Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Opening nieuwe RET werkplaats Kleiweg
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

18-01-2019 / 10.00 uur
ROTTERDAM - De nieuwe centrale werkplaats van de RET op de Kleiweg op woensdag 9 januari geopend door Maurice Unck, algemeen directeur van de RET en Judith Bokhove, wethouder van de Gemeente Rotterdam (o.a. Mobiliteit). De RET kent een rijke historie op de Kleiweg maar is dankzij de nieuwe werkplaats vooral ook voorbereid op de toekomst. Zo vindt de revisie en modificatie van de metro’s en trams hier plaats en is er een back-up voor de Centrale Verkeersleiding (CVL). Daarnaast wordt het terrein klaargemaakt voor 55 elektrische bussen die vanaf eind 2019 hiervandaan zullen vertrekken. “Iedereen weet dat het aantal reizigers groeit, met name in de metro.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Onze nieuwere langere voertuigen pasten niet langer in de oude werkplaats. Nu we de nieuwe werkplaats openen, is het grote onderhoud aan de voertuigen voor de toekomst verzekerd,” aldus Maurice Unck.

Metromorfose
Wethouder Judith Bokhove: “Een railwerkplaats in de stad zorgt ervoor dat voertuigen dichtbij gerepareerd of onderhouden worden, en zo weer snel ingezet kunnen worden. Hiermee houden we Rotterdam bereikbaar. Daarnaast is deze nieuwe railwerkplaats een mooi voorbeeld van circulariteit. De RET zet een tram of metro niet na tien of vijftien jaar aan de kant, maar geeft het voertuig een grote onderhoudsbeurt, een complete make-over. Mooi om te zien dat het openbaar vervoer hiermee nog meer bijdraagt aan duurzaamheid en bereikbaarheid van de stad.” De verbouwing had niet later gepland moeten worden want zo’n tien jaar geleden gingen de eerste langere metro’s de dienstregeling in en die zijn nu hard aan zo’n complete metromorfose toe. Dat de RET zo’n grote onderhoudsbeurt in eigen hand uitvoert, is uniek. “Het alternatief zou zijn dat je dit werk moet uitbesteden aan grote partijen in het buitenland, dan zijn we onze voertuigen voor langere tijd kwijt, daar hebben we ze hier veel te hard voor nodig.” aldus Unck. Met onder meer een 50 meter lange spuitcabine en de nieuwste apparatuur op het gebied van revisie en modificatie biedt de werkplaats ook de mogelijkheid om werk voor andere partijen uit te voeren.

Met de opening van de werkplaats is nog niet de hele verbouwing van het terrein afgerond. “We zijn druk bezig om de rest van het terrein klaar te maken zodat eind 2019 onze eerste 55 elektrische bussen hiervandaan kunnen vertrekken. Het terrein moet hiervoor onder meer worden voorzien van laadpalen,” aldus Unck.

Van nostalgie uit vroeger tijden naar hypermodern
Al ruim 100 jaar deed de oude werkplaats op de Kleiweg dienst voor het Nederlandse OV. Zo nam de RET het pand in 1960 over van spoorfabrikant Allan. In die tijd was ook het hoofdkantoor van de RET op de Kleiweg gevestigd en daarmee was de locatie jarenlang het kloppend hart van het OV-bedrijf. Het hoofdkantoor zit inmiddels op de Kop van Zuid en de honderd jaar oude werkplaats was dusdanig verouderd dat alleen nieuwbouw nog voor een werkbare plek kon zorgen.

Het nieuwe pand is hypermodern, heeft een volledig transparante gevel, biedt veel daglicht aan de medewerkers en bespaart elektriciteit. De inrichting van de werkplaats is in samenspraak met de medewerkers die er vaak al jaren (30 tot 40 jaar is geen uitzondering) werken, opgesteld. Bij de bouw is bovendien het puin hergebruikt als ondergrond en op het dak komen zonnepanelen.

Voor Foto- en filmbeelden geldt © OVnieuws.info tenzij anders staat vermeld.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmreportage.
 
Met historische trams van de stichting Romeo werden gasten vanaf Rotterdam Centraal naar de Kleiweg gebracht.
 
Bij de eindhalte op de Kleiweg ontstond een ontmoeting tussen oud en nieuw. RET 2111 (l) en RET 1616 (r).
 
RET 1614 van Romeo op de Kleiweg.
 
De nieuwe, mooie remise op de Kleiweg. Foto: © Joachim Kost.
 
 
Door middel van een rolbrug kunnen de metrostellen naar de gewenste plek in de hal worden gebracht.
 
RET woordvoerster Diana van Stijn (l) en Judith Bokhove (wethouder van de Gemeente Rotterdam).
 
Maurice Unck (algemeen directeur van de RET) komt met de eerste metro de hal binnengereden.
 
Maurice Unck en Judith Bokhove bij metrostel 5601.
 
