Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Nieuwe tramremise Nieuwegein officieel geopend
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

29-11-2019 / 20.00 uur
UTRECHT - De nieuwe tramremise in Nieuwegein is op 28 november 2019 officieel in gebruik genomen. Met een symbolische druk op de knop stelde gedeputeerde Arne Schaddelee samen met wethouders Lot van Hooijdonk (gemeente Utrecht), Ellie Eggengoor (gemeente Nieuwegein) en Kees Geldof (gemeente IJsselstein) de nieuwe tramremise in bedrijf.

Vanuit de tramremise wordt het hele regionale Utrechtse tramsysteem aangestuurd en onderhouden. Met de ingebruikname van de nieuwe tramlijn tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park verdubbelt het aantal reizigers in het Utrechtse openbaar vervoer.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De vloot is bovendien aangevuld met 27 nieuwe trams. Deze worden vanaf 16 december ingezet op de nieuwe tramlijn in Utrecht. De nieuwe tramremise is hierop ingericht.

Alle werkzaamheden op één plek
De provincie Utrecht heeft in de nieuwe tramremise alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem op één plek ondergebracht:

  • de verkeersleiding voor alle trams en bussen van U-OV
  • de opkomstruimte voor de trambestuurders
  • onderhoud en beheer van de trams
  • calamiteiten- en storingsdienst

De nieuwe werkplaats heeft zeven werksporen en een wasstraat. Totaal acht sporen dus. Daarmee heeft de werkplaats twee keer zoveel onderhoudscapaciteit gekregen. Op het terrein is een vernieuwd rangeerterrein aangelegd met voldoende plek om alle trams te stallen.

Moderne installaties voor onderhoud
Het kantoor heeft ongeveer 70 werkplekken voor de verschillende partijen die vanuit de tramremise werken. Het kantoor staat in directe verbinding met de werkplaats. De werkplaats heeft gemoderniseerde onderhoudsinstallaties, zoals tramhefsystemen, een draaibank die de wielen van de trams in het juiste profiel slijpt en een wasmachine voor de wielstellen van de trams. De monteurs werken vanaf een verhoogd opklapbaar bordes aan de installaties op het dak van de nieuwe trams. Dit uit oogpunt van veiligheid en om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden.

De werkplaats staat centraal op het remiseterrein en is met de nieuw aangelegde sporen en wissels goed bereikbaar. De omstandigheden voor onderhoud en reparatie zijn volledig afgestemd op de nieuwe lage vloer trams die op de nieuwe tramlijn tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park gaan rijden. Ook de oude SIG-trams die nu nog rijden tussen Utrecht en Nieuwegein en IJsselstein worden in de nieuwe werkplaats onderhouden.

Duurzaamheidsmaatregelen
De provincie heeft bij de bouw van de nieuwe tramremise vooruitlopend op nieuwe regelgeving verschillende duurzaamheidsmaatregelen getroffen. Denk aan een warmte-koude opslag, led-verlichting en vloerverwarming in de werkplaats. Het gebouw wordt niet verwarmd met aardgas, maar met warmtepompen. Op het dak komen in 2020 zonnepanelen.

Verschillende partijen
Een team van ontwerpers en adviseurs heeft gezorgd voor het ontwerp van de tramremise. De provincie heeft de engineering en realisatie met meerdere contracten in opdracht gegeven. Bouwbedrijf De Vries en Verburg B.V. realiseerde de werkplaats en het kantoor. Deze partij was ook verantwoordelijk voor de coördinatie van de inbouw van tramonderhoudsinstallaties. ENGIE Infra & Mobility B.V. zorgde voor de energievoorziening en het veiligheidssysteem van de nieuwe werkplaats. Strukton Rail Nederland B.V. legde op het remiseterrein het nieuwe spooremplacement aan.

Open dag
De komende maanden wordt het terrein rondom de werkplaats en het kantoor verder ingericht. In maart 2020 kunnen bezoekers komen kijken naar het werk van het Utrechtse trambedrijf. Dan is er een open dag op de remise.

Voor alle foto's geldt: © OVnieuws.info tenzij anders staat aangegeven

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De nieuwe tramremise in Nieuwegein. Architect Pim Marsman heeft geprobeerd het gebouw zoveel mogelijk op te laten gaan in de omgeving.
 
CAF-tram 6006 staat voor de werkplaats gerangeerd.
 
Ook CAF-tram 6011 staat voor de werkplaats gerangeerd.
 
CAF-tram 6025 staat in de wasstraat.
 
Binnen in de remise staat SIG-tram 5016 op hefblokken. Dit type tram moet vanaf onderaf worden onderhouden.
 
Ook SIG-tram 5016 staat op hefblokken. De monteurs kunnen zo goed bij de onderkant van de tram.
 
CAF-tram 6003 staat in de werkplaats.
 
De CAF 41-meter-tram 6052 staat ook in de remise.
 
Eén van de wielstellen van SIG-tram 5003 staat op één van de hefblokken. Duidelijk te zien is dat de tram op de rem staat.
 
Deze foto geeft goed het verschil in onderhoud weer tussen de oude SIG-trams en de nieuwe CAF-trams.
Bij de SIG-trams zit alle apparatuur aan de onderkant van de tram terwijl de apparatuur van de laagvloerse CAF-trams
zich op het dak bevind.
 
CAF-tram 6003 staat op de kuilwielenbank.
 
 
Om de trams naar binnen en buiten te kunnen rijden als er geen stroom op de bovenleiding staat
beschikt de remise over deze Niteq rangeerwagen. Het voertuignummer is Niteq B417.
 
Gezellige drukte voor de opening.
 
 
 
De onderkant van SIG-tram 5003.
 
 
 
Woordvoerder van het trambedrijf Provincie Utrecht Ron van Dopperen praat de opening aan elkaar.
 
Van Dopperen heeft een kort gesprek met de wethouders van (v.l.n.r) Kees Geldof (IJsselstein),
Ellie Eggengoor (Nieuwegein) en Lotte van Hooijdonk (Utrecht)
 
Met een symbolische druk op de knop stelde gedeputeerde Arne Schaddelee (provincie Utrecht) samen met wethouders Lot van Hooijdonk (Utrecht), Ellie Eggengoor (Nieuwegein) en Kees Geldof (IJsselstein) de nieuwe tramremise in bedrijf.
 
 
 
We nemen nog een kijkje in de net geopende remise.
 
 
 
In de hal staat de net afgeleverd 41-meter-tram 6055.
 
De 6006 en de 6055 naast elkaar in de remise.
 
Een bovenaanzicht van de 6003 die op de kuilwielenbank staat.
 
 
 
We kijken op het dak van de nieuwe 6055
 
De nog ongebruikte pantograaf.
 
De draaistellen afdeling.
 
 
 
 
 
 
We bekijken SIG-tram 5016 van onderen.
 
 
 
 
Het verschil in onderhoud. Bij de SIG-trams zit alle apparatuur aan de onderkant van de tram
terwijl de apparatuur van de laagvloerse CAF-trams zich op het dak bevind.