Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
In beeld: De laatste dag(en) van de DM90
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

08-01-2018 / 11.45 uur
ZWOLLE - Op zaterdag 9 december 2017 reden ze voor het laatst over het Nederlandse spoor, de DM90-treinstellen. Het waren de laatste dieseltreinstellen van NS. Met de ingang van de nieuwe dienstregeling zijn de twee trajecten waarop de dieseltreinen reden (Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen) overgegaan naar Keolis Nederland. Omdat spoorbeheerder ProRail de beide trajecten onlangs voorzien heeft van bovenleiding gaat Keolis daar met elektrische treinstellen, Type Flirt3, rijden.

Hiermee is een einde gekomen aan een tijdperk.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

NS heeft vele jaren met dieseltreinen over de niet geëlektrificeerde sporen van Nederland gereden.

De Buffels
Tussen 1996 en 1998 zijn de DM90-treinstellen gebouwd door Talbot in Aken. De treinen gingen rijden op een groot deel van de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in het land. In de periode hierna werd een groot deel van deze trajecten openbaar aanbesteed, waarbij in de meeste gevallen de exploitatie naar andere vervoerders ging. Syntus nam hierbij een aantal DM'90 treinstellen over. Andere vervoerders, Arriva en Veolia, maakten tijdelijk gebruik van enkele treinstellen. Een ander deel van het DM'90 verschoof tijdelijk naar een aantal stoptreindiensten op volledig geëlektrificeerde trajecten.

De DM'90 heeft een afwijkende maximumbreedte van 3,20 meter. Door een uitgekiend ontwerp van de bakvorm (met geknikte zijwanden) en de zijdelingse veeruitslag beperkt te houden is het mogelijk de bak 30 centimeter breder te maken dan de meeste treinen, en toch te voldoen aan het standaardprofiel. Dankzij de brede bak was het mogelijk om in de 2e klas 5 zitplaatsen in de breedte te creëren, maar hiervan is afgezien. DM'90 wordt aangedreven door twee dieselmotoren met elk een maximaal vermogen van 320 kW. De DM'90 heeft een topsnelheid van 140 km/u. De Buffel biedt aan 135 reizigers een zitplaats (123 tweede klas en 12 eerste klas). Aanvankelijk zou DM'90 dezelfde kop krijgen als SM'90, maar uiteindelijk werd alsnog een gestroomlijnde kop gebruikt.

Voor alle foto's bij dit artikel geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze uitgebreide special over de laatste dag(en) van de DM90.
 
DM90 3432 komt op haar laatste dag in officiele NS-dienst het station van Zwolle binnenrijden. Rechts staat de nieuwe Keolis Flirt 7407 klaar voor de officiele openingshandeling voor de start van Keolis op de lijnen Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen.

Nog een keer een Keolis Flirt (nr. 7305) naast DM90 3433.
Deze opname is gemaakt te Hengelo.

.

   
Ter gelegenheid van de laatste dag DM90 in Nederland pendelden de stellen 3449 en 3439 op en neer tussen Zwolle en Groningen.
DM90 3426 (huidig museumtreinstel) komt binnen te Heino.
.
   
DM90 3435 bij vertrek te Raalte.
Twee DM90's te Raalte.
   
DM90 3434 en de 3436 bij de overweg in Wierden.
DM90 3426 en de 3447 te Wierden.
   
DM90 3427 en de 3440 bij het binnenrijden van Almelo.
DM90 3435 te Almelo.
   
DM90 3426 en een soortgenoot bij vertrek uit Almelo.
DM90 3436 en de 3434 te Almelo.
   
DM90 3436 en de 3434 bij vertrek uit Almelo de Riet.
Dm90 3440 en de 3427 thv Almelo de Riet.
   
DM 3426 en 3447 te Borne.
DM90 3434 en de 3436 vlak voor binnenkomst van station Borne.
   
DM 3426 en 3447 te Enschede Kennispark.
DM90 3447 en de 3426 te Enschede Kennispark.
   
DM90 3445 te Enschede.
DM90 3443 te Enschede.
   
Buffel 3439 na vertrek uit Zwolle.
Buffel 3439 bij binnenkomst in Zwolle.
   
DM90 3449 en de 3448 tussen Heino en Raalte.
Buffel 3429 vlak voor station Heino.
   
DM90 3435 op de overgang in Heino.
DM90's te Heino.
   
Buffels 3429, 3449 en Koploper 4219 te Enschede.
Buffels 3433 en 3437 komen uit de tunnel bij station Nijverdal rijden.
   
Buffel 3427 te Zwolle.
Buffel 3445 en 3443 bij vertrek uit Zwolle.
   
Buffels 3445 en 3443 bij aankomst in Kampen.
Buffels 3443 en 3445 staan klaar voor vertrek uit Kampen.
   
DM90 3432 staat te Zwolle klaar voor vertrek naar Kampen.
De 3432 bij aankomst in Kampen.
   
Voor één van de laatste keren kijkt buffel 3432 naar de mooi verlichtte Stadsburg in Kampen.
De 3432 klaar voor vertrek uit Kampen.
.
 
De cabine.
 
 
 
 
De eerste klasse.
 
 
De tweede klasse.
 
 
 
Het bagagerek.
 
Het staan/zit-gedeelte.
 
De jashaakjes.
 
De zwenkdeuren.
 
Ruimte om de fiets mee te nemen.
 
Het toilet.
 
Dit kunstwerk is te zien in de huidige (laatste) DM90's die nog rijden.
 
Het conducteurs-kantoortje
 
Eén van de vele kunstafbeeldingen die in de DM-treinstellen hangen.
 
De gestroomlijnde kop van de Buffel met daarachter de kop van een DDZ.