Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Dit is hem dan: De Sprinter Nieuwe Generatie van NS
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

01-11-2017 / 10.30 uur
AMSTERDAM - Nederland krijgt steeds meer Sprinters. Na de instroom van 58 Sprinters van fabrikant Stadler, is het nu tijd voor de nieuwe NS-Sprinters van het Spaanse CAF. De eerste treinen van in totaal een bestelling van 118 treinen, zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. Op 19 oktober werd de eerste Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) officieel gepresenteerd in de NS-locatie De Zaanstraat in Amsterdam.

Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

48% van de reizigers reist voor een deel van de reis met een Sprinter. Een kwart hiervan stapt over van of op een Intercity. Daarmee zijn Sprinters een belangrijke schakel in het vervoer binnen de regio én tussen de regio’s.

De nieuwe Sprinters moeten het comfort voor de reizigers verder verhogen. De treinen worden vanaf 2018 gefaseerd ingevoerd in diverse delen van het land: Met name in Drenthe, Groningen en Friesland, op de Veluwe en in Flevoland. De eerste van deze nieuwe Sprinters worden ingezet in de regio’s Hoorn, Amsterdam en Den Haag. Ze passen bij de wensen van onze reizigers: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Wilbert Wijns, programmamanager Sprinter Nieuwe Generatie: “Samen met CAF beginnen we aan de testfases in Nederland, nodig om de vergunningen te krijgen. Ondertussen leren duizenden machinisten, conducteurs en monteurs de trein van binnen en buiten kennen, zodat de nieuwe trein voor hen geen geheimen meer heeft. Alles gericht op een betrouwbare introductie in het najaar van 2018”.

Eind 2014 heeft NS het contact getekend met CAF - voor NS een nieuwe Baskische leverancier in Spanje - voor de levering van 118 treinen. Met in totaal 20.000 zitplaatsen. De trein is afgeleid van het Civity platform van CAF. In andere landen is de Civity een vertrouwde trein die reizigers naar hun plaats van bestemming brengt.

De afgelopen periode is de trein onder andere getest bij CAF in Beasain, daarna op een speciale testbaan voor nieuw spoorweg materieel in Velim (Tsjechië). De trein heeft hier al zo’n 40.000 km gereden. Ook is uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaat kamer in Wenen.

NS investeert meer dan 2,5 miljard in nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity’s en worden treinen gemoderniseerd. De bestelling van deze 118 Sprinters van CAF zijn onderdeel van dit omvangrijke investeringsprogramma om Nederland duurzaam mobiel en bereikbaar te houden.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden over de Sprinter Nieuwe Generatie.
 
NS-SNG Programmamanager Wilbert Wijns heet alle genodigden van harte welkom.
 
Dhr. Andrés Arizkorreta, CEO CAF is blij dat vandaag de SNG aan de pers getoond kan worden.
 
Andrés Arizkorreta feliciteert Marjan Rintel (NS directeur Operatie) met de nieuwe SNG.
 
Marjan Rintel is blij dat NS er de komende jaren 20.000 zitplaatsen bijkrijgt.
 
Andrés Arizkorreta, Marjan Rintel en Wilbert Wijns drukken gezamelijk op de knop voor de onthulling van de SNG.
 
 
En daar is ie dan: De Sprinter Nieuwe Generatie van de Nederlandse Spoorwegen.
 
 
Tijdens de perspresentatie was treinstel 2703 te bezichtigen.
 
Het zij-aanzicht van de SNG.
 
 
De mooie cabine van de SNG.
 
 
 
 
 
 
 
Het bedieningspaneel links achter de machinist.
 
De bedieningspanelen rechts achter de machinist.
 
 
 
Aan de wand achter de cabine (in de eerste klasse) hangt een balk met de tekst: "Machinist aanwezig: deur vrijhouden".
De balk brand, net als in de VIRMm, alleen als de machinist zich in de cabine bevind.
 
De mooie eerste klasse van de SNG.
 
Er is voldoende beenruimte en de leuningen kunnen omhoog en omlaag gedaan worden.
 
Onder elke twee stoelen hangt een stopcontact en een USB-lader.
 
Door de hele trein hangen informatieschermen die duidelijk en goed zichtbaar zijn.
 
De tweede klasse. Ruim en overzichtelijk.
 
 
 
Ook in de tweede klasse hangen onder elke twee stoelen een stopcontact en een USB-lader.
 
In de trein zijn kleine tafeltjes aangebracht.
 
Alle ruimtes in de trein worden benut.
 
In de hele trein is mooie LED-verlichting aangebracht dat zich aanpast aan het buitenlicht.
 
De trein is nagenoeg gelijkvloers. Dit is de mooie overgang tussen twee bakken.
 
De huisregels.
 
Plaats voor rolstoelgebruikers.
 
Plaats voor de fietsen die, buiten de spits, meegenomen mogen worden (indien de reiziger een fietskaartje bezit).
In de spits kunnen er reizigers zitten.
 
In de trein is een ruime, rolstoelvriendelijke toilet aanwezig.
 
Een uitklaptafel waarop een baby verschoont kan worden.
 
Ruime balkons.
 
Op de balkon hangen afvalbakken waarin afval gescheiden kan worden weggegooid.
 
 
De noodrem.
 
 
Lichtbak boven het balkon.
 
Door de hele trein zijn er bewakingscamera's aangebracht.
 
Door de hele trein is kunst aangebracht van Mondriaan. Dit zagen we al eerder terug bij de Flirts.
 
 
 
 
Daags na de perspresentatie startte het testprogramma van de nieuwe SNG-treinstellen.
Op deze foto passeert SNG 2701 station Utrecht Vaartsche Rijn. 27 oktober 2017.
 
SNG 2701 te Vechten (gemeente Bunnik). 23 oktober 2017.
 
SNG 2301 staat in het zonnetje naast NS Flirt 2230. Ede-Wageningen, 27 oktober 2017.
 
SNG 2301 tijdens een stop te Ede-Wageningen.
 
Net uit de fabriek.
 
Ivm de testritten zijn er diverse kabels langs de trein vastgetaped.
 
 
 
 
Twee koppen van nieuwe NS treinen naast elkaar. Links de gloednieuwe SNG 2301 en rechts de ongeveer 1 jaar oude Flirt 2230.
 
SNG 2301 passeert station Driebergen-Zeist waar op dit moment druk gewerkt wordt. 27 oktober 2017.
 
SNG 2701 te Vechten (gemeente Bunnik). 23 oktober 2017.