![]() |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen :
|
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Tentoonstelling Tosti's Truffels Treinen in spoorwegmuseum geopend | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 25-06-2020 / 20.00 uur Een kopje koffie in de trein, een tosti in de stationsrestauratie of een luxe diner met truffels in de Oriënt Express. |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | In de tentoonstelling toont het museum prachtige collectie, waaronder een aantal fraaie internationale restauratierijtuigen, serviezen, menukaarten, perronkarren, affiches, foto’s en nog veel meer. De ontwikkeling van de eet- en drinkcultuur op het spoor Creative Chef Restauratie rijtuig Plan D RD Bruikleen De eigen collectie van het Spoorwegmuseum wordt voor de gelegenheid aangevuld met een aantal bruiklenen uit binnen- en buitenland. Deze restauratierijtuigen hebben stuk voor stuk dienst gedaan in beroemde treinen zoals de Trans Europ Express (TEE) en de Rheingold Express. Het Spoorwegmuseum biedt een eenmalige kans om al deze prachtige restauratierijtuigen bij elkaar te zien. De meeste rijtuigen zijn toegankelijk voor publiek.
|
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Koekblik SS C 218 uit 1874 Tot eind negentiende eeuw kon je in een trein niets aan eten en drinken krijgen. Reizigers in bijvoorbeeld deze wagon uit 1874 namen daarom zelf eten en drinken mee. Soms was dat niet meer dan een snee (rogge)brood of een appel. De naam van dit rijtuig heeft daar overigens niets mee te maken. Door de vorm en het materieel heeft hij ooit in het museum deze bijnaam gekregen. |
|||||||||||
Dinerrijtuig van de Oriënt Express uit 1911 Het spoorwegmuseum is de trotse eigenaar van een dinerrijtuig van de Oriënt Express uit 1911. Het is het enige houten dinerrijtuig ter wereld dat van de Orient Express bewaard is gebleven. |
|||||||||||
Pullman 4129 uit 1927 De meest chique treinen waarin eten en drinken werden geserveerd waren zogenaamde Pullman-treinen. Ze zijn vernoemd naar de Amerikaanse spoorwegondernemer George Pullman. In zijn treinen hoefde je nooit naar de restauratiewagen te gaan, alle maaltijden werden naar je toe gebracht. Dit rijtuig is onder meer ingezet in de chique Etoile du Nord-expresstreinen van Amsterdam naar Parijs. In 1961 werd het eigendom van de Staatsmijnen in Zuid-Limburg, dat er hooggeplaatste gasten mee rondreed. Sinds 2003 is deze Pullman het pronkstuk van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) |
|||||||||||
Wagons-Lits 4249 uit 1943 De blauwe restauratierijtuigen van Wagon-Lits waren tientallen jaren een vast onderdeel van veel internationale treinen. Het rijtuig dat op de tentoonstelling staat, reed vooral tussen Nederland en Denemarken in de Scandinavie Express. Aan boord kreeg je een meergangendiner, met soep vooraf, een hoofdgerecht met vlees en groente, en een desert. Ook kon je er kleine gerechten bestellen zoals gebakken eieren en broodjes worst. |
|||||||||||
Restauratie rijtuig Plan D RD 7659 Eén van de pronkstukken van de tentoonstelling is het Plan D-restauratierijtuig uit 1951. Het rijtuig heeft schitterende interieurdetails en laat een mooi tijdsbeeld zien van de wederopbouw. Vorige week hing dit rijtuig nog in de takels om haar vernieuwde wielstellen te krijgen. |
|||||||||||