Als buurman die de meeste overlast van de bouw heeft gehad krijgt John Krijgsman het boek ..... uitgereikt.
 
We gaan de werkplaats van naderbij bekijken. Een rangeervoertuig met metrostel 5601.
 
Het NITEQ voertuig.
 

Er is een nieuwe aftakking gemaakt vanaf het hoofdspoor (de E-lijn) zodat metrovoertuigen via deze aftakking en met behulp van de nieuwe traverse naar binnen kunnen. De trams komen binnen via een aftakking van de trambaan. Zowel de metro als de tram, rijdt elektrisch de traverse op vanaf de aftakking van het metro- of tramspoor. De traverse is geschikt voor tram, metro en bus voor het verplaatsen van en naar de werkstanden B1 t/m B8. De oude traverse heeft een nieuwe functie gekregen, het dient nu als toegangspad voor fietsers en voetgangers naar de hoofdentree van het gebouw.

 

In deze werkplaats werken 30 tot 60 monteurs aan de revisie en modificatie, oftewel een complete make-over van de metro's en trams van de RET. Zes werkstanden zorgen ervoor dat het werk vanuit de juiste stand en positie kan worden uitgevoerd. Werkstanden zijn multifunctioneel uitgevoerd, geschikt voor metro en tram van verschillende lengtes RET-rijtuigen. De werkstanden zijn uitgevoerd met geintegreerde rode vloerdozen, waarin aansluitingen zitten zodat tijdens de werkzaamheden zo min mogelijk kabels of slangen over de vloer lopen. Werkstanden B1 en B2 zijn voorzien van een werkput, zodat men goed vanaf de onderkant van een voertuig kunt werken.

 
De werkstanden B1 t/m B5 zijn allemaal voorzien van bordessen met een valscherm om veilig op het dak van het voertuig te kunnen werken. De werkstanden zijn voorzien van een monorailtakel. Hiermee kunnen modules, zoals een airco van en op het dak van een rijtuig gehaald worden.
 
Verrijdbare hefstanden.
 
Werkstanden B3 en B4 zijn vlakke vloer werkstanden voorzien van een inspectieput aan de zijde van de traverse.
 
Werkstand B6 is voorzien van een trekvloer. De trekvloer maakt het mogelijk om een schaderijtuig zo vast te positioneren dat de schade met behulp van trekken en pompen gerepareerd kan worden.
 

In de voorbewerkingcabine en de spuitcabine worden voertuigen voorbewerkt en opnieuw gespoten. Dit gebeurt gemiddeld eens in de tien tot vijftijn jaar of na schade. Deze nieuwe spuitcabines zijn geschikt voor zowel tram, metro als bus. Vanwege de verschillende lengtes van de rijtuigen zijn de cabines 50 metrer lang. Hiermee kan de RET al haar voertuigen, ook de nieuwere langere metro's in de cabine voorbewerken of spuiten. Voor meer flexibiliteit zijn de cabines deelbaar gemaakt. De cabines zijn voorzien van werkplatforms. Tussen de cabines in is een bordes waarop de technische installaties van deze twee cabines zich bevindt. Onder deze technische ruimte bevindt zich de verfruimte. Hier wordt bijvoorbeelde de verf gemengd.

 

In de draaistellenhal (C1) worden de draaistellen van de rijtuigen gereviseerd. Draaistellen worden volledig gedemonteerd op de hefstanden, de versleten onderdelen worden vervangen en vervolgens opnieuw gemonteerd. De draaistellen worden aangeleverd vanuit:

- Werkstand B1 t/m B4. De rails van deze werkstanden zijn langer, zodat deze handeling verricht kan worden.

- De L2 ruimte, de opslag van de draaistellen, dit gaat dan via de C3 reinigingshal

- Aan de zijkant van de L2-hal is een ingang met rails waar de draaistellen vanaf de buitenzijde aangevoerd worden.

De hal is voorzien van twee bovenloopkranen van 10 ton met een overspanning van 36 meter.

 
Met de nieuwe draaisteltestbank kan de druk van de metro en de tram gesimuleerd worden, zodat de gereviseerde draaistellen goed kunnen worden getest.
 
Met deze geleider haalt de metro zijn stroom van de derde rail.
 
Vanwege de flexibiliteit (mogelijkheid om meerdere projecten tegelijkertijd uit te voeren) is ervoor gekozen om vanaf vier werkstanden de draaistellen te kunnen verplaatsen van de B-werrkstanden naar de C1-hal. De hal is voorzien van zowel tram- als metrohefstanden om de draaistellen te reviseren.
 
In de reinigingshal (C3) worden verschillende onderdelen van de tram, metro en de draaistellen gereinigd. Er is daarvoor een droog en een natgedeelte. In het droge gedeelte wordt er gewerkt met gritstraalwerk. Vanuit deze hal gaan alle behandelde onderdelen richting de betreffende afdelingen. Daarom is er bij het ontwerpen van het pand rekening gehouden om op één plek het totale reinigingsproces te centraliseren.
 
