van de spoorverdubbeling zich over meer dan 8 kilometer uitstrekt.
Groningen: reusachtige verplaatsing spoordek in Paterswoldseweg
Midden in de stad Groningen vervangt ProRail de overweg Paterswoldseweg door een onderdoorgang. Omdat het midden in de stad ligt is het bijzonder passen en meten om alles voor elkaar te krijgen. De voorbouw van het spoordek van de onderdoorgang is al in volle gang, maar op treinverkeer zo min mogelijk te hinderen gebeurt dat naast het spoor. Tijdens de treinvrije periode rond de herfstvakantie verplaatst de spoorbeheerder het gigantische dek naar de overweg. Meer informatie, planning en afbeeldingen vindt u hier.
Hoogkerk-Zuidhorn: bouw gigantisch wissel in het spoor
Vanaf Hoogkerk tot Zuidhorn breidt ProRail het spoor uit. Over 8 kilometer wordt komende jaren het spoor verdubbeld. Bij Hoogkerk wordt er daarom deze weken een gigantisch hogesnelheidswissel in het spoor gebouwd. Zo’n wissel heeft een lengte van meer dan 130 meter en kan straks door treinen zonder snelheidsverlies bereden worden. Meer over al het werk in deze omgeving vindt u hier.
Zuidhorn: brug vervangen
Ook bij Zuidhorn is ProRail druk aan het werk. Naast het spoor is hier een spoordek voorgebouwd dat de brug in de Fanerweg vervangt. Komende dagen wordt de oude enkelsporige brug gesloopt en wordt het nieuwe grote spoordek op zijn geplaatst. ProRail maakt het mogelijk om bij deze werkzaamheden te kijken: ze richten een speciale tribune in. Meer informatie over deze bouw vindt u hier.
Check je reisplanner
De herfstvakantieperiode wordt door ProRail gebruikt om de eerste grote stappen te zetten, maar daarna werken ze nog tot 2020 door om alles af te krijgen. Onderdeel van dit project is ook de nieuwe onderdoorgang bij Hurdegaryp. ProRail streeft ernaar om treinhinder zoveel mogelijk te voorkomen en ze combineren werkzaamheden zoveel mogelijk in gelijke periodes. Helaas is dat is niet altijd mogelijk. |