OVnieuws.info Index
In beeld: De laatste Open Dag van de Noord/Zuidlijn
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

19-02-2018 / 12.00 uur
AMSTERDAM - Ongeveer 40.000 belangstellenden hebben op zaterdag 20 januari 2018 de open dag van de Noord/Zuidlijn bezocht.

Deze laatste Open Dag was direct ook de drukst bezochte in de geschiedenis van deze splinternieuwe metrolijn.

Zes stations open voor publiek
Van zes de te bezoeken metrostations waren Amsterdam CS (inmiddels in de volksmond tot de ‘Kathedraal’ gedoopt) en station De Pijp (het diepste metrostation van Nederland) het populairst.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Ook station Vijzelgracht (met het kunstwerk van Ramses Shaffy) en Rokin (met de grote mozaïeken aan de wand) konden op vele duizenden bezoekers rekenen.

Waarom rijdt de metro nog niet?
Onder de enthousiaste bezoekers was de centrale vraag: waarom rijdt de metro nog niet? De rails liggen erin, de stations lijken allemaal af te zijn, niets lijkt een ingebruikname in de weg te staan. Toch moet er nog veel gebeuren de komende maanden. Zo moeten er nog restwerkzaamheden afgerond worden (bijvoorbeeld de vloer in station Noord) en volgt een periode van intensief testen en oefenen.

GVB zoekt testreizigers
In de maanden april en mei gaat het GVB de Noord/Zuidlijn testen met reizigers. Daarvoor worden duizenden vrijwilligers gezocht.

Zij kunnen zich aanmelden via gvb.nl/testmee.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
...
 
 
 
Bekijk onze filmreportage.
 
 
We starten de dag in het Centraal Station voor de officiele start van de Open Dag.
Lizzie Groot
, wethouder Pieter Litjens en GVB-directeur Alexandra van Huffelen staan klaar om de dag te openen.
 
Lizzie test met een megafoon de akoestiek van het station.
 
De wethouder verklaart de dag voor geopend.
 
 

We bekijken deze dag de stations van Noord naar Zuid. Omdat er op station Noord nog druk wordt gewerkt is deze tijdens de open dag niet toegankelijk (bekijk hier een reportage van ons die we twee maanden geleden maakte over station Noord).

Dit is station Noorderpark, het eerste station dat je tegenkomt vanaf station Noord.
Het station springt gelijk in het oog door de mooie kap (De Cobra).

 
Een kijkje naar de ingang van de NoordZuidlijn-tunnel vanaf het viaduct naast station Noorderpark.
Op de achtergrond is het Centraal Station te zien.
 
Station Noorderpark is met 2,1 meter onder NAP het hoogst gelegen station. De verwachting is dat er hier in de toekomst elke dag zo’n 33.000 reizigers gebruik maken van het station. Mensen uit de buurt, overstappers met de bus of juist mensen die bijvoorbeeld het Noorderpark bezoeken.
 
Twee kaartautomaten en zes OV-Chippoortjes vormen de toegang naar het station.
 
 
De mensen die van de trap af kwamen lopen werden vrolijk toegezongen door de mensen van Stadsavonturen.
 
Voor de bewoners van stadsdeel Noord betekent de komst van de Noord/Zuidlijn een goede verbinding met de rest van de stad.
‘Even naar de Albert Cuypmarkt’ betekent dan niet meer: fietsen, met de pont, en aan de overkant wachten op de tram. 
Binnen een kwartier kunnen de bewoners straks al lekker over de markt wandelen.
 
De Poorten van Noord, het kunstwerk gemaakt door Margit Lukács en Persijn Broersen. Het bestaat uit zeven verschillende poorten.
Ze laten een ontwikkeling zien, van opbouw naar afbraak. Kunstenaresse Margit zegt hierover: “Het is een filmische ervaring. Als je de poorten voorbij ziet komen, kun je ze beschouwen als de verschillende stadia van verval, maar ook als groei. Wanneer je iets bouwt, schep je tegelijkertijd een ruïne. Nieuwe gebouwen hebben betekenis voor een stad, maar oude bouwwerken ook.”
 
De kap loopt door tot 2/3 van het perron.
 