 
 
In het natte gedeelte worden onderdelen zoals bijvoorbeeld een draaistel met hoge druk schoon gespoten (water en stoom). De wielen worden hier in de reinigingscabine gewassen voordat ze naar de Wielenhal (C5) gaan.
 
De draaistellenopslaghal (L2) is specifiek gemaakt om de verschillende type draaistellen op te slaan. In deze hal kan een voertuig staan die voor langere tijd buitendienst staat, bijvoorbeeld met schade. De hal is voorzien van een bovenloopkraan van 10 ton. Tevens gebruikt men deze hal ook voor opslag van het mobiele zandvulsysteem en de unit voor het centraal stofzuigsysteem.
 
 
In hal C4 worden mechanische componenten van tram en metro bewerkt. Hier worden onder meer verschillende lasprocessen toegepast. Er bevinden zich in deze hal diverse machines zoals draaibanken, freesbanken, ponsmachines en plaatwerkmachines. Hierop worden zowel nieuwe onderdelen vervaardigd als modificaties toegepast.
 
De hal is voorzien van een lasgedeelte waar een plasma brandsnijmachine en diverse soorten lasmachines aanwezig zijn.
 
In het verleden werden alle onderdelen van de rijtuigen in eigen beheer vervaardigd. Tegenwoordig wordt er een compleet component vervangen. Waar bijvoorbeeld vroeger een printplaat werd gerepareerd wordt hij nu in zijn geheel vervangen. Er is ook veel kunststof toegepast waar vroeger metaal werd gebruikt. Het plaatwerk is daarmee tegenwoordig veel minder. Vanwege het gewicht van sommige machines is ter plaatse de vloerbelasting aangepast.
 
Het testen van elektrische en mechanische componenten gebeurt in hal C2. De hal is voor de verschillende bewerkingen in een aantal ruimtes verdeeld. Hier worden onder andere motoren, pantografen en airco's behandeld. Deze worden allereerst beoordelled op slijtage en vervolgens vervangen. Ook zijn er onderdelen die gereviseerd moeten worden. De hal is voorzien van drie bovenloopkranen van 1 ton. Dit om de zware onderdelen van de voertuigen snel van punt A naar punt B in de werkplaats te kunnen verplaatsen.
 
De ruimte voor het behandelen van de pantografen.
 
In deze ruimte worden de compressoren en de railremmen behandeld.
 
Dit is de ruimte waar tandwielkasten en wisselbakken behandeld worden.
 
In deze ruimte worden motoren getest. Dit gebeurt oa met dit grote testpaneel.
 
Een testpaneel voor lucht(druk).
 
Het testpaneel voor elektrische onderdelen.
 
In hal L1 zit het hoofdmagazijn van de afdeling logistiek gevestigd. Hier worden de juiste artikelen die voor onderhoud en modificaties nodig zijn op het gevraagde tijdstip beschikbaar gemaakt. De ruimte is voorzien van stellingen, twee bordessen, kardexkasten en ruimte voor quasi-goederen en het kantoor van logistiek. Het doel is altijd om een voertuig zo kort mogelijk in de werkplaats te hebben staan. De afdeling logistiek speelt daarbij een belangrijke rol. De afdeling heeft de regie over de beschikbaarheid van onderdelen voor onderhoud, modificaties en projecten en staat voor een goede service en vakkundig advies van de interne klant. Bij logistiek draait het om de juiste balans tussen beschikbaarheid, kosten en kapitaal (voorraden).
 

Op de eerste etage bevinden zich diverse kantoorruimtes:

- Kantoor Revisie & Modificatie
Projectruimte Vlootmanagement
-Kantoor Archief
Archiefruimte
Kantoor ICT
Kantoor Milieucoordinator
Kantoor Haltewerken
Back-up ruimte Centrale Verkeersleiding
Binnentuin
Vergarderzaal en spreekkamer

Een kijkje van bovenaf op de werkplaats.

 
Bij de ingang is een kunstwerk onthuld door Maurice Unck ter gelegenheid van de opening.
 

Nog wat feiten en cijfers over de nieuwe werkplaats

- 25.000 ton repac (gebroken puin) hergebruikt voor wegen en fundering
- Centrale werkplaats 15.249 m2 bruto vloeroppervlak
- 1.017 heipalen
- 37 km vloerverwarming
34 km data bekabeling
-915 ton staalconstruktie

 
De staalconstructie van oude werkplaats is geschonken aan de Stoomtrein Goes Borsele (SGB) waar het een tweede leven krijgt. Het SGB gaat van de staalconstructie haar Treinenfabriek bouwen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
'S avonds stonden drie trams van Stichting RomeO klaar om genodigden weer terug naar Rotterdam Centraal te brengen.
 
 
 

Lees en bekijk ook:

Gezellige open dag bij RET metro

Viering 50 jaar metro in Rotterdam

Zonnig afscheid van de Hoekse lijn