Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Eerste 41 meter tram voor de SUNIJ-lijn gearriveerd in Nieuwegein
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

13-05-2019 / 19.30 uur
NIEUWEGEIN - De eerste 41 meter tram voor de SUNIJ-lijn is vrijdagnacht gearriveerd bij de remise in Nieuwegein. Het trambedrijf van de Provincie Utrecht heeft in totaal 22 trams van het type Urbos 100 tram Extended Version bij de Spaanse fabriek CAF besteld. De tram is de langere versie van de trams die op de Uithoflijn komen te rijden.

De trams vervangen vanaf eind volgend jaar de gele SIG trams die al sinds begin jaren 80 rijden en verouderd zijn. Bijzonder aan dit type is dat het een lange versie van de Urbos 100 tram is. Ze bestaan niet uit vijf maar uit zeven modules.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Daarmee wordt de lengte van de tram verlengd van 33 naar 41 meter.

Langste stadstram van Europa
De langere trams zijn besteld om meer reizigers te vervoeren. Wanneer er straks twee trams gekoppeld worden, kunnen ze bijna 500 reizigers meenemen. De provincie Utrecht krijgt daarmee de langste stadstram van Europa. De extra zit- en staplaatsen zijn nodig omdat het aantal reizigers in het openbaar vervoer in Utrecht blijft groeien.

Bijzonder transport
Gezien de bijzondere lengte van de tram gebeurt het transport met twee diepladers. Eenmaal aangekomen op de remise in Nieuwegein is de tram weer netjes in elkaar gezet. De eerste tram uit deze nieuwe serie zal een uitgebreid testprogramma doorlopen en daarvoor ’s nachts minimaal 1.000 kilometer gaan rijden.

Wij maakte een exclusieve reportage van de aankomst van de eerste 41 meter tram bij de remise in Nieuwegein.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
Bekijk onze exclusieve filmbeelden
 
Op 18 januari 2017 werden de 22 trams officieel besteld bij de firma CAF.
 
Gezien de bijzondere lengte van de tram gebeurde het transport met twee diepladers.
 
Deze dieplader heeft op op 26 april 2019 ook al de eerste 15G tram van het GVB bij de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen afgeleverd.
 
 
Hulpwieltjes aan het einde van de tweedelige gedeelte.
 
De tram is tijdens het transport goed vastgezet.
 
Een speciaal aflopend stukje spoor (‘ramp’) wordt opgebouwd om de tram af te laden.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De twee neuzen van tram 6051 bij elkaar.
 
De 'ramp' is klaar. Het afladen kan beginnen.
 
De koppeling van de tram kan 'ingeklapt' worden en zit dan verborgen achter de voorkant van de tram.
 
De motor van de lier wordt gestart.
 
Met een heftruck wordt de tram van de dieplader getrokken.
 
 
 
 
 
 
De tram raakte voor het eerst Nederlandse bodem aan.
 
 
 
 
De tram wordt de remise ingetrokken.
 
 
 
 
Het afdekplastic wordt verwijderd. Nu zijn de hulpwieltjes ook goed te zien.
 
Veel bekabeling op het dak van de tram.
 
 
De hulpwieltjes.
 
 
 
De dieplader met het tweede gedeelte van de tram wordt op zijn plek gereden. De achterwielen van de dieplader sturen mee.
 
Achteruit rijdt de dieplader naar de 'ramp'.
 
 
 
Inmiddels zijn de hulpwieltjes verwijderd zodat de twee delen van de tram aan elkaar gekoppeld kunnen worden.
 
 
 
 
 
 
 
Om het afladen te vergemakkelen wordt de voorkant van de dieplader omhoog gezet.
 
 
 
 
 
 
 
 
De hulpkoppeling wordt verwijderd.
 
 
 
 
 
 
Lees en bekijk ook: