Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Amsterdamse dag bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

14-02-2019 / 11.15 uur
AMSTERDAM - Af en toe blijven mooie reportages, door drukte, wel eens veel te lang op de plank liggen. Eén van die reportage is de Amsterdamse dag die de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) op 3 september 2017 organiseerde. Bij deze komt die reportage alsnog online.

Deze dag stond in het teken van 60 jaar Gelede Trams. Alle Amsterdamse trams uit de collectie van de EMA kwamen naar buiten en de rijvaardige wagens reden zowel op de museumtramlijn als op een route door de stad.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De Stichting BRAM was met twee historische bussen aanwezig.

Wij maakte er het onderstaande foto- en filmverslag.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's  
Busfoto's  
Metrofoto's  
Tramfoto's  
Treinenfoto's  
Contact  
Mail ons  
 
Bekijk onze filmreportage.
 
60 jaar Gelede Trams in Amsterdam.
 
Het Haarlemmermeerstation, de thuishaven van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA).
 
Tramwagenstel 909 en de 961 staan klaar voor vertrek achter het Haarlemmermeerstation.
 
Tramwagenstel 72
 
Tramwagenstel 330 op de Karperweg in Amsterdam.
 
Gelede trams de 869, de 709 en de 665  staan voor de loodsen aan de Karperweg in Amsterdam.
 
De 709 en de 665 naast elkaar.
 
De 869 met de 665 op de achtergrond.
 
De 869 en de 709.
 
De 709, de 665, en de 800 voor hun loodsen aan de Karperweg in Amsterdam.
 
De 665 en de 800.
 
De uit Polen teruggehaalde 800. De tram heeft de Poolse kleuren maar heeft nog wel de Nederlandse Lijnnummers met kleuraanduiding.
 
De cabine van de "Poolse" 800.
 
Poolse tekstplaatjes onder het "Amsterdamse" bedieningspaneel.
 
Het interieur van de tram.
 
 
Bolkoppen 709, 665 en de 800 naast elkaar op de Karperweg. Op de achtergrond is nog de wit/grijze 869 te zien.
 
Vier Bolkoppen naast elkaar. De 869, de 709, de 665 en de 800.
 
De 909 en de 330 naast elkaar op de Karperweg.
 
De 794 staat op de Amstelveenseweg klaar voor een rit door de stad.
 
 
Tramwagenstel 533 staan klaar voor vertrek achter het Haarlemmermeerstation.
 
Werkwagen en lestram P7 op de Karperweg.
 
 
 
Rangeerlocje H80.
 
Tramwagenstel 454.
 
In een loods staat een Weense tram met bijwagen en de 903.
 
Close-up van de GVB 903.
 
Tramwagenstel 72 komt aangereden over de Havenstraat.
 
Tramwagenstel 464 en bijwagen 776 staan klaar voor vertrek achter het Haarlemmermeerstation.
 
Bolkop 586 staat op de Amstelveenseweg klaar voor een rit door de stad.
 
De 586 bij vertrek over de rotonde op de Amstelveenseweg in Amsterdam.
 
Standaard Stadsbus 110 en de NZH 9056 voor het Haarlemmermeerstation.
 
De nieuwe aanwinst van de Stichting BRAM, de NZH 9056, was in haar 'nieuwe' kleurstelling te bewonderen.
 
 
Tramwagenstel 909 en bijwagen 961 achter het Haarlemmermeerstation.
 
De krappe en eenvoudige cabine van de 909.
 
De 909 en de 961 op de Jachthavenweg ter hoogte van het Jollenpad.
 
Hier wordt gewacht op de "tegentram" om elkaar te passeren.
De "tegentram" bestond dit keer uit Tramwagenstel 533 met bijwagen 987
 
De 909 en de 961 steken de Amsterdamseweg over in Amstelveen.
 
De 464 en de 776 steken de Amsterdamseweg over in Amstelveen.
 
De 144 en de 731 steken de Amsterdamseweg over in Amstelveen.
 
Tramwagenstel 307 en bijwagen 663 rijden over De Braak in Amstelveen.
 
Tramwagenstel 533 en bijwagen 987 rijden vlak voor het bruggetje over De Braak in Amstelveen.
 
De 909 en de 961 rijden langs het fietspad welke evenwijdig loopt met de Wolfert van Borselleweg in Amstelveen.
 
Tramwagenstel 72 vlak voor de overweg met de Nieuwe Karselaan.
 
Tramwagenstel 144 en bijwagen 731 vlak voor de overweg met de Nieuwe Karselaan.
 
Standaard Stadsbus (CSA-2) GVB 373 voor het Haarlemmermeerstation.
 
De gelede 794 rijdt over de Amstelveenseweg.
 
Bolkop 602 rijdt over de Amstelveenseweg richting het Haarlemmermeerstation.
 
De 602 op de halte voor het Haarlemmermeerstation.
 
 
De cabine van de 602.
 
De 602 op de rotonde van de Amstelveenseweg.
 
Tramwagenstel 72, Haventram 776 en de 734 achter het Haarlemmermeerstation.
 
Haventram 776.
 
 
De cabine van de 776.
 
Bolkop 586 op de Amstelveenseweg.
 

Behoud de Electrische Museumtramlijn in Amsterdam

Al vele jaren houdt een groep vrijwilligers de oude trams in ere. Op het traject, Haarlemmermeerstation-Bovenkerk wordt met name in de zomermaanden gereden. Door woningbouw dreigen ze nu hun plek in Amsterdam kwijt te raken. Wij willen de trams behouden.

Ben je ook voor het behoud van een stukje nostalgie teken dan de petitie zodat de gemeenteraad van Amsterdam ziet, dat mensen de museumtramlijn willen behouden, En spreek uw waardering uit voor de vrijwilligers.