vier stations in Amsterdam. Ze verbeteren en veraangenamen de stations en maken ruimte voor meer reizigers en treinen.
Station Amsterdam Amstel
Station Amsterdam Amstel en de directe omgeving worden gerenoveerd en heringericht. Oud en nieuw komen samen: het behoud van het oorspronkelijke stationsgebouw uit 1939 én de integratie met uitstekende OV-voorzieningen van nu. Ook de stationsomgeving wordt grondig aangepakt. Met als zichtbaar resultaat: een prachtig opgeknapte monumentale hal, meer ruimte voor fietsers, goed ingerichte perrons, een nieuw overzichtelijk ingericht stationsplein en een nieuw bus- en tramstation. In 2023 zijn alle bouwwerkzaamheden klaar.
Station Amsterdam Centraal
Het monumentale Amsterdam Centraal Station dateert uit 1889. Het is één van de drukst bezochte stations in Nederland met dagelijks 180.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 280.000 in 2030. Om die reden is het bittere noodzaak het station aan te passen en voor te bereiden op de toekomst. ProRail gaat de stationshal renoveren en het aantal opgangen naar de perrons uitbreiden. De perrons worden breder en langer. Er komt straks meer ruimte voor treinen én reizigers, op én rond het station. Alle werkzaamheden gaan van start in 2021, en zullen in 2028 zijn afgerond.
Station Amsterdam Sloterdijk
Sloterdijk-Centrum ontwikkelt zich van kantoorlocatie tot woonomgeving. De gemeente Amsterdam werkt namelijk aan een geheel nieuw gebied: Haven-Stad. Volgens de plannen verrijst vanaf 2029 rond station Sloterdijk, in het Westelijk Havengebied en aan de overkant van ’t IJ een compleet nieuwe stad, met 40.000 tot 70.000 woningen. Het moet een aantrekkelijk, duurzaam woon-werkgebied worden, uiteraard goed bereikbaar met trein, bus, metro, tram en fiets.
Station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030. ProRail gaat de Minervapassage, de huidige centrale onderdoorgang, twee keer zo breed maken. En er komt een tweede passage bij: de Brittenpassage. De passages sluiten goed aan op fietsenstallingen en trein- en metroperrons. Daarnaast gaat de A10 ondergronds, zodat er een 3x zo groot station van internationale allure kan worden gebouwd. Het ruimere en vernieuwde station Amsterdam Zuid is onderdeel van project Zuidasdok. |