Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’. De extra treinen en de gewijzigde vertrektijden zijn vanaf half augustus te vinden in de reisplanner.
Minder lang wachten, vaker een zitplaats
Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwacht NS 15% meer capaciteit te bieden.
Tijdens de testdagen wordt de dienstregeling aangepast tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven.
Het belang van testdagen
Zes intercity’s per uur op zo’n lange corridor is nieuw. Vandaar dat NS en ProRail vooraf willen testen hoe het gaat. Iedere woensdag wordt er bekeken wat er beter kan voor de volgende weken. Het is volgens NS belangrijk om de test in de praktijk te doen, mét reizigers, om te kunnen zien hoe het tijdens de dagelijkse reis gaat en dit zo stapsgewijs te kunnen verbeteren.
Voorbereidingen
NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity’s op de drukste trajecten van Nederland. ProRail heeft de afgelopen 5 jaar veel geïnvesteerd in het upgraden van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verlengen van perrons, het vervangen van overwegen en het vernieuwen van spoor, wissels en seinen. Daarnaast hebben ProRail en NS gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) te laten testen. Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van machinisten, conducteurs en treindienstleiders: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken. |