Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Opening gerenoveerde stations van de Oostlijn in Amsterdam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

19-12-2018 / 11.30 uur
AMSTERDAM - Op woensdag 12 december is de gerenoveerde Oostlijn in Amsterdam geopend. Dat gebeurde dmv de overhandiging van een stationsnaambord door Cees Veerman aan Paul Kleyn (directeur Eigendom en Beheer Metro en Tram gemeente Amsterdam).

Geschiedenis Oostlijn
De Oostlijn is even beroemd als berucht in Amsterdam. De bouw startte in 1970. Als eerste kwam in 1973 het gedeelte Venserpolder – Diemen Zuid – Verrijn Stuartweg gereed, dat vervroegd werd aangelegd en bedoeld was als testbaan.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Hierop gingen toen de proefstellen 1-4 vanaf 1973 proefrijden. Bij station Venserpolder verscheen een romneyloods voor de metrostellen.

Voor de bouw van de 3,5 kilometer lange metrobuis moest een groot deel van de Nieuwmarktbuurt gesloopt worden. Dit kwam doordat men bovengronds grote betonnen caissons bouwde, die vervolgens moesten worden afgezonken. De sloop van de Nieuwmarktbuurt leidde tot massale protesten van de bevolking; in het voorjaar van 1975 uitmondend in de Nieuwmarktrellen. In 1975 besloot de gemeente Amsterdam na voltooiing van de Oostlijn voorlopig geen nieuwe metrolijnen meer te bouwen.

Het eerste gedeelte van de Oostlijn kwam op 16 oktober 1977 in dienst tussen station  Weesperplein  en de stations Gaasperplas/Holendrecht. Op 12 oktober 1980 volgde de verlenging naar het Centraal Station. Op 28 augustus 1982 volgde het resterende traject naar Gein.

Originele architectuur
Het ontwerp voor de stations, de infrastructuur van de Oostlijn en de in 1978 gereedgekomen lijnwerkplaats in Diemen-Zuid werd vervaardigd door Ben Spängberg en Sier van Rhijn, twee architecten van de Dienst der Publieke Werken van de gemeente Amsterdam.

Hun ontwerpen kenmerken zich door grootschalige toepassing van kaal beton en betonsteen en de overmaat aan ruimte in de ondergrondse verdeelhallen. Ook was er sprake van een uitgekiend kleurgebruik. Zo kwam de oranje kleur van de metrodeuren in de oorspronkelijke opzet terug op belangrijke voorzieningen als informatieborden, toegangshekken, liftdeuren, vuilnisbakken en als accent op de bewegwijzering.

Voor het ontwerp van de gehele Oostlijn ontvingen Spängberg en Van Rhijn in 1979 de Merkelbachprijs en in 1981 de Betonprijs.

De renovatie
Voor de renovatie van de Oostlijn is architectenbureau GROUP-A aangetrokken. De renovatie is in maart 2016 van start gegaan en is uitgevoerd door Hegeman+. In totaal zijn 16 stations gerenoveerd. De Oostlijnstations kunnen zich daarna meten met de andere 42 metrostations in de stad. In 2018 is het Amsterdamse metronetwerk klaar voor de toekomst.

Meer licht en ruimte
Om meer licht en ruimte in de stations te brengen, zijn er op de 5 ondergrondse en 11 bovengrondse stations glazen liften gemaakt. Mensen willen graag zien en gezien worden. Dat geeft een veilig gevoel. Vides zijn opgebroken zodat meer daglicht in de stations komt. Oude loketten zijn gesloopt en wanden zijn strak getrokken. De kaartautomaten, SOS-palen, informatiepanelen zijn geclusterd in één wand, zodat meer rust ontstaat. Reizigers kunnen als het goed is nu makkelijker hun weg vinden in de metrostations.

Oorspronkelijk en modern
De stations van de Oostlijn zijn ontworpen in de stijl van het Brutalisme. De bouwstijl met veel beton en hoekige vormen van Le Corbusier. Het oorspronkelijke beton is nu weer zichtbaar. Verflagen zijn verwijderd en het ruwe beton heeft een beschermlaag gekregen tegen vuil en graffiti. De kenmerkende rode toegangsdeuren zijn gebleven.

