Socialmedia-kanalen :
|
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
In beeld: Afscheidsrit van NS Dubbeldekker DDM-1 | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 21-12-2019 / 19.00 uur Vele honderden treinfanaten grepen hun kans en reden met de dubbeldekker mee. Weer andere zochten een plekje langs de baan op om de trein nog één keertje vast te leggen. |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | Na aankomst in Amersfoort is het stuurstandrijtuig overgedragen aan Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties bij het Spoorwegmuseum. In 2010 was het stuurstandrijtuig ook al eens aan het museum gegeven maar vanwege materieelgebrek ten gevolge van een sneeuwrijke winter werd het rijtuig echter weer uitgeleend aan NS. Zondagavond reed de trein via Utrecht naar Amsterdam. Het stuurstandrijtuig werd op 18 december door de 1778 naar Maastricht gebracht. Op 19 december haalde de 1312 van het Spoorwegmuseum het rijtuig op uit Maastricht en bracht het na bijna tien jaar weer terug naar het museum. Meer capaciteit
Eind jaren zeventig groeide het forensenverkeer explosief. NS moest op zoek naar meer capaciteit. Langere treinen waren geen optie omdat de perronlengte op sommige stations te kort schoot. Al snel werd gekeken naar Frankrijk waar dubbeldekstreinen reden. In oktober 1980 werd als test een Franse dubbeldekker ingezet. Deze bleek echter niet te voldoen in Nederland. De breedte van de zittingen (5 zittingen in de breedte) en de stahoogte boven en beneden van respectievelijk 1,94 en 1,92 meter pasten niet bij de lange Nederlanders.
Nieuw ontwerp Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties bij het Spoorwegmuseum, benadrukt het historisch belang van de Dubbeldekker: “Het was wel een revolutionair ontwerp, voor het eerst hadden treinen in Nederland twee passagiersdekken boven elkaar. Ineens konden er veel meer reizigers mee, dat was een vooruitgang. Het was wel een Spartaanse trein met die harde bankjes, maar deze waren zo solide dat gedurende zijn levensduur het vervangen van het interieur niet nodig was. En airco was natuurlijk toen nog niet standaard in treinen, dus in de zomer was het vaak geen pretje. Maar de reizigers vonden het fantastisch. Iedereen wilde in het begin boven zitten.” Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Bekijk onze filmbeelden. |
|||||||||||
Toen wij 's morgens vanuit Houten op weg waren naar Amersfoort kwamen wij tot ons eigen verrassing de Dubbeldekkerstam al tegen op Utrecht Centraal. De trein stond daar als ledig materieel en zou een half uur later leeg naar het beginpunt Amersfoort Centraal rijden. |
|||||||||||
Naast de DDM kwam een DDZ binnen. De DDZ is een gemoderniseerde DD-AR (met motorwagen (mDDM)). |
|||||||||||
De twee koppen bij elkaar te Utrecht Centraal. |
|||||||||||
De dubbeldekkerstam (7208) werd getrokken / geduwd door loc 1768. |
|||||||||||
De trein komt binnengereden te Amersfoort Centraal. Hij werd daar opgewacht door een paar honderd treinfanaten. |
|||||||||||
De afscheidsrit werd georganiseerd door de NVBS en NS. |
|||||||||||
Loc 1768 mag de dubbeldekkerstam via Amsterdam naar Alkmaar trekken. |
|||||||||||
Vertrek uit Amersfoort Centraal. |
|||||||||||
De 1768 met de dubbeldekkerstam te Amsterdam Centraal. |
|||||||||||
De dubbeldekker staat te Alkmaar klaar voor vertrek naar Haarlem. |
|||||||||||
Na kopgemaakt te hebben in Haarlem werd koers gezet naar Zandvoort aan Zee. |
|||||||||||
Aan belangstelling geen gebrek. |
|||||||||||
Machinisten Donny en Marco tezamen voor 'hun' DDM1 |
|||||||||||
De dubbeldekker bij vertrek uit Zandvoort aan Zee. |
|||||||||||
De dubbeldekker bij vertrek uit Amsterdam Centraal. |
|||||||||||
Vanuit Amsterdam werd koers gezet naar Lelystad Centrum. |
|||||||||||
De Bvk-bak "de Olifant". |
|||||||||||
Vanuit Lelystad werd naar Zwolle gereden. |
|||||||||||
Een ontmoeting tussen de 1768 met dubbeldekkerstam 7208 en DDZ-stam 7631. |
|||||||||||
Toen DDZ-stam 7631 vertrokken was arriveerde de DD-AR 7335 met 1748 en de 7375 met de 1737. |
|||||||||||
Vele hobbyisten verzamelden zich om een mooi plaatje te maken. |
|||||||||||
DD-AR-stam 7335. |
|||||||||||
Vanuit Zwolle werd er via Amersfoort Schothorst naar Amersfoort Centraal gereden. Hier werd Bvk-bak de Olifant overgedragen aan het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
De vele fans maakten nog een allerlaatste plaatje. |
|||||||||||
De 1768 verdwijnt met de Olifant in de nacht. |
|||||||||||
Vanuit Amersfoort is de 1768 met de Olifant via Utrecht naar Amsterdam gereden. Van hieruit is de Bvk-bak door een 1700-loc naar de werkplaats in Maastricht gebracht. Op donderdag 19 december heeft de 1312 van het Spoorwegmuseum de DDM1 Bvk (de Olifant) op gehaald en naar het museum overgebracht. Wij legde de combinatie in de regen en het donker vast te Houten Castellum. |
|||||||||||