Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index

Grote drukte bij open dag NS Onderhoudsbedrijf Maastricht

Actueel OVnieuws
OV bedrijven

12-10-2017 / 14.30 uur
MAASTRICHT - 600 stukken Limburgse vlaai stonden klaar voor de gasten, maar al na een paar uur waren ze allemaal op. Eén van de signalen hoe verrassend druk het was bij de open dag. In totaal zijn er ruim 10.000 bezoekers komen kijken.

Op zaterdag 30 september j.l. zette het vernieuwde onderhoudsbedrijf in Maastricht de deuren open. En dit leverde boven verwachting veel bezoekers op, waarbij vooral veel gezinnen met kinderen een kijkje kwamen nemen. De laatste open dag dateert van 2011, dus de liefhebbers hebben alweer even moeten wachten.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Dat er duizenden bezoekers waren toont aan hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in treinen en hun onderhoud.

Er waren verschillende activiteiten georganiseerd door de medewerkers zelf. Zo waren er vele medewerkers vrijwillig aanwezig om hun werk toe te lichten om zo familie, vrienden en veel andere geinteresseerden eens te laten zien waar ze werken en wat ze doen. Verspreid over het onderhoudsbedrijf stonden verschillende type treinen tentoongesteld, waaronder de nieuwe sprinter (Flirt), een VIRM en De Kameel. Alle kinderen konden na het bezichten van de treinen hun lol op bij de suikerspinnenkraam, ballonnenvouwer en verschillende activiteiten van Supporter van Bewegen.

Voor iedereen was er een hapje en drankje te verkrijgen en als herinnering aan de leuke dag kregen bezoekers een foto mee waarop ze poseren voor het scherm met 'Groeten uit Maastricht'.

Alle opbrengsten van de verkoop van oude treinonderdelen zoals koersrollen en remsystemen gingen naar het goede doel Kans Centraal.

Onderhoud bij NS
NS werkt op 30 strategische plaatsen in Nederland aan het onderhoud. Dit doen ze 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Behalve bij een open dag! Dan zetten ze onze gastvrije monteurs in om over hun passie te vertellen aan iedereen die geinteresseerd is. 

In totaal zijn er 5 onderhoudsbedrijven voor groot onderhoud binnen NS, één revisiebedrijf waar treinen worden gereviseerd en verschillende servicebedrijven met een wegenwachtfunctie. 

Nieuwe onderhoudshal in Maastricht
In Maastricht worden onder andere de VIRM, DD-AR en de nieuwe Sprinter (Flirt) onderhouden. Voor het onderhoud van de nieuwe Sprinter is een compleet nieuwe hal gebouwd om dit onderhoud veiliger en sneller te kunnen doen. Deze splinternieuwe onderhoudshal is gisteren geopend en was uiteraard vandaag ook te bezichtigen. Deze hal heeft speciale bordessen om onderhoud te doen bovenop de trein. De techniek van de nieuwe sprinters zit namelijk bovenop de trein om een gelijkvloerse instap te kunnen faciliteren. De totale investering van € 25 miljoen geeft ook de medewerkers weer baangarantie voor de komende jaren.

Voor foto's en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info (tenzij anders staat aangegeven)

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmreportage van de open dag.
 
Op het station van Maastricht stond een Sprinter (type Flirt) klaar om bezoekers naar de onderhoudswerkplaats te vervoeren.
De drukte in de trein was groot. Dit zegt toch wel wat over de interesse van iedereen.
 
De Hup-On / Hup Off bracht bezoekers die slecht ter been waren vanaf de trein naar de werkplaats.
 
 
Sik 267 staat als monument voor het onderhoudsbedrijf.
 
De eerste 600 bezoekers konden rekenen op een lekker stuk Limburgse vlaai.
 
We komen binnen in de nieuwe hal van het onderhoudsbedrijf. De nieuwe hal is gebouwd om onderhoud veiliger en sneller te kunnen doen. De hal heeft speciale bordessen om onderhoud te doen bovenop de trein. De techniek van de nieuwe sprinters zit namelijk bovenop de trein om een gelijkvloerse instap te kunnen faciliteren.
 
 
 
Flirt 2202 was één van de twee NS Flirt-treinstellen die tijdens de open dag van binnen te bewonderen waren.
 
Omdat wij één van de eerste bezoekers waren konden we dit plaatje, met relatief weinig mensen, nog maken.
De rest van de dag was dit niet meer mogelijk. De open dag is een ongekend succes geworden.
 
NS Flirt 2503 was het andere Flirt treinstel wat bezichtigd mocht worden.
 
We nemen een kijkje in de cabine.
 
De eerste klasse en in het midden de deur naar de cabine.
 
 
Kleurrijke kunst in de trein.
 
Een kijkje onder de trein.
 
 
De Kameel (NS 20 / de VIP-car) was voor de open dag vanuit het Spoorwegmuseum naar Maastricht gekomen.
 
Een "duifie" van de Kameel.
 
Bij binnenkomst zien we links het toilet en rechts de garderobe.
 
De netjes ingerichte wc van de trein.
 
 
Een kijkje in de informele kant van de Kameel.
 
 
 
Een leuk aangebracht detail op het bureaublad.
 
Een kijkje in de cabine.
 
 
 
Het keukentje van De Kameel.
 
Het koffiezetapparaat en de warmwatermachine mogen natuurlijk niet ontbrekend.
 
De formele kant van de Kameel.
 
Het oude bureau van de NS directie.
 
 
Een wielstel van De Kameel.
 
 
Twee Intercity-treinstellen van het type VIRM naast elkaar. Links de verouderde versie, rechts de gemoderniseerde versie (de VIRMm)
 
 
We nemen een kijkje in de cabine van de VIRMm.
 
De ruime en mooi vormgegeven eerste klasse.
 
De tweede klasse.
 
Een bioreactor (voor de afvoer van het toilet) aan de onderkant van de trein.
 
De rem van de VIRMm staat op de rails.
 
 
De verouderde (nog niet gemoderniseerde) VIRM.
 
Loc 1768 met DDM-rijtuigen.
 
Een kijkje in de cabine van de 1768.
 
 
Niteq-voertuig RRM-2000 met het UIC-nummer 99 84 998 0412-3.
Dit voertuigje wordt gebruikte om locomotieven / treinstellen te verplaatsen.
 
Loc 1749 met DD-AR rijtuigen.
 
In de locomotievenhal treffen we een motor van een 1700-loc aan.
 
NS loc 1748.
 
Gereviseerde motoren staan klaar voor de 1700-locomotieven.
 
Loc 1766 hangt in de takels.
 
 
 
Alles in de werkplaats is netjes en gestructureerd.
 
NedTrain loc 713 staat op het buitenterrein van de werkplaats.
 
NS loc 1753.
 
NS loc 1737.
 
NS loc 1743.
 
De Kameel bij binnenkomst van het station van Maastricht. Foto: Frank van der Moolen
 
De Kameel op het station van Maastricht. Foto: Frank van der Moolen
 
De Kameel bij vertrek vanaf het station van Maastricht. Foto: Frank van der Moolen