Goederentreinen.nl
In beeld: De spoorbrug in Coevorden
Index

15-10-2019 / 11.50 uur
COEVORDEN - Al sinds 3 mei 2017 is de nieuwe spoorboog in Coevorden in gebruik. Goederentreinen hoeven door deze extra spoorverbinding niet meer in het centrum van Coevorden te rangeren, maar kunnen vanaf Zwolle rechtstreeks naar de Euroterminal bij Coevorden.

Nieuw spoor
ProRail legde voor dit project een kilometer lang nieuw spoor aan. Dit wachtspoor is een aftakking voor goederentreinen naar  het bedrijventerrein. Provincie Drenthe bouwde de spoorbrug

Actuele Fotoreportages
Videoreportages
Goederen vervoerders
Goederen locomotieven
BetuweRoute
Railbouw / -onderhoud bedrijv.
Ongevallen met goederen
Andere websites van ons
OVnieuws.info
Contact

over het kanaal Coevorden-de Haandrik en de Bentheimer Eisenbahn zorgde voor het aansluiten van het spoor naar het bedrijventerrein Europark.

Wij maakten de afgelopen zomer er de volgende reportage van.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © Goederentreinen.nl

Mail ons
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De Bentheimer Eisenbahn E-01 (ex NS 1835) is met een containertrein (de Coevordenshuttle) onderweg naar Coevorden.
Hij passeert hier het botenhuis in Gramsbergen.
 
In Coevorden ligt de draaibrug nog open voor het scheepvaartverkeer.
 
Dan komt de brug in beweging. Eerst wordt hij een klein stukje naar boven gedrukt, dan draait hij dicht en zakt uiteindelijk op zijn plek.
Op de achtergrond rijdt een Arriva GTW richting Coevorden.
 
De brug ligt bijna op z'n plek. Hierna zal de brug een stukje naar benden zaken zodat hij precies goed ligt.
 
De brug ligt nu exact op z'n plek.
 
De containertrein komt binnen op het wachtspoor.
 
Een dieselloc van de Bentheimer Eisenbahn, de BE D-23, komt aangereden om de trein naar de containerterminal te trekken.
 
 
De BE D-23 trekt de BE E-01 en de containertrein over de brug naar de Terminal toe.
 
De Bentheimer Eisenbahn E-01 (ex NS 1835) staat op het terrein van de Euroterminal in Coevorden.
 
Als de containertrein, meestal een dag later, weer richting De Kijfhoek vertrekt dan wordt hij eerst door de diesellocomotief
weer het wachtspoor op geduwd.
 
Als de elektrische loc en de containertrein op het wachtspoor zijn gearriveerd koppelt de dieselloc af.
 
De dieselloc rijdt terug naar de containerterminal.
 
De elektrische loc wordt opgebouwd (klaar gemaakt voor vertrek).
 
De containertrein verlaat Coevorden en gaat op weg naar De Kijfhoek.
 
Ondertussen wordt de brug weer een klein beetje opgedrukt...
 
... en draait weer open voor de scheepvaart.