Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld : De Mock-up van de nieuwe M7 Metro van het GVB
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

02-08-2019 / 21.15 uur
AMSTERDAM - Op dinsdag 23 juli 2019 is de mock-up van de nieuwe M7 metro voor Amsterdam onthuld. Het was hét startsein om de komende twee maanden met behulp van dit levensgrote, realistische model, het ontwerp van de nieuwe metro te toetsen.

De mock-up staat opgesteld in een speciaal daarvoor opgebouwde grote tent op het terrein van het Logistiek Centrum Metro (LCM) van GVB. Het is een realistische weergave van de kopbak van de metro, heeft een afmeting van zo’n 20 bij 3 bij 3,8 meter en bestaat uit een bestuurderscabine en reizigerscompartiment.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

30 nieuwe M7 metro’s
De 30 nieuwe metro’s (met optie tot 30 extra metro’s) zijn van het type CAF Inneo, met daarin geïntegreerd het moderne Signalling & Control systeem van Alstom. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. Vanaf medio 2021 gaan ze rijden. Het GVB bestelt ze in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Qua ontwerp passen ze goed bij hun voorgangers en hebben een herkenbare buitenkant in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook de huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kan het GVB het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod rijden ze met enkele of gekoppelde metro’s. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. De Spaanse fabrikant CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 op het Amsterdamse metronet.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
Bekijk hier onze filmbeelden.
 
De Mock-up staat opgesteld in een tent op het terrein van het Logistiek Centrum Metro van het GVB aan de van Marwijk Kooijstraat in Amsterdam.
 
De Mock-up van de M7.
 
Nieuw aan de M7 ten opzichte van de M5/6 is de lijnfilm digitaal is.
 
In tegenstelling tot de M5/6 wordt de M7 gemaakt door het Spaanse CAF. De M5/6 zijn gemaakt door het Franse Alstom.
 
De frontverlichting van de M7 is iets anders dan de M5/6.
 
Mooie gelijkvloerse instap. De M7 kan door het gebruik van luchtbalgen per station de metro iets omhoog of omlaag laten gaan zodat het goed aansluit bij het perron.
 

De binnenkant van de Mock-up van de M7. De verlichting is ten opzichte van de M5/6 veranderd. De lichtbalken zijn nu naar het midden toe gericht in plaats van de zijkant.

De bezoekers van de Mock-up mochten hun voorkeur uitspreken voor zowel de stoelen als de handgrepen.

 
In deze Mock-up zitten er verschillen in de stoelen aan de linker- en de rechterkant. Dit zijn de nieuw ontworpen stoelen.
De voorkant van de bank is glad.
 
Dit zijn de stoelen die momenteel in de M5/6 metro's zitten. Deze bank is licht golvend.
 
Hoewel de stoelen van de M5/6 ook al de namen van de metrostations in zich gedrukt hadden staan, is een leuk detail van de M7 dat daar nu ook de namen van de stations van de Noord/Zuidlijn zijn bijgekomen. Dit geeft ook al weer aan hoe ontzettend goed over dit ontwerp wordt nagedacht.
 
De nieuwe vasthoudstangen. In de M5/6 steken deze uit, nu zijn ze mooier afgewerkt. In deze Mock-up zitten er verschillen in de handgrepen aan het plaffond. De ene hangt op een hoogte van 1.975 meter hoogte (hier op foto) terwijl de andere op een hoogte van 2.015 meter hangt (foto hieronder).
 
De vasthoudstang op 2.015 meter hoogte.
 
Mooie ruimte voor mensen in een rolstoel. Tevens kunnen de stoeltjes ook uitgeklapt worden.
 
In plaatst van één informatiescherm (zoals bij de M5/6) hangen er in de M7 twee informatieschermen naast elkaar.
 
De deuren in de M7 zijn de langste deuren die in Europa gebruikt worden.
 
Boven het brandblusserkastje is nog een zitje geplaatst.
 
In geval van nood kan er gecommuniceerd worden met de bestuurder van de metro.
 
En wel het grootste verschil tussen de M5/6 en de M7 is het lengte verschil van het voertuig. De M5/6 bestaan uit 6 bakken terwijl de M7 uit 3 bakken zal bestaan. De M7 is dus de helft korter dan de M5/6.
 
Mooie bestemmingsaanduiding.
 
Nog enkele detailopnames van de Mock-up.
 
 
 
 
 
Dan nemen we een kijkje in de cabine. Ook deze is op verschillende punten weer anders dan de M5/6.
 
In de cabine zitten nu twee grote schermen in plaats van één.
 
De bestuurder kan via een camerasysteem precies zien wat zich in de metro afspeeld.
 
 
 
 
 
Uhm...? Pantograaf....? Dit hoeft toch niet meer na het afsluiten van de Amstelveenlijn van het metronet? Dat klopt. Het is een klein hulp pantograafje om de metro een werkplaats binnen te rijden. Dit gebeurt via de stroom van een bovenleiding.
 
 
 
 
Na het bekijken van de Mock-up konden bezoekers stemmen wat volgens hun de beste afwerking is voor de stoelen.
 
En er kon gestemd worden over de hoogte van de stangen.