Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Nieuwe 15G tram GVB nu ook overdag te zien op tramnetwerk
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

20-09-2019 / 21.00 uur
AMSTERDAM - Sinds eind mei wordt volop getest met de nieuwe 15G tram. Gebeurden de ritten met de testtram(s) eerst nog in de nachtelijke uren op een leeg tramnetwerk, vanaf donderdag 19 september kun je het voertuig ook overdag zien rijden. Dan rijdt de testtram tussen het normale tramverkeer van GVB in.

Hoe vaak de 15G tram proefritten gaat maken overdag wisselt per dag omdat ook de werkplaatsen in de remises moeten getesten worden als de overige trams rijden. Want het voertuig gaat in deze fase ook langs de zandvulinstallatie, de wasstraat en de kuilwielendraaibank,

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

om zo maar eens wat voorbeelden te noemen. Op de momenten dat de 15G tram dus niet zichtbaar is in de stad, is het testteam van CAF en het GVB wel druk aan het beproeven. Het doel is om overal op het tramnetwerk minstens één keer te rijden. En dat dus tussen de normale dienstregeling in. Maar wel nog zonder passagiers omdat de tram nog steeds in het testprotocol zitten en het GVB dus ook nog geen vergunning hebben voor vervoer met reizigers. Het proces rond dit zogenoemde ‘Indienstellingsbesluit’ wel al in gang. Je zult overigens soms wel mensen zien in de tram. Dat zijn dan vrijwel uitsluitend GVB-er’s die proberen of allee processen goed werken.”

De tram moet in elk geval een 1500 kilometer duurtest afleggen. Dat betekent 1500 kilometer rijden onder de omstandigheden alsof de tram in de normale dienstregeling rijdt, zónder belangrijke storingen. Dus zonder storingen die effect hebben op de veiligheid en bedrijfszekerheid, denk aan een defecte rem of een deur die niet goed meer opent en sluit. De 15G tram rijdt op alle lijnen in dienstregelingstempo, waarbij op elke halte wordt gestopt, wordt omgeroepen, deuren openen en sluiten, en weer wegrijden. Daarbij wordt gekeken of bijvoorbeeld het in- en uitchecken goed werkt en of de lijnaanduiding werkt. Ook de rolstoelplank wordt uitgebreid beproefd. Is deze in de huidige Combino trams nog uitklapbaar, in de nieuwe 15G tram is het weer een slag moderner en is deze uitschuifbaar. De bestuurder kan daarvoor een knop in de cabine indrukken. Reizigers in een rolstoel of scootmobiel kunnen dankzij de uitschuifbare rolstoelplank beter en comfortabeler de tram in en uit. Feitelijk wordt dus gecheckt of alle normale procedures ook werken voor de 15G tram. In theorie is dat allemaal zo, maar het testteam wil zeker weten dat al het personeel net zo goed kan rijden met de 15G als met de bestaande trams. Als de trams net zo passen, maakt het voor hen namelijk niet uit, en dat is precies de veilige en betrouwbare situatie die het team wilt.

Van de in totaal 63 15G-trams worden er 25 trams uitgevoerd in de R-net kleurstelling voor inzet op Lijn 25 naar Amstelveen Westwijk straks, en dus 38 in blauw-wit. De eerste blauw-witte tram zal ergens in september 2020 van GVB worden. Overigens is de testtram die je ziet rijden, nu nog niet voorzien van alle officiële R-net en GVB-stickers en bijvoorbeeld de rode omlijsting bij de deuren. De buitenkant zal compleet zijn tegen de tijd dat de testen voorbij zijn en het moment aangebroken is dat de eigenaarssleutel van de tram overgaat van CAF naar GVB. Dat moment komt ook steeds dichterbij.

Bekijk hier meer nieuws over de nieuwe 15G-tram

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons