Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: De Blokkendoos heeft haar wielstellen weer terug
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

03-12-2018 / 12.00 uur
UTRECHT - Eén van de pronkstukken van het Spoorwegmuseum, de Blokkendoos, heeft haar gereviseerde wielstellen weer teruggekregen. De wielstellen van de Blokkendoos ondergingen een aantal jaar geleden ook al een revisie maar er bleven toen echter problemen bestaan waardoor een nieuwe revisieronde noodzakelijk bleek. Daarvoor is de trein op 24 januari 2018 opgetild om de draaistellen onder de trein vandaan te halen. Deze zijn hierop naar de firma Reuschling in het Duitse Hattingen gebracht. Op 27 november 2018 werd de Blokkendoos weer de lucht ingetild om haar originele wielstellen weer terug te krijgen. De klus werd op het museumterrein uitgevoerd door

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

de Incidentenbestrijdingsploeg van ProRail en kraanverhuurbedrijf WIDO. Het zal nog tot medio 2019 duren voordat de Blokkendoos ook weer inzetbaar is.

Historie Blokkendoos
De Blokkendoos behoort tot de eerste serie elektrische treinen van NS, ook wel Mat ‘24 genoemd. Dit betekent dat het treinontwerp uit 1924 stamt. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum is in 1927 gebouwd en is daarmee de oudste nog rijvaardige trein van het Spoorwegmuseum.. De bijnaam ‘Blokkendoos’ krijgen ze door hun vierkante uiterlijk en omdat alle rijtuigen als blokken te combineren zijn. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum heeft tot 1959 dienst gedaan. In eerste instantie werd hij ingezet op de oude lijn Amsterdam – Haarlem – Leiden – Den Haag – Rotterdam. Na de oorlog reed de trein ook op andere trajecten van NS. In 1989 kwamen twee rijvaardige blokkendoosrijtuigen in het bezit van het museum. In 1994 verwierf het museum een rijtuig derde klasse, deze is omgebouwd tot restauratierijtuig. De Blokkendoos heeft een maximumsnelheid van 100 km per uur en heeft 40 zitplaatsen 2de en 136 zitplaatsen 3de klasse.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.  
. Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info
.  
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Het eerste gereviseerde wielstel van de Blokkendoos wordt van de vrachtwagen afgehezen.
 
 
Het wielstel wordt langzaam richting de Blokkendoos geduwd.
 
 
De Incidentenbestrijdingsvrachtwagen van ProRail en de kranen van WIDO staan klaar om de klus te klaren.
 
Het tweede wielstel volgt.
 
 
 
 
Met doeken worden de laatste delen ingevet.
 
 
De Herspoorcontainer van ProRail naast de Blokkendoos.
 
 
Het ophijsen gaat beginnen.
 
 
Er bleef nog iets vastzitten dus is een Incidentenbestrijder onder het tijdelijke wielstel gekropen om het met een hamer los te slaan.
 
 
 
De tijdelijke wielstellen worden weggeduwd.
 
De Blokkendoos zweeft voor even in de lucht.
 
 
 
 
 
De Incidentenbestrijders duwen het gereviseerde wielstel onder de trein.
 
 
 
 
 
Ook het tweede wielstel wordt onder de trein geduwd.
 
De Blokkendoos wordt weer voorzichtig neergelaten.
 
 
 
Alles gebeurt met de grootste voorzichtigheid.
 
 
 
De Blokkendoos staat weer op haar wielstellen. Echter de klus is nog niet geklaard. Om de hijsbanden onder de trein vandaan te krijgen moesten er tussen de trein en de wielstellen blokken worden gezet. Nadat de hijsbanden onder de trein vandaan zijn gehaald, is de trein opgevijzeld om zodoende de blokken er weer tussenuit te halen.
 
Om zware blokken uit de hersporingscontainer te tillen zijn speciale tilarmen aan de container bevestigd. Zodoende hoeven de de Incidentenbestrijders niet te zwaar te tillen.
 
 
 
 
 
 
De voorbereidingen voor het opvijzellen zijn in volle gang.
 
Flinke vijzels worden klaargezet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De ploegleider houdt overizcht.
 
 
 
 
De vijzels worden met de grootst mogelijke precisie bediend.
 
 
De klus is geklaard, de Blokkendoos heeft haar eigen wielstellen weer terug.
 
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het enthousiast maken van de jeugd voor het veelzijdige vak van de Incidentenbestrijder.