidige proefbus die haar stroom via een pantograaf van het tramnetwerk haalt.
 
 
 
 
 
De Rijdende Batterij bij een U-OV tram en een U-OV bus.
 
De e-bus bij haar halte G-2 op het Jaarbeursplein.
 
Om het voor reizigers duidelijker te maken dat het een bus van (Museum)lijn 2 betreft heeft de bus een A4-tje met een grote twee achter haar voorruit gekregen.
 
 
De proefbus naast de U-OV Optare (busnummer 4303) op het Jaarbeursplein.
 
 
De kleine cabine van de e-bus.
 
 
Het interieur van de bus.
 
 
 
 
De e-bus op het Janskerkhof.
 
Nogmaals de e-bus op het Janskerkhof.
 
De e-bus op de Maliesingel.
 
Nogmaals de e-bus op de Maliesingel.
 
Op een groene manier door de stad.
 
De e-bus bij halte Central museum.
 
De e-bus op het busstation Utrecht Centraal Jaarbeurszijde.
 
Technische info over de bus, de Rampini.
 
De "Rijdende Batterij" was vandaag niet de enige elektrische bus die in Utrecht getest werd .
Ook een elektrische proefbus die vanaf augustus op lijn 1 gaat rijden, reed door de stad. Deze bus komt van Qbuzz uit Groningen.