Mitropa WR 055 117 uit 1961 Restauratierijtuigen in het communistische Oost-Duitsland (DDR, 1949-1990) waren eigendom van staatsbedrijf Mitropa. Deze rijtuigen reden vanuit de DDR vooral naar andere Oost-Europese landen zoals Polen en Tsjechoslawakije. Daarnaast reden ze mee in de trein naar Hoek van Holland. Aan boord at je eenvoudige gerechten zoals soep, zuurkool en worst. Dit rijtuig behoort nu tot de collectie van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. |
|||||||||||
Buckelspeisewagen uit 1962. Dit restauratierijtuig is een dubbeldekker; de Buckel (bochel) bovenin was het domein van de kok terwijl de onderkant het domein was van de afwassers. Door deze twee gedeeltes boven elkaar te plaatsen bleef er meer ruimte over voor reizigers. Deze restauratiewagen was speciaal gebouwd voor de luxe Rheingold-trein uit de jaren 60 en 70. Die reed tussen Nederland en Zwitserland via het Duitse Rijndal en was één van de laatste luxe treinen van Europa. Reizigers aten hier verzorgde meergangendiners, al was het tijdperk van delicatessen als truffels wel voorbij. Het rijtuig behoort tot de collectie van het Freundeskreis Eisenbahn Köln. |
|||||||||||
Aussichtswagen uit 1962 Begin jaren 60 bestelden de Duitse spoorwegen een serie spectaculaire nieuwe rijtuigen voor hun luxe Rheingold-trein. Vijf wagons met een glazen dak, zoals die ook in Amerika reden. Vooraan zat een bar waar reizigers een drankje konden halen. Boven konden ze van het uitzicht genieten, dat vooral als de Rheingold langs de rivier de Rijn reed erg de moeite waard was. De ruimte onder de vloer was grotendeels opslag en herbergde onder meer de drankvoorraad. |
|||||||||||
Trans Europ Express Toenmalig NS-directeur F.Q. den Hollander bedacht in 1957 een netwerk van internationale treinen. Onder de naam Trans Europ Express (TEE) werden zo'n tien West-Europeese landen met elkaar verbonden. Deze West-Duitse restauratiewagen heeft als onderdeel van de TEE ook in Nederland gereden. In de jaren 80 en 90 nam de behoefte voor luxe treinreizen af en zijn alle TEE-treinen opgeheven. |
|||||||||||
I10 Resto uit 2000 De Belgische Spoorwegen haden eind jaren negentig behoefte aan modernere restauratiewagens voor internationale reizen. In het jaar 2000 lieten ze daarom vijf intercityrijtuigen ombouwen tot rijdende restaurants. De treinen zijn nog steeds in bedrijf en worden tegenwoordig onder meer ingezet voor treinreizen naar grote popfestivals. Ook zijn ze in Nederland geweest als onderdeel van speciale dinertreinen. |
|||||||||||
Bar-Disco rijtuig uit 2002 Aan boord van veel vakantietreinen was en is altijd feest. In bijvoorbeeld de Zonexpress naar de Middellandse Zee reed in de jaren 60 al een barrijtuig mee waarin ook gedanst kon worden. De Belgische Spoorwegen gebruiken zulke wagons sinds de jaren 70. Het rijtuig dat hier te zien is, is een omgebouwd intercityrijtuig en wordt vooral ingezet in treinen voor bezoekers van popfestivals, die in deze rijdende bar wat kunnen drinken. |
|||||||||||
Wissel naar de toekomst Het Spoorwegmuseum heeft kunstenaar en kok Jasper Udink ten Cate gevraagd om zien toekomstvisie te geven op het eten in en rondom de trein. Het antwoord van deze Creatieve Chef is: hyperlocaal. Een rondreizend en smakelijk ecosysteem! Dit betekend dat alles wat je onderweg eet, tijdens je reis in de trein wordt gekweekt of groeit. Een insectenkwekerij op het dak of een zeewieraquarium in het machinistenhuis. Bagagevakken vol groeiende tomaatjes en algen, of een lupineboon plukken terwijl je onderweg bent naar je werk of familie. |
|||||||||||
Bekijk hieronder nog meer reportages die we over het Spoorwegmuseum in de afgelopen jaren hebben gemaakt. |
|||||||||||