Na jaren van hard werken is de Oostlijn weer een aangename plek. Het oorspronkelijke ‘DNA’ van de brute beton is in ere hersteld. De terugkeer naar de essentie zorgt voor een herwaardering van de oorspronkelijke architectuur. Kaal, compromisloos en ruw spreken en sprankelen de constructies opnieuw. Nieuwe elementen zijn net zo uitgesproken, maar accenturen het contrast tussen oud en nieuw. Ze voegen aan het oorspronkelijk pallet nieuwe kwaliteiten toe, met verfijning, transparantie, helderheid en glans.

Een nieuwe lichtheid
In de ingrepen speelt licht een belangrijke rol. Nieuwe vides en glazen liften zorgen voor daglicht en overzicht op stations, voor een betere oriëntatie van de reiziger. Indirecte verlichting maakt de ruimte op een comfortabele manier voelbaar. Opengewerkte entreegebouwen versterken de vindbaarheid en gastvrijheid. De lichte toets van de nieuwe architectuur maakt van de Oostlijn een plek waar het verblijven prettig is en het verplaatsen vanzelfsprekend en soepel.

Geraadpleegde bronnen: Wikipedia en Dienst Metro en Tram Gemeente Amsterdam

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De muren van de stations op de Oostlijn zijn voorzien van mooie witte tegels. Kunst wordt weergegeven door de rode tegels.
 
Ook zijn alle stationsnamen verwerkt in de tegels, zoals hier bij het Centraal Station.
 
Maarten van Bremen, architect van GROUP-A, vertelt bevlogen over het Oostlijn-project.
 
Vol trots vertelt hij over de speciale aandacht die naar de tegels is uitgegaan bij rondingen in het project.
Hier zijn sommige tegels half recht en half gebogen zodat de rondingen mooi overlopen.
 
We nemen een kijkje in station Weesperplein waarbij het beton weer in oude ere is hersteld.
 
 
Borden, (dienst)deuren en stationsmeubilair zijn zo veel mogelijk weggewerkt in de muur.
 
Het stationsmeubulair is van duurzaam hardhout gemaakt.
 
Projectarchitect Maarten Lever vertelt in de verdeelhal van station Weesperplein dat de OV-poortjes naar de zijkanten zijn geplaatst zodat de reizigers zo veel mogelijk bewegingsvrijheid hebben.
 
Een verdeelhal zonder opstakels.
 
Pilaren zijn ontdaan van verf en coating en hebben hun oorspronkelijke betonkleur weer terug.
 
 
Medewerkers van het GVB deelde brownie's uit aan de reizigers.
 
De liften zijn zo veel mogelijk van glas gemaakt zodat het de veiligheid en de orientatie van de reiziger vergroot.
 
"Signatuur van de anonieme arbeider"
 
Tijdens de Koude Oorlog was een gedeelte van het station Weesperplein ingericht met ruimtes die dienden als atoomschuilkelder. Nu is een gedeelte van die ruimtes te zien achter een glazen wand.
 
De oude situatie bij de metro-ingangen. Het dak loopt trapsgewijs de grond in. © Foto: GROUP-A
 
Het dak is opengemaakt en er is een grote glazen overkapping overheen gemaakt. Zo komt er veel meer licht het station in.
 
De ondergrondse winkeltjes zijn helemaal vernieuwd.
 
We nemen een kijkje op station Holendrecht.
 
Dit was de oude situatie. © Foto: GROUP-A
 
Dit is de vernieuwde situatie. Alles is licht, ruim en overzichtelijk.
 
Bruut beton.
 
 
De gerenoveerde metrolijn werd officieel geopend doordat Paul Kleyn (directeur Eigendom en Beheer Metro en Tram gemeente Amsterdam) een bord van de Wibautstraat overhandigd kreeg van Cees Veerman.
 
En toen was het feest.
 
En niet alleen feest op het Centraal Station maar ook op de andere stations van de Oostlijn en zelfs in de metro.
 
Zo kon men bij station Holendrecht bij de oliebollenkraam tegen inlevering van een bon een lekkere oliebol krijgen.
 
 

Lees en bekijk ook:

De Noord/Zuidlijn onder overweldigende belangstelling geopend

De laatste Open Dag van de Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn van Damrak tot Sixhaven en weer terug

Open dag GVB Rail Services

Amsterdam neemt afscheid van de Zilvermeeuw