 
 

Facts station Noorderpark

33.000 reizigers per dag
1 roltrap
1 lift
6 OV-chippoortjes
2 kaartverkoopautomaten
221m lang (inclusief technische ruimtes en kunstwerk)
23m breed
16m hoog (hoogste punt kap)
2.523m2 bruto-vloeroppervlak (BVO)
325 fietsplekken

 
 
De Noord/Zuidlijntunnel loopt pal onder het historische Centraal Station, terwijl onder het Stationsplein de nieuwe centrale metrohal is aangelegd.
Er komen veel bijzondere bouwtechnieken samen in dit stukje Noord/Zuidlijn.
 
In de verdeelhal gaan we door de poortjes.
 
Via de roltrap gaan we de Kathedraal binnen.
 
 
Er werden vele foto's genomen.
 
 
Om het station onder het Centraal Station te bouwen werd er een tunnel onder het CS ingevaren, nadat er hier eerst ruimte was gemaakt waarbij talloze heipalen vervangen werden. Onder veel belangstelling werd tunneldeel Priscilla in mei 2011 secuur op haar plek gelegd, zonder dat Cuypers’ gebouw maar een millimeter van zijn plek week.
 
 
Dit is het verdeelplatform aan de achterzijde van het Centraal Station bij het busstation.
 
De kortste twee roltrappen van de NoordZuidlijn.
 
Mooi uitzicht op de sporen.
 
 
Vanaf perron 1 kon men een blik werpen naar de tunnel onder het IJ door.
 
Ook hier werd een gezellig optreden verzorgd door leden van Stadsavonturen.
 
 
Dagelijks maken er straks 35.000 mensen gebruik van dit station.
 
 
Vanaf het overstap platform naar de Oostlijn heb je een mooi uitzicht over het station.
 
Deze (nu nog afgesloten) gang komt straks uit bij de Oostlijn.
 
Dit is dezelfde gang maar dan gezien vanaf de Oostlijn. Na 22 juli kan je hier overstappen van Oostlijn naar NoordZuidlijn.
 
 
We dalen af naar het volgende station, station Rokin.
 

Station Rokin ligt midden in het centrum van Amsterdam en wordt het kloppende hart van ‘de rode loper’.
Dagelijks reizen zo’n 30.000 mensen hier met de Noord/Zuidlijn.

Het station is te vergelijken met een ondergronds flatgebouw van 23 meter diep.
Onderin vindt u het perron en daarboven vijf parkeerdekken waar plaats is voor maar liefst 300 auto’s.

 
Via een lange roltrap dalen we af naar het perron.
 
 De bouw van de Noord/Zuidlijn was een uniek moment voor Amsterdamse archeologen om eindelijk eens op de bodem van het gedempte stuk van de Amstel te gaan kijken. De bodem van de Amstel vormt namelijk een mooie afspiegeling van wat er in de voorbijgaande honderden jaren boven de grond gebeurde, wat er leefde en wat voor spullen de mensen hadden. Zo'n 700.000 voorwerpen werden tijdens de bouw van de Noord/Zuidlijn uit de grond gehaald. Ze werden allemaal verzameld, schoongemaakt en gesorteerd. Een deel van deze voorwerpen komen in vitrines te liggen tussen de roltrappen van het station. Zo kunnen de reizigers ze steeds bekijken als ze met de roltrap naar boven of naar beneden gaan. Deze vitrines zullen de komende maanden geplaatst en gevuld gaan worden.
 
In de periode waarin Daniel en Grégory nadachten over hun ontwerp, werkten ze aan een groot wandtapijt voor het Centre Pompidou in Parijs. Grégory: “Daar ontdekten we dat het interessant was om dingen en dieren extreem uit te vergroten. Voor de perronwanden van de metro besloten we dat te doen door mozaïeken te maken van een ongewoon formaat. Door die monumentale omvang heeft het werk geen begin of eind, je ziet maar één fragment tegelijk. Als reiziger verlaat je het station iedere keer met een ander beeld in je hoofd.”
Bekijk hier onze uitgebreide reportage de we al eerder maakte over de kunst op het Rokin.
 
Sommige mensen halen rare toeren uit om zo origineel mogelijk met de voorwerpen op de foto te gaan.
 
