Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index

Benelux Hondekop aangekomen in Nederland

Actueel OVnieuws
OV bedrijven

17-07-2017 / 12.00 uur
ROOSENDAAL - Op vrijdag 14 juli 2017 was het eindelijk zover: het enige overgebleven exemplaar van de eerste serie Beneluxtreinen is vanuit Belgie naar Nederland vervoerd. De Stichting Hondekop heeft het treinstel van het type Hondekop overgenomen uit de historische treinencollectie van de Belgische spoorwegen. Na een grondige opknapbeurt zal het weer geschikt als museumtrein rijden op het Nederlandse en Belgische spoorwegnet.

De laatste van een serie van 12 roemruchte Benelux-Hondekoppen is teruggekeerd naar Nederland.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Deze treinstellen, gebouwd door Werkspoor in Utrecht, werden van 1957 t/m 1986 gebruikt op het traject Amsterdam - Brussel. Ze waren hun tijd ver vooruit doordat ze zowel in Nederlands als in België kunnen rijden. Verder is het uniek dat de treinstellen in zowel Nederland als België zijn gebouwd. Alle elektrische installaties zijn gemaakt door de Belgen; Werkspoor in Utrecht tekende voor het casco en onderstellen. “Deze treinen kunnen gezien worden als het begin van de Europese samenwerking, die immers met de oprichting van de Benelux een grote impuls kreeg”, zo zegt Paul van der Lugt. “Het is fantastisch dat we dit Europees industrieel erfgoed in oude glorie gaan herstellen.” Na jaren van trouwe dienst werden alle Nederlandse treinstellen gesloopt. Eén Belgisch treinstel werd echter bewaard voor een toekomstig spoorwegmuseum. Met dat doel werd het treinstel in een loods opgeborgen en stond het bijna 30 jaar stil.

Het verwerven van deze Benelux-hondekop is altijd een grote droom geweest van de Stichting Hondekop. Deze stichting die onder leiding staat van liefhebbers Erik de Zwart en Paul van der Lugt, beheert al ruim 20 jaar Hondekoptreinstel 766. Dit voormalige NS intercitytreinstel uit 1960 is enige jaren geleden volledig opgeknapt en wordt als museumtrein ingezet voor evenementen en bijeenkomsten.

Contacten werden aangeknoopt met de Belgische spoorwegen en blijkbaar op een gunstig moment: in België waren plannen voor een nieuw spoorwegmuseum veranderd en de Benelux-hondekop was wel erg groot om er in opgenomen te worden. Daarnaast moesten de historische treinen een nieuwe stallingruimte vinden. In de gesprekken overtuigde de Stichting Hondekop de Belgen dat terugkeer naar Nederland de beste optie was voor de toekomst van het treinstel: er was al een rijvaardige hondekop in haar bezit. Ook had de stichting een goed plan om de trein te restaureren en rijvaardig te maken na 30 jaar stilstand. Bovendien erkende de Stichting Hondekop duidelijk dat de begeerde trein ook Belgisch historisch railerfgoed is en dat dat aspect nadrukkelijk in het oog wordt gehouden. Een overeenkomst tot overdracht werd bereikt in de zomer van 2015.

Sindsdien zijn de vrijwilligers van de Stichting Hondekop in Leuven (B) bezig geweest met de voorbereidingen voor het transport naar Nederland. Enige weken geleden gaven de bevoegde instanties groen licht voor het transport van het treinstel van Leuven naar Nederland. Gesleept door een diesellocomotief werd het treinstel naar Roosendaal overgebracht. Hier wordt het treinstel geschikt gemaakt voor verder vervoer naar Amersfoort. Als het stel eenmaal in Amersfoort staat dan zal het daar grondig worden opgeknapt net zoals de andere hondekop van de stichting. Daarna zal het treinstel weer geschikt zijn om als museumtrein te laten rijden op het Nederlandse en Belgische spoorwegnet.

Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Hondekop: “ Het is geweldig dat we nu ook de Benelux- hondekop hebben, naast het bewaarde hondekoptreinstel voor de Nederlandse binnenlandse dienst. We gaan de Benelux-hondekop opknappen zodat hij weer inzetbaar is. We kijken er naar uit om, als vanouds, met deze trein over de spoorwegnetten van België en Nederland te rijden.

Het Historisch Patrimonium van de Belgische spoorwegen NMBS heeft gezorgd dat een Benelux-hondekop bewaard is gebleven na de buitendienststelling in 1987. Ik dank de Belgische spoorwegen en haar medewerkers voor de goede samenwerking om het treinstel over te dragen aan de Stichting Hondekop. Ook dank ik de Belgische spoorwegen voor het vertrouwen in de Stichting Hondekop om deze Belgisch- Nederlandse trein te beheren.”

De komst van het Beneluxtreinstel naar Nederland was nooit mogelijk geworden zonder het bemiddelende werk van het spoor-consultancybedrijf Q-rail en de Stichting Holland Spoor. "Zonder de grote inspanningen van deze twee firma's was het ons nooit gelukt het Benelux treinstel naar Nederland te krijgen. Wij zijn beide bedrijven daarvoor buitengewoon erkentelijk", aldus Paul van der Lugt.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze video over de aankomst van de Benelux Hondekop in Nederland.
 
De Benelux Hondekop maakt na 30 jaar weer haar eerste kilometers op Nederlandse bodem. Willem Dreesweg, Roosendaal. © OVnieuws.info
 
Het transport vanuit een andere hoek.
 
 
Met de neuzen tegen elkaar. © OVnieuws.info
 
De Benelux Hondekop bij aangekomst in Roosendaal. Voor deze en onderstaande foto's geldt: © ProRail OvD Jeroen