Goederentreinen.nl |
Beperkte terugval spoorgoederenvervoer tijdens coronacrisis |
||||||||||
Index | 16-02-2021 / 17.15 uur Een jaar met twee gezichten |
||||||||||
Actuele Fotoreportages | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Goederen vervoerders | |||||||||||
Goederen locomotieven | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Railbouw / -onderhoud bedrijv. | |||||||||||
Ongevallen met goederen | |||||||||||
Andere websites van ons | |||||||||||
OVnieuws.info | |||||||||||
Contact | De belangrijkste verklaring hiervoor is de coronacrisis. Het jaar 2020 is dan ook een jaar met twee gezichten: een sterke terugval door corona in het tweede kwartaal, na een ‘goed’ eerste kwartaal. In het laatste kwartaal is een sterk herstel zichtbaar. Oktober was zelfs de drukste maand ooit gemeten in het aantal treinen op de Nederlands-Duitse grens. ‘Corona-proof’ containervervoer Het spoorgoederenvervoer heeft dus bewezen een ‘corona-proof’ vervoerswijze te zijn. Landen sloten grenzen voor wegverkeer of stelden strengere controles in. Dit leidde tot lange files voor het wegtransport, terwijl goederentreinen zonder noemenswaardige vertraging van het ene land naar het andere reden. Tijdens de lockdown in verschillende landen was er ook genoeg ruimte voor goederentreinen op het spoor. Dat was een gevolg van de afname van het aantal reizigerstreinen. Stilvallen autoproductie Domino-effect Daardoor produceerde de industrie in Duitsland minder en werd er dus minder energie gebruikt. Duitsland kon met duurzame energie aan de resterende vraag voldoen en legde de kolencentrales tijdelijk stil. Hierdoor reden er tijdelijk geen kolentreinen. Het herstel in dit segment werd zichtbaar na de herstart van de autoproductie-industrie, aan het eind van het tweede kwartaal. Jaarlijkse rapportage goederenvervoer |
||||||||||
Mail ons | |||||||||||