Goederentreinen.nl |
Rangeerheuvel Kijfhoek weer in bedrijf na gedwongen stillegging |
||||||||||
Index | 10-04-2020 / 21.00 uur Heuvel |
||||||||||
Actuele Fotoreportages | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Goederen vervoerders | |||||||||||
Goederen locomotieven | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Railbouw / -onderhoud bedrijv. | |||||||||||
Ongevallen met goederen | |||||||||||
Andere websites van ons | |||||||||||
OVnieuws.info | |||||||||||
Contact | duwt een locomotief wagens over een heuvel. Via die heuvel zorgt ProRail er op een slimme en geheel geautomatiseerde manier voor dat alle wagens worden gesorteerd en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens ‘geheuveld’. Wissels Op maandag 6 april zijn zeven van de wissels op de heuvel buitendienst gesteld, omdat ze onderhoud nodig hadden en moesten worden gekeurd. De wissels en de railremmen zijn essentieel voor een beheerst en veilig heuvelproces, om te zorgen dat wagens voldoende afstand houden en op het geplande spoor terechtkomen. De heuvel moest daarom worden stilgelegd. ProRail heeft de keuring en het onderhoud woensdag 8 april afgerond, waarna de heuvel weer volledig in werking is genomen. Remsystemen Niet de eerste keer Het ging om: • twee arbo-incidenten op Kijfhoek (botsing wagon met lorrie, 15 juni, en wagon die over de remslof wordt geduwd, 18 juli) • een extern veiligheidsincident buiten Kijfhoek (spoorkranen die ongecontroleerd Kijfhoek komen binnenrollen, 15 juli) • twee voorvallen (op 17 juli en 11 augustus) die veralgemeniseren naar een categorie waarin ook incidenten kunnen voorkomen: te snelle aflopen (TSA’s) die potentieel een extern veiligheidsrisico met zich meebrengen en te langzame aflopen (TLA’s) die een potentieel arbo-risico met zich meebrengen. Structurele veiligheidsproblemen Het gebrek aan veiligheidsmanagement de afgelopen jaren heeft geleid tot de situatie dat de operationele lokaal verantwoordelijke specialisten van het heuvelproces (samenwerkend in het IBT) zonder ondersteuning van de centrale ProRail-organisatie zo goed als mogelijk het heuvelproces draaiende hebben moeten houden en waar mogelijk verbeterd. Een goed inzicht in het hele heuvelproces ontbrak echter ook bij hen. De (toenemende) onwerkbaarheid van procedures en het gebrek aan veiligheidsmanagement heeft geleid tot olifantenpaadjes van goed bedoelende medewerkers die onvoldoende zicht hadden op de gevolgen van hun handelen. Grote brand Beginpunt Betuweroute |
||||||||||
Mail ons | |||||||||||