Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Historische locomotief NS 2000 aangekomen bij de VSM
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

29-05-2018 / 16.40 uur
LOENEN - Vanmorgen is de NS 2000 aangekomen bij de VSM in Loenen. Hiermee is een lang gekoesterde wens van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in vervulling gegaan.

De loc is afkomstig uit de Verenigde Staten en is per schip naar Zeebrugge (B) gevaren. Van daaruit is de loc per dieplader naar Loenen gereden.

Naast de stoomlocomotieven en rijtuigen heeft de VSM ook een grote collectie diesellocomotieven.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Nagenoeg alle grotere series die in jaren '50 rondreden bij de Nederlandse Spoorwegen zijn bij de VSM vertegenwoordigd. Er was alleen nog één gat wat opgevuld kon worden, een NS 2000.

De locomotieven van de serie 2000 zijn door de firma Whitcomb voor het Amerikaanse leger (USATC) gebouwd en in 1944/1945 met de bevrijding van Europa meegekomen uit de VS. De meesten zijn na de oorlog weer teruggegaan, maar een 20-tal was aan de NS verkocht waarna deze in 1946 als serie 600 in dienst kwamen. De Whitcombs waren hiermee de eerste echte hoofdlijndiesellocomotieven van de NS. Een bekende inzet van de locs was die voor de olietreinen vanuit Schoonebeek, onder andere met Amerikaanse ketelwagens waar de VSM er ook enkele van bezit. Begin jaren '50 zijn de locomotieven van nieuwe motoren voorzien en omgenummerd in de serie 2000, waarna ze uiteindelijk rond 1960 allemaal zijn gesloopt.

Al lang leefde de wens bij de VSM om een 2000 in de collectie op te nemen, de echte NS 2000’en waren er echter niet meer. Begin van deze eeuw is gekeken in Italië, waar nog een aantal Whitcombs reden. Dat type bleek echter teveel af te wijken van de 2000’en, tevens werkten de spoorwegen daar niet echt mee. In de VS waren echter nog wel een paar locs van hetzelfde type beschikbaar.

Ruim 10 jaar geleden, in 2008, zijn er contacten gelegd met de eigenaar van een Whitcomb locomotief die in Buffalo bij een gesloten staalfabriek stond. Helaas belandde het project in de ijskast door andere projecten, waaronder de aanschaf van de 2412.

In 2015 kwam het contact weer tot stand. De eigenaar gaf aan dat hij nu toch wel graag van de loc af wilde, het alternatief was namelijk de sloop. Na veel wikken en wegen is in oktober 2016 besloten tot koop over te gaan en is begonnen met de voorbereiden van het transport en het werven van fondsen.

Uiteindelijk kwam in januari 2018 alles bij elkaar. Het hele transport kon gedaan worden voor het bedrag wat bijeengebracht was. Opdracht voor het transport kon gegeven worden. Op 2 april is de locomotief in Buffalo op een 8-assige kuilwagen gehesen. Twee weken later is de wagon aan de reis door de VS begonnen en kwam uiteindelijk op 25 april aan in de haven van Newark. Net op tijd om aan boord te gaan van de "Carmen" om wederom aan een lange reis te beginnen, namelijk die naar Europa.

De machine is momenteel niet rijvaardig, in ieder geval is een grote revisie nodig. De bedoeling is om de machine uiteindelijk te restaureren in de NS uitvoering en aansluitend aan de originele 2000’en als NS 2019 in dienst te stellen.

De aanschaf en het transport van de locomotief zijn mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Stichting Zabawas, de Stichting Holland Spoor en een groep VSM medewerkers en sympathisanten.

Rob Dragt maakt hier de volgende fotoreportage van.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.