Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
PHS Amsterdam Centraal naar volgende fase
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

25-03-2020 / 20.30 uur
AMSTERDAM - Het project Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Amsterdam heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het ontwerptracébesluit (OTB) en de milieueffectrapportage (MER) zijn van 26 maart tot en met 6 mei 2020 digitaal in te zien.

In deze periode kunnen bewoners en andere belanghebbenden hun zienswijze indienen. Het Ontwerptracébesluit en alle bijbehorende stukken zijn online te bekijken op www.platformparticipatie.nl/phsamsterdamcentraal.
.
Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

PHS
Onderdeel van PHS is de aanpassing van Amsterdam Centraal en de sporen rond het station. Door deze aanpassing krijgt de railinfrastructuur rond Amsterdam Centraal de komende jaren meer capaciteit, kwaliteit en robuustheid.

Amsterdam Centraal
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale Amsterdam Centraal Station dateert uit 1889. Het is een van de drukst bezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat het historische stationsgebouw renoveren, het aantal opgangen naar de perrons uitbreiden en de huidige perrons verbreden en verlengen. Maar ook komt er meer ruimte voor treinen én reizigers: op en rond het station.

Meer goederen
Naast groei in het reizigersvervoer verwacht ProRail ook een toename van het goederenvervoer. Daardoor zullen in de toekomst nog meer treinen gebruik maken van de sporen op en rond Amsterdam Centraal.

Vrije kruising Dijksgracht
Bij de Dijksgracht komt een vrije kruising, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen passeren. Alle werkzaamheden gaan van start in 2021, en zullen in 2028 zijn afgerond.

Complexe verbouwing
De verbouwing gebeurt gefaseerd, omdat de treinen moeten kunnen blijven rijden en reizigers veilig gebruik moeten kunnen maken van het station. Dat kost wel wat doorlooptijd, waarschijnlijk zo’n zeven tot acht jaar. Het is een complexe klus, waarvan de kosten zijn geraamd op zo’n € 850 miljoen euro, inclusief vervangingswerkzaamheden.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk de filmbeelden van ProRail.