Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Afbouw station Noord van de NoordZuidlijn verloopt voorspoedig
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

21-11-2017 / 12.00 uur
AMSTERDAM - De afbouw van station Noord van de NoordZuidlijn verloopt voorspoedig. De pers kreeg een rondleiding op het begin-/eindstation van de NoordZuidlijn. Station Noord ligt bovengronds in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg. Aan weerszijden van het station heeft de gemeente Amsterdam een busstation aangelegd, dat als start- en eindpunt van veel stadsbussen en regionale bussen gaat fungeren. Dagelijks zullen 41.000 reizigers gebruik maken van dit station. De 10 grote spanten en maar liefst 1650 glasplaten van koud gebogen glas maken de kap van station Noord tot een echte ‘landmark’ van Amsterdam-Noord.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Station Noord zal niet alleen een vertrek- of doorreispunt zijn, maar heeft in de nabije omtrek zelf ook veel te bieden. Zo zal een promenade het station straks verbinden met verschillende sportvoorzieningen en het vernieuwde winkelcentrum Boven ‘t IJ. Daarnaast zijn er ook plannen voor een cultuurcentrum, een bioscoop, onderwijsvoorzieningen en een uitbreiding van het aantal kantoren en hotels.

De nieuwe, snelle metroverbinding maakt het voor de centrumbewoners straks net zo aantrekkelijk om gebruik te maken van de faciliteiten die stadsdeel Noord te bieden heeft als andersom. Hierdoor zal Noord – meer dan ooit – deel uitmaken van de stad Amsterdam.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons  
 
Bekijk onze filmbeelden over station Noord.
 
Op 3 november was al 80 procent van de glasplaten al geplaatst. Momenteel (op 21 november) zit al het glas er al in.
Rechts op de foto is de kap van het busstation zichtbaar.
 
Voor de deur van het station wordt nog druk aan de bestrating gewerkt.
 
Wethouder Pieter Litjens
 
Projectleider Arnoud op den Kelder geeft uitleg over het werk aan het station.
 
De centrale hal (op straat niveau) waar de fietsenstallingen zich begeven.
 
Dit is de toekomstige fietsenstalling waar staks plaats is voor 1300 fietsen.
 
Bij het station zijn aan weerszijde parkerplaatsen gemaakt.
 
De (rol)trap naar de eerste verdieping.
 
Dit is de centrale hal (op de eerste verdieping) waar aan beide kanten de busplatforms op aansluiten.
 
Het uitzicht op het busplatform vanuit het station.
 
Het busplatform en het metrostation.
 
De ingang van het metrostation.
 
 
Vanaf het busplatform hebben we goed zicht op de werkmensen die op het dak van het station aan het werk zijn.
 
 
We keren weer terug naar de metrohal.
 
De (rol)trap naar de perrons.
 

Om veilig aan het dak van het station te kunnen werken zijn er over de lengte van het hele station steigers geplaatst.
Hierdoor kunnen er testritten met de metro's plaatsvinden terwijl er 'gewoon' doorgewerkt wordt.

 
We staan op de metroperrons.
 
 
We klimmen via de steigers naar de bovenkant van het station.
 
 
We zijn aangekomen tot onder het dak. Van hieruit zien we de werkmannen die bezig zijn op het dak.
 
Vanaf het dak van het naastgelegen ROC mogen fotografen plaatjes van het station maken.
 
Een mooi kijkje op station Noord.
 
Het uitzicht richting het centrum.
 
Het uitzicht richting Waterland. Aan weerskanten van het station ligt er een busplatform en een parkeerterrein.
 
Het ecologische dak van het busstation.
 
Een kijkje op het opstelterrein van de metro's in Noord.
 
Ook de altijd goedlachse huisfotograaf van de NoordZuidlijn Gé Dubbelman ging weer tot het randje om een mooie foto te maken.
 
Vanaf 22 juli 2018 hoeven de bussen vanuit Purmerend en Waterland niet meer door te rijden naar het CS.
Ze zullen dan hier stoppen op het busstation zodat reizigers over kunnen stapen op de NoordZuidlijn.
 
Bekijk een mooie video dat het team van de NoordZuidlijn met een drone maakte van station Noord.