 
En ook hier werd er muziek gemaakt.
 
 
 
 
Een kijkje in de spoorbak.
 

En weer via de roltrappen naar boven.

 
Facts station Rokin

Er zullen zo’n 30.000 reizigers per dag van het station gebruikmaken
Er zijn 14 roltrappen,
4 liften,
21 OV-chippoortjes
en 6 kaartverkoopautomaten
Het station is 280 meter lang
25 meter breed
en 23 meter diep
Het perron ligt 21 meter onder de straat en is zo’n 125 meter lang
Het station meet 4.063m2 bruto-vloeroppervlak (BVO)
Er zijn tijdens de bouw 700.000 archeologische vondsten gedaan.
10.000 van die vondsten krijgen een definitieve plek in station Rokin.
Er is 1 bergbezinkbassin onder de zuidelijke toegang om overtollig regenwater op het Rokin op te vangen
Er komt een ondergrondse fietsenstalling met 260 plekken
Er is hier 18.311 ton staal gebruikt, genoeg staal om 2,5 Eiffeltoren te bouwen!
Er is voor de bouw het gewicht van 47.670 olifanten aan beton (95.341 m3 beton) gebruikt. We rekenen 5.000 kilo per olifant.

 
 
Volgende station; Vijzelgracht.
 
 
"Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy", werd er gezongen en dat deden de bezoekers zeker....
 
..... omhoog kijken voor het mooie kunstwerk van Marjan Laaper over het leven van Ramses Shaffy.
Bekijk hier onze reportage die wij eerder over het kunstwerk maakte.
 
De mensen daalden met de langste roltrap van de Benelux naar beneden om op het perron te komen.
 
 
 
Ook hier volop vermaak.
 
 
 
En weer met de langste roltrap van de Benelux naar boven.
 
 
 
De Pijp is het enige station waar de perrons onder elkaar liggen op 16,5 en 26,5 meter diepte. Dagelijks zullen zo’n 18.000 reizigers in- en uitstappen bij dit station. Wie na een ondergrondse rit bij station De Pijp boven de grond komt, belandt midden in een van de oudste volksbuurten van Amsterdam: De Pijp. Maar dan wel een volksbuurt van nu. De diversiteit is enorm qua bewoners, maar zeker ook qua bedrijvigheid. Van unieke snuisterijen tot Hema-worst of exotische vruchten: in De Pijp is van alles te koop.
 
 
De verdeelhal van het smalste station van de NoordZuidlijn.
 
Via één van deze mooie roltrappen zijn we afgedaald naar het onderste perron.
 
 
 
 
 
Ook hier weer muzikaal vermaak.
 
We zijn weer terug in de verdeelhal.
 
Op de muren van het station is het kunstwerk van Amalia Pica te zien.
 
Dit is het middelste perron (perron 2) te zien.
 
 
 
 
 
Station Europaplein ligt het zuiden van Amsterdam en ligt zoals de naam het al zegt, onder het Europaplein vlak naast het beurs- en congrescentrum RAI, MBO College Zuid en de Culinaire Vakschool. Bij het Europaplein in de Rivierenbuurt komen meerdere statige lanen zoals de Rooseveltlaan en President Kennedylaan samen. Met het station wordt deze fijne woonbuurt naar het stedenbouwkundig plan van H.P. Berlage met Amsterdam School architectuur met goed openbaar vervoer ontsloten.
 
 
De verdeelhal.
 
Vanuit het verdeelplatform heb je mooi uitzicht op de sporen.
 
 
 
Een kijkje in de tunnel richting station Zuid.
 
Voor metrostation Europaplein ontwierp Gerald van der Kaap een filmisch kunstwerk. Een gestolde beweging, die van twee kanten op je af golft. Over de volle lengte van de perronwanden strekt zich de tekst 'I want a permanent wave' uit. Hedendaagse versies van oppergod Zeus en prinses Europa spelen de hoofdrollen.
 
 
 
 
 
Een kijkje in de tunnel richting De Pijp.
 
 
 
Ook hier muzikaal vermaak.
 
Het verdeelplatform aan de kant van het Scheldeplein.
 
De in- en uitgang aan de kant van het Scheldeplein.